Nekromanti speledarskärm

sanarialven

Veteran
Jag har funderat på en sak. I Spelledarskärmen så står det under extraskada i hjärnan : Tx10 och i regelboken står det : T+40, S+4, B+2!!!!!
Vad är det för skilnad mellan x och +???
Varför är skadetabellen annorlunda på SL-skärmen än i regelboken./images/icons/mad.gif

Fodde

Veteran
Varför är skadetabellen annorlunda på SL-skärmen än i regelboken.

Det är den inte egentligen.. eftersom det är samma system som i Eons första regelupplaga. Och det systemet var minst sagt jobbigt.

Så egentligen är det Eon2 som har anorlunda tabeller/images/icons/wink.gif

/images/icons/woof.gif

Celofan

Veteran
gånger och plus

Som Del'nånting så komprimerat skrev. Tx10 = T*10, alltså.. om T=3 så är Tx10 = 30. x = gånger med andra ord.

Phelan

Hero
För att Neogames fortsätter sälja sin SL-skärm utan att påpeka att den är inaktuell om du har Eon2? (Vilket väl är enda upplagan av reglerna som säljs för tillfället?) Något som även jag åkte dit på...Nu har jag en illustrerad bit kartong att gömma mig bakom, men ett använt Kellogspaket hade fyllt samma syfte utan extra kostnad.

- Phelan

Staffan

Myrmidon
Nu har jag iofs varken Eon2 eller SL-skärmen, men om jag inte har helt fel för mig så är skadetabellerna i Eon2 samma som i Krigarens väg. Dessa, har jag för mig, innehåller samma information som tabellerna i Eon/SL-skärmen, den är bara presenterad på ett annat sätt.

Som exempel, med värden tagna helt ur luften, låt oss säga att någon får en smäll någonstans som gör 3 skador/2 extraskador. I det gamla systemet kanske det presenteras som:
(Träffområde) Tx1, Sx2, Bx1 (ger T+3, S+6, B+3)
(Extraskada 1) Tx1, Sx5, Bx1 (ger T+3, S+15, B+3)
(Extraskada 2) Tx3, Sx1, Bx3 (ger T+9, S+3, B+9)
Detta ger totalt 15 Trauma, 24 Smärta och Blödningstakt 15. I det nya systemet skulle det i stället presenteras som:
(Träffområde) T+1, S+2, B+1
(Extraskada 1) T+4, S+17, B+4
(Extraskada 2) T+10, S+5, B+10
Totalt: 15 trauma, 24 smärta, 15 blödningstakt. Skillnaden i nuffror är för att man inte multiplicerat grundskadan för träffområdet med antal skador, utan i stället har inkluderat det i extraskadorna (eftersom varje skada över 1 ger en extraskada).

Phelan

Hero
Nej. Dels så stämmer det inte att man lägger till något för skadan i träffområdet med Eon2, de olika extraskadorna har allt inräknat. Räknar man på några exempel och lägger ihop slår det på någon poäng på vissa ställen (men inte alla). Vidare har vissa områden mer diverserad grundskada enligt skärmen/gamla (t ex Arm). Framförallt så går Eon2´s stridstabeller snabbare då man slipper multiplicera en massa mitt i en strid och då känns ett spelhjälpmedel som tar längre tid och dessutom inte riktigt stämmer lite olönt. (Innan någon hoppar på mig så uppskattar jag de flesta av de övriga produkterna men tycker att ett litet påpekande om spelledarskärmen från Neogames hade varit på sin plats.)

- Phelan