Nekromanti Spelkrönika Sorgelandet (D20 fantasy)

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag försöker mig på att spela klassisk fantasy. Reglerna är i grunden Basic Fantasy, uppblandat med en aning Lamentations of the flame princess och diverse husregler plockade från Internet. Mina huvudsakliga inspirationskällor är Zak och ars ludi, men även ungefär allt annat jag läst, sett och hört de senaste 10 åren.

Det utspelar sig i utkanten av Sorgelandet, på gränsen till Wolflands. Rollpersonerna/"gubbarna" har startat i den lilla hålan Copperhand. Dessa namn och platser har inte förklarats närmare i spel så jag väntar med att skriva något om dem tills det blir relevant. Jo, en sak har faktiskt framkommit om Sorgelandet. Det styrs av en Alvisk drottning sedan kanske 200 år tillbaka. Den senaste kungen (En människa) tyckte tydligen att det var en bra plan. De fick inga barn, kungen dog, och hon, "Den röda drottningen", har härskat sedan dess.

Rollpersonerna är i ingen specifik ordning:

Elf Rouge (eller specialist) vid namn Valentin Flambeau*1



Halfelf Fighter/Cleric vid namn Leon Duval. (följer Vorm: Möjligheterna och opportunisternas gud)

Elf Fighter/Rouge vid namn Michelle Count. (Totalt androgyn)

De har färdats som underhållare och nu kommit till Copperhand. Väl där söker de direkt upp det lokala värdshuset, The singing huntsman. De bokar en spelning och hör sig för om det finns några problem i byn som behöver lösas. Det verkar inte så. Rollpersonerna tjänar en näve växel under kvällen genom sång och "interpretive dancing". Efter deras uppträdande kontaktas de av byns enda Halfling, den noble byggherren Werner Lange. Han har ett problem bara äventyrare kan lösa. Han har nämligen skickat några lokala ungdomar till en närbelägen ruin för att hämta sten till tornet han bygger i utkanten av byn. Ungdomarna är nu nästan en vecka försenade och han börjar få problem med att prata bort oroade föräldrar.

Som tur är för Werner godtar äventyrarna arbetserbjudandet och beger sig följande dag iväg mot ruinen i sällskap med vägvisaren Ian. Ian berättar att området de skall färdas genom är fritt från rövare och monster. Redan första dagen blir de förföljda av en hungrig Vargflock, de bestämmer sig för att söka skydd i en närbelägen grotta. De klarar natten utan svårigheter och Michelle drömmer om en gyllene Luta som enligt drömmen ligger under ett träd i närheten. På morgonen övertygas hen om att det bara var en dröm och de beger sig vidare.

Under dagen ser de en lägereld och närmar sig oförsiktigt. Det visar sig vara ett beridet rövarband som snabbt omringar rollpersonerna och avkräver dem alla deras ägodelar. Michelle försöker manipulera rövarna genom frasen "Det är inte allt ni kan få" och förföriskt kroppsspråk. Det leder till att rövarna även kidnappar Michelle.

Eftersom Ian påstått att området är fritt från rövare får han en aning skit av Valentin och väljer sonika att bege sig tillbaka till Copperhand. Rollpersonerna väljer dock att (obeväpnade och utan utrustning) spåra rövarna. Tärningar rullas och de lyckas hitta spåret vid en bäck. Vid bäcken möter de en Jätte som genast blir hungrig och vägrar resonera med dem.Rollpersonerna flyr för livet och med slumpens hjälp leda Jätten till rövarnas läger där Michelle just har lyckats fördröja eventuella obehagligheter med en väl vald sång om "allas lika värde". Rövarna flyr hals över huvud och tursamt nog väljer Jätten att förfölja dem och inte rollpersonerna. Michelle och utrustning räddas och resan fortsätter.

Efter lite krångel och våld i vildmarken hittar de ruinen. Området runt den innehåller en del Odöda och rollpersonerna smyger ganska mycket. De ser en lägereld i ruinen och gömmer sina prylar i skogen för lite mer smygande. I ruinen hittar de ett gäng Goblins som rollpersonerna skoningslöst slår ihjäl. Det finns dock tecken på fler Goblins i närheten och dessutom flyger stora ting ljudlöst runt i natten, så när de hittar en öppning i marken klättrar de raskt ner och stänger (!) ingången/utgången bakom sig med ett stenblock.

