Nekromanti Spelgrupper och gåtor?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det var lite roligt (för mig som SL) när jag gav min spelgrupp en liten gåta. De satt fruktansvärt länge med den och jag vet inte hur man ska göra när det tar för lång tid. Ska man ge dem en ledtråd eller bara slå ett slag mot lämpligt attribut för att se om de klarar det? Hur gör ni?

Rising det var för övrigt din gåta med demonerna, artefakterna och förbannelserna som jag slängde på dem. (Var är devil-smileyn?) :gremlaugh:

Feuflux

omjonasson.se
Det var lite roligt (för mig som SL) när jag gav min spelgrupp en liten gåta. De satt fruktansvärt länge med den och jag vet inte hur man ska göra när det tar för lång tid. Ska man ge dem en ledtråd eller bara slå ett slag mot lämpligt attribut för att se om de klarar det? Hur gör ni?

Om du tänker låta dem komma undan med ett slag i intelligens så kunde du lika gärna sagt, "mannen ger er en gåta" som att faktiskt ställa gåtan till dom. Ska man blanda in gåtor får spelarna minsann se till att lösa dom... tycker jag. Hatar spelarna gåtor eller är allmänt hopplösa på att lösa dem kanske man inte ska blanda in gåtor i förstaläget... :gremsmile:
Jag brukar inte ha med gåtor jag, den spelare som löser den är alltid den med lägst intelligens och så säger de andra: "men han kan ju inte lösa gåtan, det ska väl magikern göra", och så sitter magikerns spelare och känner sig dum. :gremgrin:

Rising det var för övrigt din gåta med demonerna, artefakterna och förbannelserna som jag slängde på dem. (Var är devil-smileyn?)

Och vi tackar dig alla för att du inte talar om gåtan utan enbart gör oss nyfikna... jätteschysst... verkligen. :gremsmile:

Tzam

Warrior
Jag fick en gåta en gång och den var helt hopplös... Jag var ensam på den platsen så jag fick ingen hjälp... Det var som ett påstående. Jag kunde inte och shnsade så*poff* så var jag uppslukad utav en orm och fick sudda ut min gubbe!!

Twooshort

Veteran
Jag brukar bli frustrerad över att de inte ens tar den enkla, och så börjar spelarna känna sig dumma och då slår jag ett lämpligt slag för att se om jag ens ska ge dem en liten ledtråd eller droppa allt och låta mina excellenta gåtor och halva äventyret gå åt skogen för att de inte vet var de ska eller vad de ska göra. Har jag med en gåta ska den banne mig vara avgörande.
Ok, jag erkänner, ibland är jag en dålig SL och borde inte göra så genomtänkta/avgörande gåtor, men lite problem ska de faktiskt få för annars är jag för snäll.

Och som de andra sagt: Tack för att du lägger bränsle till vår brinnande nyfikenhet. Vad var det för gåta? Eller behöver jag fråga Rising själv?

G

Guest

Guest
the movie you picked was agent zero!?

Det beror ju helt på situationen...

Ett exempel:
Rollperonerna ser en gåta på en väg som de måste lösa för att komma in... Rollpersonerna är stressade av vargarna tjut och mörkret som börjat lägga sig...

I denna situationen piffar det ju upp lite om de inte lyckas lösa gåtan för då kanske de måste ta sig tillbaka till någon liten by för att där hitta någon som kan hjälpa dom med gåtan... detta tillför ju bara mer stämning. Det är väl bäst att försöka hitta någon sådan lösning i stället för tärningsslag...

Om situationen var densamma men det var en väktare som frågade om gåtan så förändras väl det hela... Då kanske ett tärningsslag är det bästa lösningen (efter ett tag då förståss)

Det var väl ett råd från mig då... Försök stressa rollpersonerna, det bruka blir en skön stämmning då :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Låt dem svettas lite...

För muin del så tycker ajag att de först kan klura sig blåa & gröna...
Sen så kan du kanske ge dem en LITEN ledtråd.. Klarar de inte då låt dem gribbla lite till sen så kan man gen dem ännu en LITEN bit, osv..

