Jo, pressad/inspirerad av diskussioner med Rising om programmering och övningar, och av mina programmeringselevers gränslösa optimism och entusiasm för ämnet (fo' real!) så har jag beslutat mig för att bygga ett hyfsat simpelt spel.
Spelet kommer att skrivas i Python och till en början vara textbaserat. All eventuell grafik ska vara ASCII-art.
I den här tråden tänkte jag försöka plutta ur mig nåt som liknar ett överskådligt designdokument.
Förslag och kritik tas tacksamt emot, och jag kommer också att presentera ett par spelighetsfrågor.
--------------------------------------------------------
När man startar spelet kommer man till en meny, där man kan starta nytt spel, ladda ett sparat spel, eller avsluta spelet. Klassiskt, helt enkelt, och hyfsat självförklarande.
När man startar ett nytt spel får man ett monster som är Klass 1. Ens första monster får man välja vilken ras det ska vara, mellan de raser som finns tillgängliga under Klass 1 (Tiny Dragon, Phoenix Sparrow och Small Salamander). Monstret ges ett namn av spelaren, och får med sig en viss mängd styrka, hp, ork och vapenskada från sin ras. De får också ett vapen, t.ex klor eller eldsprut (eller i fallet tiny dragon, "warm breath"). Namnet på vapnet är spelmekaniskt ointressant, iaf i skissen just nu.
Sedan finns det tre(/fyra) olika aktiviteter:
1. Träna monster
Här presenteras man med möjligheten att träna ett av sina monster. Varje gång man tränar går alla monsters ork ner med 1, utom det monster man tränar, vars ork går ner med 2. Monstret som tränas får 1 mer i styrka.
Här kan man också mata sina monster. Mat kostar pengar, och höjer Ork, dock max upp till orginalvärdet (max). Mat höjer Ork i procent.
2. Utmana andra monster i Arenatornet
Här väljer man vilken våning man vill ta sig till. Ju högre våning, desto ondare monster. Man väljer också hur många monster man vill slåss mot. Fler monster är svårare, men ger mer pengar än om man hade slagits mot monstren ett och ett. Man väljer också vilka av ens monster som ska vara med och slåss.
När man slåss går det ett antal automatiska rundor. I varje runda räknas varje "sidas" sammanlagda attackvärde ut - varje monster har styrka plus vapenskadan, där vapenskadan är variabel (t.ex 4+[2-4] där 2-4 innebär att ett tal mellan 2 och 4 slumpas fram) - och så jämförs attackvärdena mot varandra. Båda sidor tar skada, det finns inga försvarsslag här. Skadan varje monster tar är den totala mängden skada motståndarlaget gjorde delat med antal monster i det egna laget. När ett monster når 0 hp dör det. Den sida som sist har levande monster kvar vinner. Om spelarens monster vinner får spelaren pengar.
(Eventuellt kan det senare tillkomma mer avancerade stridssaker - t.ex uppdelade rundor där man kan göra olika handlingar, möjligheten att targeta individuellt, etc. Såna idéer har jag, men jag börjar enkelt)
3. Föda upp nya monster
Här får man två val - antingen köpa ett ägg av en viss Klass - det finns Klass 1 upp till, säg 5 - eller kombinera två av sina existerande monster. Båda varianterna kostar pengar.
Om man väljer att köpa ett ägg av en viss klass så slumpas rasen på innehållet - det kan lika gärna vara en drake som en salamander eller vad det nu kan vara.
Vissa raser har bättre naturliga vapen (vapenskada), andra har bättre grundstyrka, ytterligare andra har bra ork eller hp. Detta är viktigt, eftersom man kan träna upp en dålig styrka, men å andra sidan kan ett bra vapen följa med om man kombinerar för att få ett nytt monster.
På tal om det, ja. Monstren anses vara tvekönade. När man väljer att kombinera två av sina monster så kostar detta lite mer än att slumpa ett helt nytt monster, men å andra sidan kommer man att få ett nytt monster med de bästa attributen (styrka, skada, maxhp, maxork) hos båda föräldrarna. (Eller ska det slumpas för varje attribut vems man får?)
4. Spara sitt spel.
Öh, döh... Spelet sparas. Om jag är elak kostar det pengar att spara.
I dagsläget finns det egentligen inget mål med spelet. Kanske vinner man när man spöar bossen som bor på våning 11 i Arenatornet? Det finns inte mycket till backstory här, ska erkännas.
--------------------------------------------------------
OK, det var det, ungefär.
Framförallt ser jag fram emot kommentarer från ren spelighetssynpunkt - hur gör man det här så att det blir roligt att spela? Hur gör man så att det blir roliga utmaningar att bedöma när det är dags att sluta träna etc? Jag ser helst att spelet hålls så hyfsat enkelt som möjligt, så alltför många nya variabler eller funktioner kommer jag nog inte att stoppa in i första laget...
