Nekromanti Spelforum och Kulturforum.

Sodivra

Champion
Hur ska man tolka namnen på spelforumet och kulturforumet, tycker ni? Spelforumet är ju till för brädspel, kortspel och figurspel.. Men vad är det mer till för?

[*]Datorspel?
[*]Lajv?
[*]Är det en samlingsplats för allt som inte riktigt är "rollspel"?

Ta "GothCon"-tråden till exempel, den passar väl bättre in på rollspelsforumet, men ifall spelforumet är till för allt utanför renodlade rollspel, så kanske det kan vara en samlingsplats för sådant som rör både rollspel och andra spel?
Fördelen med detta är att det blir bekvämt (?), nackdelen är att det blir ofokuserat.

Och rollspelarkultur.. Gäller det bara typisk "kultur", alltså film och böcker? Det gäller inte den engelska tolkningen av ordet, alltså den kultur vi rollspelare har.. Isåfall borde ju GothCon-tråden passa bäst där, eftersom GothCon är ett kulturfenomen.

Jag ska göra undersökningar på forumet om rollspelarkultur, borde inte det ligga på kulutrforumet då? Öh..
Här är fördelarna och nackdelarna desamma:
Fokusering eller bekvämlighet?

Visserligen, ifall kulturforumet gällde rollspelarkulturen överhuvudtaget så kanske datorspel och sådant lika gärna hade kunnat ligga där..
Kanske ska forumen ändras till "Kultur i film/bok-form" (Rollspelarkulturforumet) och "Kultur i form av hur man lever" (Spelforumets innehåll + lite till)

Vad säger nI?

Ackerfors

Alas, your rapids!
För mig...

Hur ska man tolka namnen på spelforumet och kulturforumet, tycker ni?

Allmänna spelforumet som det heter, väl?

För mig säger det att man ska diskutera alla former av spel, men eftersom det finns andra rollspelsforum på den här sidan (well duh...) så behöver man inte diskutera det på allmänna spelforumet. Om jag hade skrivit GothCon-tråden så hade jag lagt den på rollspelforumet men det är inget fel i att lägga det på allmänna spelforumet.

Rollspelskulturforumet (Jag gillar att ändra dina namn :gremtongue: )

Här ska det väl diskuteras böcker, film, musik och så som på något sätt har anknytning till rollspel, även om namnet kan vara lite missvisande eftersom det står just rollspelskultur då det mer påminner om den engelska formen. Kan förstås inte komma på ett bättre namn mer än bara kulturforumet som inte heller är så värst bra...

Dilandau

Myrmidon
Och rollspelarkultur.. Gäller det bara typisk "kultur", alltså film och böcker? Det gäller inte den engelska tolkningen av ordet, alltså den kultur vi rollspelare har.. Isåfall borde ju GothCon-tråden passa bäst där, eftersom GothCon är ett kulturfenomen.
Här kommer vi ju inte på den uråldiga frågan om hur man definierar kultur. Det finns väl två huvudsakliga betydelser av ordet:
1) konst, i olika former
2) levnadsmönster och traditioner

Jag har alltid tolkat Rollspelarkulturforumet som att vara till för diskussioner kring betydelse 1. Alltså: böcker, filmer, serier, tv, o.dyl. som har med rollspel att göra

Vill jag däremot skriva inlägg om hur man spelar rollspel, vad folk har med sig till spelbordet, spelgruppers sammansättning - de "praktiska" traditionerna kring rollspel eller vad man ska säga - så gör jag det på forumet Rollspel.

Kolla upp hur användarna själva väljer att lägga sina inlägg. Mitt intryck är att ämnen som "stämningsbelysning", "hur ofta spelar ni?" och "ideala storleken på en spelgrupp" hamnar i Rollspelsforumet. I forumet Rollspelarkultur dyker det däremot upp inlägg som handlar om "Eddings suger", "Tips om bra serier" och "När släpps Jordans nästa bok?".