De hamnar i ruinens mörka källare. Där stöter de på hungriga monsterråttor som nedgörs med hjälp av all deras olja. De hittar ett dolt utrymme bakom en staty av guden Uran, som öppnas av att släppa kulor i ett hål (de hittar tre kulor och använder två.). Där plundras en sarkofag på lite guldsmycken och en giftgasfälla hittas. Sedan blir de belägrade i det dolda utrymmet av fler råttor. När de försöker lösa problemet går allt åt helvete och en av råttorna råkar utlösa giftgasfällan. Flykt mot utgången sker, en av rollpersonerna blir kanske uppäten levande av råttorna (de slagen blir det första som sker nästa omgång) och de andra två konstaterar att de inte kan ta sig ut samma väg som de kom in...

*1 Jag använder Neotech Ultra till namn. Alver har franska namn, Dvärgar skandinaviska, Människor engelska och Halflings heter tyska saker.

Hitta referenser är kanske en tävling...
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Utforskandet av katakomberna under det spelarna nu vet är Hus Urban fortsätter. Det börjar med att gruppens Rouge blir mördad av en lömsk Goblin och den siste överlevaren Leon (Cleric) lämnar området för att hämta sin packning. Han återvänder och blandar sig i en strid mellan några Gobliner och deras fångar. Goblinerna flyr in i katakomberna och ett nytt äventyrargäng bildas.

Leon, Cleric.
Adrianne d´Count, Elf Fighter, tvilling till den stupade barden Michelle.
Dean the Hanged, Human magic-user, sökande efter sin ponny.
Tasselhoffen, Halfling Rouge.

De konstaterar att råttorna i området är både farliga och orädda. De hittar ett metallförstärkt lejonskelett, som givetvis försöker mörda dem. De hittar en hypnotiserande sköld, en bok på alviska (Dean hittade den men kan inte läsa alviska, så de vet inte vad den handlar om). De hittade lite guld, jagade Goblins, blev jagade av en insektssvärm och hittade tillslut en väg ner, djupare in i katakomberna. "Givetvis" gick de ner. Där slogs de med ett skelett och träffade en "levande staty" som påstår sig vara en avbild av Lidya Urban, dotter till "pappa". De hittar även kropparna efter de försvunna ungdomarna staplade vid en underlig apparat kallad Autonecrosen. De förstör maskinen och återvänder till ytan för att vila och omgruppera. Väl medvetna om att mycket återstår att utforska och att stora ting flyger runt i natten... En lyckad kväll.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Så, hjältarna vaknar och bränner kropparna efter fallna Gobliner i närområdet. De beslutar sig för att använda dagljuset till att söka igenom ruinen ordentligt. Oturligt nog hittar de en ny nedgång till katakomberna. De tar sig ned och stänger INTE stenluckan bakom sig. De undersöker lite statyer, en av dem har ett konstigt öga, men det är inget som någon faktiskt bryr sig om. De sparkar upp en dörr och fightas med skelett. I rummet ser de ett spöke med en svamp växande ur ögat. Tråkigt nog råkar Dean the Hanged trampa på en röksvamp och missa sin poison save. Så han spenderar mycket tid i spel med att hosta blod... De hittar mer lönngångar och ett fängelse/tortyrhåla. Fynd är en slipad sked, en +1 ringbrynja och ett altare byggt av råttben. De hittade en trappa ned till de djupare katakomberna och väckte en hord med skelett. Dessa bekämpades med diverse taktik och tunga föremål som kastades ned för trappor. Tråkigt nog dog Adrianne d´Count (Elf Fighter) med ett rostigt svärd i ansiktet. Gruppen drog sig tillbaka till sakogen bortom ruinen för att övernatta i trygghet. Mitt i natten dör Dean av den skitläskiga svampinfesteringen han har dragit på sig. Vem ska ta hand om Deans ponny? Vem är Dvärgkvinnan som dyker upp mitt i natten? och ska någon någonsin bli level 2?

