Nekromanti Speldesign: Komplexitet och djup

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,347
Location
Malmö
Nu diskuterar de förvisso främst datorspel, men det finns en del att hämta här:
http://www.penny-arcade.com/patv/episode/depth-vs.-complexity

Några spridda tankar om det hela:
I spel, men speciellt i rollspel, så är inte komplexitet en genväg till djup - inte ens om man ger fler val. Jämför Luffarschack med Fyra i Rad - reglernas komplexitet är i princip lika stora, men det senare har mer "djup". I rollspel så tänker jag mig att komplexitet kan påverka djupet, eller åtminstone inlevelsen (som är tätt sammanbundet med djup i mitt huvud), negativt. Detta gäller åtminstone om man har missriktad komplexitet. Ett exempel här är att köra ett deckaräventyr (i Raymond Chandlers anda) med D&Ds regler och ha en strid som varar en timme.

Vad tycker ni om det här?
 
Top