Spelet kommer att skrivas i Python och till en början vara textbaserat. All eventuell grafik ska vara ASCII-art.
I den här tråden tänkte jag försöka plutta ur mig nåt som liknar ett överskådligt designdokument.
Förslag och kritik tas tacksamt emot, och jag kommer också att presentera ett par spelighetsfrågor.
--------------------------------------------------------
När man startar spelet kommer man till en meny, där man kan starta nytt spel, ladda ett sparat spel, eller avsluta spelet. Klassiskt, helt enkelt, och hyfsat självförklarande.
När man startar ett nytt spel får man ett monster som är Klass 1. Ens första monster får man välja vilken ras det ska vara, mellan de raser som finns tillgängliga under Klass 1 (Tiny Dragon, Phoenix Sparrow och Small Salamander). Monstret ges ett namn av spelaren, och får med sig en viss mängd styrka, hp, ork och vapenskada från sin ras. De får också ett vapen, t.ex klor eller eldsprut (eller i fallet tiny dragon, "warm breath"). Namnet på vapnet är spelmekaniskt ointressant, iaf i skissen just nu.
Sedan finns det tre(/fyra) olika aktiviteter:
1. Träna monster
Här presenteras man med möjligheten att träna ett av sina monster. Varje gång man tränar går alla monsters ork ner med 1, utom det monster man tränar, vars ork går ner med 2. Monstret som tränas får 1 mer i styrka.
Här kan man också mata sina monster. Mat kostar pengar, och höjer Ork, dock max upp till orginalvärdet (max). Mat höjer Ork i procent.
2. Utmana andra monster i Arenatornet
Här väljer man vilken våning man vill ta sig till. Ju högre våning, desto ondare monster. Man väljer också hur många monster man vill slåss mot. Fler monster är svårare, men ger mer pengar än om man hade slagits mot monstren ett och ett. Man väljer också vilka av ens monster som ska vara med och slåss.
När man slåss går det ett antal automatiska rundor. I varje runda räknas varje "sidas" sammanlagda attackvärde ut - varje monster har styrka plus vapenskadan, där vapenskadan är variabel (t.ex 4+[2-4] där 2-4 innebär att ett tal mellan 2 och 4 slumpas fram) - och så jämförs attackvärdena mot varandra. Båda sidor tar skada, det finns inga försvarsslag här. Skadan varje monster tar är den totala mängden skada motståndarlaget gjorde delat med antal monster i det egna laget. När ett monster når 0 hp dör det. Den sida som sist har levande monster kvar vinner. Om spelarens monster vinner får spelaren pengar.
(Eventuellt kan det senare tillkomma mer avancerade stridssaker - t.ex uppdelade rundor där man kan göra olika handlingar, möjligheten att targeta individuellt, etc. Såna idéer har jag, men jag börjar enkelt)
3. Föda upp nya monster
Här får man två val - antingen köpa ett ägg av en viss Klass - det finns Klass 1 upp till, säg 5 - eller kombinera två av sina existerande monster. Båda varianterna kostar pengar.
Om man väljer att köpa ett ägg av en viss klass så slumpas rasen på innehållet - det kan lika gärna vara en drake som en salamander eller vad det nu kan vara.
Vissa raser har bättre naturliga vapen (vapenskada), andra har bättre grundstyrka, ytterligare andra har bra ork eller hp. Detta är viktigt, eftersom man kan träna upp en dålig styrka, men å andra sidan kan ett bra vapen följa med om man kombinerar för att få ett nytt monster.
På tal om det, ja. Monstren anses vara tvekönade. När man väljer att kombinera två av sina monster så kostar detta lite mer än att slumpa ett helt nytt monster, men å andra sidan kommer man att få ett nytt monster med de bästa attributen (styrka, skada, maxhp, maxork) hos båda föräldrarna. (Eller ska det slumpas för varje attribut vems man får?)
4. Spara sitt spel.
Öh, döh... Spelet sparas. Om jag är elak kostar det pengar att spara.
I dagsläget finns det egentligen inget mål med spelet. Kanske vinner man när man spöar bossen som bor på våning 11 i Arenatornet? Det finns inte mycket till backstory här, ska erkännas.
--------------------------------------------------------
OK, det var det, ungefär.
Framförallt ser jag fram emot kommentarer från ren spelighetssynpunkt - hur gör man det här så att det blir roligt att spela? Hur gör man så att det blir roliga utmaningar att bedöma när det är dags att sluta träna etc? Jag ser helst att spelet hålls så hyfsat enkelt som möjligt, så alltför många nya variabler eller funktioner kommer jag nog inte att stoppa in i första laget...