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag tar bara med gåtor som jag själv lyckats lösa, för att kolla om det verkligen finns en möjlighet att klara det utan att man ska pika magikern. :gremwink: Jag tycker heller inget vidare om att slå mot lämpligt attribut (förutom om det finns tur i spelet :gremwink: ) för att det känns inte som om det var någon mening med det hela då, men det kanske är ett alternativ när det kört ihop sig totalt.

Kolla Arvidos inlägg så finns länken till gåtan.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag tycker att får man en gåta så ska man lösa den eller lida för sin dumhet. :gremwink: Frågan är om man verkligen är en dålig SL då eller om man ställer rimliga krav.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: the movie you picked was agent zero!?

I den här situationen var det att lösa gåtan eller gå ut med svansen mellan benen. Men i sådana situationer som du beskriver (med vargarna) så skulle jag nog inte ge vika för att de inte klarar det. Lite utmaning ska det ju vara. Min spelgrupp skulle iofs gå på och slåss mot [sätt in valfri varelse] även om den egentligen är övermäktig. :gremlaugh:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Låt dem svettas lite...

Det är alltså ledtrådar (efter ett bra tag :gremgrin: ) som är det bästa? Från och med nu borde alla gåtor skrivas med ledtrådar. :gremlaugh: Jag tycker att det är jobbigt att göra lagom svåra ledtrådar. :gremcrazy:

Johan K

Gammal & dryg
Re: Låt dem svettas lite...

jag tror det faktsikt.. Om spelet ska få lite "flyt" & frågan är för klurig så kanske det är lösningen...

Rising

Vila i frid
"Rising det var för övrigt din gåta med demonerna, artefakterna och förbannelserna som jag slängde på dem."

Aaaashäftigt!

"De satt fruktansvärt länge med den och jag vet inte hur man ska göra när det tar för lång tid. Ska man ge dem en ledtråd eller bara slå ett slag mot lämpligt attribut för att se om de klarar det? Hur gör ni?"

En sådan här gåta av typen "vinna eller försvinna"-karaktär försöker jag nog helt undvika i rollspel. Det är en anledning till att jag ogillar mordgåtor.

Nå, jag tycker att en smart rollperson kan få lite ledtrådar (de ger jag dolt till spelaren som en papperslapp, så att han verkar smart inför de andra spelarna. I den här gåtan hade jag gett den smarte spelaren gåtan i sin "rena form" utan strötext)

I de lägen där jag kommit på en gåta som varit alldeles för svår har jag låtit det blivit ett nytt quest. Typ "vi måste hitta gåtmästaren Arabus! Ingen annan än han kan lösa denna Gordiska knut!!"

/Rising

Ackerfors

Alas, your rapids!
Aaaashäftigt!

Jupp! :gremwink:

En sådan här gåta av typen "vinna eller försvinna"-karaktär försöker jag nog helt undvika i rollspel.

Det är nog iofs vettigt. Att jag slängde in den här var för att en spelare satt och klarade alla gåtor på ren tur och så bad han om en svårare... ^^

Men det där med att ge dolda lappar till den smartaste rollpersonen var väldigt bra faktiskt.

King Kromm

Hero
uha... får mig å minnas det värstate av de äventyren den stolte Kromm Dragose var med om... Kommer inte ihåg själva gåtan, men vi satt...tja 1-2 timmar och försökte med det hela, kanske mer, men de va typ nån jobbi gåta och svaret skulle typ ge oss något mönster eller nått så att vi kunde sätta rätt symbol på rätt plats osv... Där va sl för elak! fick ju inga ledtrådar, vad jag minns...

Legolas

Veteran
Bra gåtor

En av de bästa gåtorna som jag någonsin har blivit utsattför gick ut på att ställa upp shackpjäser på en karta.Till hjälp hade våran grupp en dikt. Det hela gick ut på att förhindra att pjäserna kunde anfalla varandra. Det fanns pjäser av alla typer och det fanns bara en slutlig lösning.

Vi hade ett riktiga pjäser och en riktigkarta (med rutmönster), detta förhjöde stämmningen otroligt!

Denna typ av gåtor tycker jag är bättre än dem av typen, vad har jag i min ficka(ni förstår)...

Legolas

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Bra gåtor

Har du kvar dikten och lösningen eller så för det verkar vara en okej gåta? :gremsmile:

Legolas

Veteran
Re: Bra gåtor

Det är inte jag som har gjort den, men jag ska fråga han som har den.

Legolas