Jag håller med om att det blir för många tilläggsmoduler och småregler att hålla reda på. Mitt favoritspel, DoD 91, täcker hela 11 böcker (grundregelerna och alla moduler som innehåller regler & yrken typ Drakar, Alver och Magikerns Handbok). Därför hållermin spelgrupp på att sammanfatta allt, lägga till material från nätet, egna regler och modifieringar och lägga ihop detta till et flertal PDF-dokument för spridning via nätet, helt ideellt. Nedan finns förordet till vårt verk:
Förord till Drakar & Demoner Millennium Edition
Sommaren 1982 kom det första rollspelet på svenska, Drakar & Demoner och en ny hobby växte fram bland svenriges ungdomar. Regelsystemet var enkelt och inte särskilt detaljerat, men många spelare och spelkonstruktörer modifierade och lade till nya regler och idéer, så kom Drakar och Demoner Expert 1985 (EDD), som en expansionsmodul med djupare och mer detaljerade regler, fler yrken, färdigheter, mer magi och fler vapen.
Även Expert saknade någonting och det var bl.a. regler för kampanjspel, fältslag, klimat och byggnationer. Spelet fortsatte att växa och utvecklas - våren 1987 kom modulen Gigant (GDD) som tog upp just dessa regler som skanats och lite till. Nu hade spelledare vertyg och regler för att kunna skapa egna världar, kompletta med klimat, geografi, politik, nationer och religioner.
En komplett box för magiker, Magiboxen, kom 1990 och Monsterboxen kom samma år.
Under åren som kom fortsatte spelet givetvis att mogna och växa, tills en ny, fräsh revidering kom 1991: Drakar och Demoner, sedemera känt som DoD 91. Man hade skalat bort onödiga delar, reviderat bort misstag och lagt till nya saker, men för stora kampanjer behövde man fortfarande GDD.
Flera tilläggsmoduler kom under åren; Kopparhavets Kapare (1991), Drakar (1992), Krigarens Handbok (1992), Tjuvar och Lönnmördare (1992), Magikerns Handbok (1993), Kaos Väktare (1993) och Hjältarnas Handbok (1994).
Internet gjorde sitt genomslag och föreningar fick nu ut sina idéer och nätverk växte fram, nya regler, kampanjer och äventyr växte fram och spelledare och spelare hade nu inte mindre än 14-17 regelmoduler att bläddra i när större kampanjer skulle spelas, bortsett från det som fanns på Internet.
Därför kommer nu Drakar och Demoner Millennium Edition. Det är en sammanslagning av ovan nämnda moduler, ttillsammans med småregler och annat smått och gott från olika äventyrsmoduler och rollspelarnas egna skapelser från Internet.
Nu tänker en del av er ”han har varken nämnt Drakar och Demoner Chronopia eller Drakar och Demoner 6.0”. Det gör jag med avsikt.
Chronopia, även om det var fantasifullt, var aldrig riktigt kompatibelt med de ursprungliga reglerna i min mening, utan jag ser det som ett fristående spel baserat på DoD. Särskilt alverna i Chronopia tyckte jag var lite extrema.
Det senaste DoD från Riotminds ser jag också som en spin-off och därför inte är i sann Drakar och Demoner-anda.
Med detta önskar jag er alla många trevliga spelkvällar och minnesvärda äventyr.
Manne Bsoul
Malmö 2002-06-16
OBS! Millennium Productions är inget företag, utan enadst en benämning på vår projektgrupp. Gruppen har med detta verk inte haft för avsikt att sprida detta verk kommersiellt.