Nekromanti Spelklubbens Informationsblad #1

Rising

Vila i frid
När jag gick i mellanstadiet hade vi en ashäftig spelklubb som tillverkade egna spel. Några av de första spelen var vanliga brädspel, med tärningar och så, men de egentliga spelklubbenspelen var mer att betrakta som "dataspel med papper". Liksom, man spelade helt själv och flyttade omkring pappersbrickor som föreställde olika "sprites" på ett bräde, och så var spelen typiska platforms- och shmupspel.

Nå, jag var spelföretaget Rising Production, och "vi" (=jag, alltså) gav förstås ut en speltidning på skolgården åt alla andra som var med i klubben. Originalet var skrivet med blyerts och sedan kopierat i kopieringsmaskin, varpå jag sedan färglade varenda nummer för hand. Här är ett nummer som jag behöll själv; det är inte färglagt men.. tja, kanske kul för er att checka. (Det var nummer två som blev ballast, dock, återkommer med det)

Här är lite kommentarer:

The Fighting Alien var ett Flopp-Out-spel; spelklubbens motsvarighet till ljuspistolspel. Man ställde sig en bit från spelplanen och "floppade" enkronor med tummen och försökte träffa fiendebrickorna. Dessa flög omkring och sköt på en, och stuff.

Super Mario 4 och Super Wonder Gnurf var rätt konstiga spel. Reglerna var jätte-godtyckliga, och egentligen var väl spelen mest att betrakta som "spel-lekar": Det fanns visserligen riktlinjer för hur banorna skulle se ut och hur fienderna skulle röra sig, men man ställdes hela tiden inför situationer där man fick göra lite som man ville.

Xonyx var ashäftigt. Man hade en kartong med ett litet hål i som man förde omkring ovanför olika kartbrickor med "labyrinter", både sådana som man såg ovanifrån och sådana som man såg från sidan (a la Zelda). Helt omöjligt, dock. Både att spela och administrera. "Knepet" i tidningen är inget knep alls: Man skulle helt enkelt göra så för att leta efter grejer.

Adventure Islands var inget bordsrollspel, utan när jag skriver "rollspel" menar jag alltså dator-RPG (fast på papper). Jag kommer ihåg det som jättestort (det regnade på spelet och alla spelplaner förstördes) men här står det att det bara var 37 kort i spelet, så det var nog inte så fett ändå. Det var grymt influerat av Phantasy Star.