Det allmäna spelforumet har jag alltid trott vara avsett för alla spel som inte är rollspel. Datorspel, brädspel, kortspel, falskspel, m.m.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Kultur (OT)

Här kommer vi ju inte på den uråldiga frågan om hur man definierar kultur. Det finns väl två huvudsakliga betydelser av ordet:
1) konst, i olika former
2) levnadsmönster och traditioner
Jag håller på en definition som jag tror kommer från Understanding Comica av Scott McCloud:

Människor försöker överleva och de försöker fortplanta sig. Allt annat de gör är kultur.
För att förtydliga: Att slå ihjäl en mammut är inte kultur. Om du steker köttet och kryddar det är det kultur; matkultur för att vara exakt.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: Kultur (OT)

Människor försöker överleva och de försöker fortplanta sig. Allt annat de gör är kultur.
Var hamnar då porrfilm? :gremgrin:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Haha det bästa jag hört på länge! [nt]

[color:\\"black\\"] [/color]

Troberg

Sinister eater
Re: Porrfilm är ju i sådana fall kultur [OT/NT]

Porrfilm är ju i sådana fall kultur
Har du en aning om hur mycket du kan få på fan för att argumentera för en sådan ståndpunkt? :gremshocked: :gremgrin:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Varför skulle det inte vara det? (NT)

NT = No Text (Ingen text)

seinet

Swashbuckler
Re: Porrfilm är ju i sådana fall kultur [OT]

Jag skrev ju "i sådana fall", det grundar sig ju faktiskt på vad föregående skribent(er) har skrivit.

Men kan man gradera kultur enligt en skala? Jag menar, porrfilm ÄR kultur men fast kanske inte speciellt mycket kultur.

Svergies mest kända falukorv är ju faktiskt hämtad från en porrfilm, och vem har inte hört talas om filmtitlar som "Babe Watch" och "Långt ner i halsen"?

/Seinet Wintermute - Sitter just nu och lyssnar på Nekromantix - Back From The Grave

Rising

Vila i frid
Enligt Pirinen... (ANT)

En rolig Pirinen-Serie föreslog att skillnaden mellan konst och skräp var att "kan man inte onanera till det, så är det konst! "

Det stämmer rätt bra, tror jag, även om jag måste erkänna att jag som en yngling på resa till dalarna besökte Zorn-museet, och sen... tja, Zorn är inte konst, helt enkelt.

/Rising
som tycker internet har förstört porren. På den gamla goda tiden hade porrfilmerna handling.

Troberg

Sinister eater
Re: Enligt Pirinen... (ANT)

Det stämmer rätt bra, tror jag, även om jag måste erkänna att jag som en yngling på resa till dalarna besökte Zorn-museet, och sen... tja, Zorn är inte konst, helt enkelt.
Jaha, det är därför de har ditt foto vid entren med texten "Ej välkommen". :gremshocked:

Rising som tycker internet har förstört porren. På den gamla goda tiden hade porrfilmerna handling.
Man tycker ju att det borde vara tvärtom. När filmerna är i digital form så finns det inga videobandspelare som slits ut av att spola förbi handlingen.

Eller menade du hand-ling? :gremblush:

Rising

Vila i frid
Re: Enligt Pirinen... (ANT)

"Eller menade du hand-ling?"

App app! Här kommer polisens specialstyrka mot "Uppenbar och Rutten Komik (=URK)" och låser dig i bojor för den hemska ordvitsen!

Nej, jag tänkte mest på att med internet så laddar folk bara ner själva snusket och laddningstiderna i sig har fått ta över rollen som "återhämtningsfas"; som alltså brukade vara handlingens jobb. Nu för tiden behövs ingen handling eller replikskifte i porrfilmerna, utan bara en massa snusk. Det tycker jag är skittråkigt. Jag menar, det måste vara fler än jag som försökte hitta den snabbaste, sämsta, uppenbaraste (osv) raggrepliken i alla porrfilmer. Det var ju det näst bästa i rullarna! Åh, eller de skämten i de "komiska" porrfilmerna, fy fan vad tidlöst bäst de var!

Typ, två poliser går ifrån kvinnan de "förhört" och stänger dörren efter sig. "Det där är städskrubben!" säger tjejen. "Jag vet, skulle bara kolla efter ledtrådar" säger han, och går sedan ut gnom den riktiga dörren. Allt detta sades med total brist på komisk timing! Suveränt. Absolut suveränt. Bättre än så blir det aldrig. Kultur på absolut högsta nivå. Jag garvar så fort jag tänker på det.

/Rising
gillar både porr och feminism.