Rollpersoner just nu:
Leon Duval, Halfelf Cleric.
Tasselhoffen dwarf-son, Halfling Rouge.
Kirsten "the Rope" Jensen, Dwarf Fighter.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Skriven av en spelare.

Efter förluster av såväl kamrater som sköldar, och med färska bevis på att ungdomarna som gruppen letade efter är döda bestämmer sig hjältarna för att återvända till byn Copperhand.

Resan tillbaka går smidigt och väl där uthämtas en belöning för det utförda arbetet.

Äventyrarna har dock inte fått nog av odöda som kravlar runt i underjordiska gångar, och några skatter att tala om har trots allt inte funnits ännu. Med detta, och det faktum att halvlängdsmannen Werner sagt att han gärna bistår dem med utrustning för att nedgöra resten av de odöda i katakomberna bestämmer sig äventyrarna för att återvända till ruinen.Nya medlemmar rekryteras i Copperhand och gruppen består nu av:

Leon Duval, halfelf Cleric.
Tasselhoffen Dwarf-son, halfling Thief.
Kirsten "the Rope" Jensen, dwarf Fighter.
Alberto "of the sea", halforc Fighter.
"Mannen utan namn", human Magic-User.

Tillbaka i ruinerna bryts diverse dörrar upp, en bepansrad skelett-tiger besegras med viss möda. Vissa gruppmedlemmar blir strypta och försvagade av spöken som gömmer sig i kompakt mörker, andra halvt sönderslitna av ovan nämnda tiger.

Skatter i form av en magisk ring, guld, ett magiskt kortsvärd, spell scrolls, magic potions och lite ädelstenar hittas i ruinkällaren. En jätte har dessutom setts smyga omkring ruinen och med största sannolikhet satt i sig två av gruppens ponnys. Gruppen bestämmer sig för att ruinen är så gott som utforskad och rensad på de odöda som kan hanteras, och beger sig efter lite ytterliggare problem med jätten tillbaka till Copperhand.

Planen nu är att utforska det metalliska torn som skymtats i horisonten, samt att skaffa hackor för att kunna bryta upp en kraftigt förseglad dörr i ruinen.

Leon och Tasselhoffen passar efter spelmötet på att bli level 2.

Ingen död spelare, massor med skatter. Spelkvällen var ett segertåg.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Rollpersonerna är utvilade efter några dagar i Copperhand. De förhandlar fram lite mat och diverse verktyg för ytterligare en expedition till hus Urban. De ger sig av vid gott mod. Resan går förvånande lätt och de är en aning oroliga då de vet att Jätten är i trakten. Väl vid ruinen hittar de en större grupp Goblins. Dessa verkar ha slagit läger och leds förmodligen av en Orch eller något annat nasty.
Spelarna dividerar olika attackplaner och beslutar sig för att strunta i det hela.

De beger sig av mot det metalliska tornet i sydost via en mystisk väg genom skog och mark. Efter en helvetisk dag i vildmarken når de området runt vad som snarare visar sig vara en monolit. De upptäcker ett läger i närheten och bestämmer sig för att först undersöka detta. På väg mot lägret hittar de en märkligt död glänta markerad av en Blairwitch-aktig skulptur. I gläntan finns en halvt raserad tunnel där gruppens magiker skickar ner sin hund. Hunden återvänder inte och gruppen lämnar hålet i fred. Efter mörkrets infall når de lägerplatsen men upptäcks av vaktposter. Det visar sig vara ett Orchläger och en hård strid utbryter. Rollpersonerna driver Orcherna på flykten men tvingas själva fly när Orchernas förstärkning anländer. En jakt genom skogen slutar vid ett kärr där ytterligare en strid utbryter. Återigen drivs Orcherna på flykten, men ersätts av en mystisk grupp Människor, delvis bestående av Clerics och minst en Magiker. Det hela blir ytterst blodigt och rollpersonerna drivs till sist på flykt av motståndarnas överlägsna spellcasting.

Nu är de splittrade i mörkret.
 
Top