Nekromanti Spelighet för spelledaren

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, alltså, Agon bryr sig inte om världens logik alls. Se det som ett datorspel fast som bordsrollspel i stället. Spelet är skrivet för att vara författarens vision av hur D&D borde ha varit, alltså ett dedikerat speligt system där spelarna kan spela för att vinna (de tävlar inbördes, inte mot spelledaren) och där SL har reglernas hjälp för att ställa upp lagom svåra utmaningar.

/Dimfrost

Krille

Super Moderator
Jag antar att fienden är "ett okänt hot" där de byggs ut i samma takt som rollpersonerna utforskar mer om dem (och försöker hindra deras handlingar)?
Exakt så.

Har du mer information om det? Jag kunde inte hitta något på foxtail.nu.
Inte i nuläget. Spelet håller på att utvecklas just nu, och det är ganska långt kvar. Men dyk förbi på GothCon så pratar jag gärna om det. :gremgrin:

Zire

Swashbuckler
Precis. Oskrivna blad har ingen spelledare i traditionell mening, så det är nog inte vad Zire är ute efter.
Nä, däremot så kändes delen där man genererar världen ganska intressant. Både beskrivningsorden och maktfaktorerna verkade vara en bra start. Jag hade gärna haft dem framför allt skalbara så att man skulle kunna skala ner till ett specifikt hinder där den mesta informationen är given (via gradvis inmatning av information från spelledaren).

Om jag inte hittar något närmare så kanske jag utgår från Oskrivna blad för att göra ett eget system.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag hade gärna haft dem framför allt skalbara så att man skulle kunna skala ner till ett specifikt hinder där den mesta informationen är given (via gradvis inmatning av information från spelledaren).
Här är jag inte säker på vad du menar. Förklara gärna. Systemet är skalbart i den betydelsen att det kan användas till att skapa en stad lika gärna som en galax, men det var kanske inte det du menade?

//Genesis har för övrigt ett än mer omfattande spelvärldsgenereringssystem vid namnet Historiens vingslag, där man spelar igenom spelvärldens historia och får se maktfaktorers uppgång och fall. Tyvärr finns det ännu inte i nedskriven form.

Zire

Swashbuckler
Jag menade nog stegvis nedskalande snarare.

Det enda sätt som jag har kommit på att ett sådant system skulle kunna fungera på är genom att man låter någon slags egenskaper ärvas ned i varje företeelse i världen (för att på så vis bestämma deras egenskaper). T.ex. egenskaperna för hela världen ärvs ner till länderna som finns där. Ett lands egenskaper ärvs ner till dess städer. En stads egenskaper ner till dess inrättningar e.t.c.

Naturligtvis så kan man inte ta fram alla dessa egenskaper och låta dem verka, utan man måste gå åt det andra hållet. (Ok, här har vi en dörr som vi ska försöka ta oss förbi. Har dörren några egenskaper? Vad har huset för egenskaper? Vad har staden? Landet? Världen?)

Men man behöver samtidigt simulera händelser mellan företeelser och då blir det svårare...

terje

xenomorf mystiker
Re: Oskrivna blad [OT]

Gott in Himmel! Finns det folk som bryr sig om det spelet?
Tja, jag och några vänner har planer på att använda det för att köra ett japanskt-monsterfilms-spel i helgen (var och en spelar en roll typ forskare, reporter, militär, etc med olika agendor knutna till monstret och sedan turas man om att spela monstret).

Det är ju så att jag blir inspirerad att snygga upp det, som jag hade planer på att göra
Ja det tycker jag att du ska göra! Jag upptäckte faktiskt spelet ganska nyligen och tycker att det ser lovande ut. Faktum är att jag letat efter något liknande, får se om det levererar i helgen.

Zire

Swashbuckler
Äsch, dessa termer!

Du har nog helt rätt! Det var inte spelledaren har taktiska val att göra för att verka mot spelarna som jag menade utan mer spelledaren gör val och utifrån dessa "beräknar" systemet följden. Och det känns mer som simulerande.

Genesis

Ni dés ni maître
Naturligtvis så kan man inte ta fram alla dessa egenskaper och låta dem verka, utan man måste gå åt det andra hållet. (Ok, här har vi en dörr som vi ska försöka ta oss förbi. Har dörren några egenskaper? Vad har huset för egenskaper? Vad har staden? Landet? Världen?)
Det här var så häftigt att jag höll på att kissa på mig. Det måste jag fundera på. Det vore ju inte helt omöjligt att slänga in något sådant i Oskrivna blad.

//Genesis hinenr inte skriva mycket nu, men tyckte att det var fräckt som attan.