Vanligtvis i plattformspel och actionspel har man en eller två resurser: hälsa och ammunition, plus kanske mana, bomber, pilar och dylikt. I princip alla dessa resurser har samma tidsram, dvs de behöver fyllas på ungefär lika ofta (vi pratar sekunder eller minuter). Vad jag är ute efter är ett actionspel med resurser över alla möjliga tidsramar, från sekunder till år (tid i verkliga livet, inte speltid)
Exempel på resurstyper och dess underförstådda tidsram:
Sekunder: Syre (vanligt när man är under vatten i vissa spel och man fyller på genom att svälja en bubbla eller gå upp till ytan)
Minuter: Hälsa, mana etc (nästan alla spel)
Timmar: Dryck
Dagar: Mat (ovanligt men värt att fundera på)
Veckor: Uran, olja, gas för motorer/generator
Månader: Kanske byggnadsmaterial? Men då är det inte längre ett actionspel, mer ett hybridspel
År: ??
Några idéer till att fylla i luckorna?
Exempel på resurstyper och dess underförstådda tidsram:
Sekunder: Syre (vanligt när man är under vatten i vissa spel och man fyller på genom att svälja en bubbla eller gå upp till ytan)
Minuter: Hälsa, mana etc (nästan alla spel)
Timmar: Dryck
Dagar: Mat (ovanligt men värt att fundera på)
Veckor: Uran, olja, gas för motorer/generator
Månader: Kanske byggnadsmaterial? Men då är det inte längre ett actionspel, mer ett hybridspel
År: ??
Några idéer till att fylla i luckorna?