Nekromanti Spell component pouch

.113

Swashbuckler
Världens mest onödiga och sämsta grej. På riktigt. Lata spelskapare ligger bakom den. Man köper en, eller får en, billigt från start. Den räcker alltså i 2000 år om det behövs, eftersom man inte håller reda på hur mycket som är i den. Det är fladdermusöron, getskägg, tjurballar, fiskögon och massor med annat, men det tar inte någon plats alls fastän det borde vara världens största ryggsäck med tanke på hur mycket som verkar rymmas i den.

Vad tänkte de? "Det är coolt med components, vi kör på det man måste ha components. Jag vet, vi gör så att det inte spelar nån roll heller så det inte blir så jobbigt." ? Jag kan till och med tycka det är häftigt med components, men inte såhär... Verkligen inte.

Vad tänker ni?

Cybot

Mest spelbar
Spellcomponent pouchen har en funktion. Antingen så har man en (och då så kan man kasta spells. Man kan rationalisera bort det genom att du automatiskt köper spellcomponents och grejer), eller så har man inte en.

Det finns många anledningar varför du inte har en, du kanske är fången, du kanske befinner dig i ett land som bannlyser magi (och då är det inte så smart att ha magiparafernalia) osv.

.113

Swashbuckler
Jo, den har ju EGENTLIGEN en funktion, men när det gäller t.ex. pilar så köper man dem 20 i taget, varför står det då inte istället bara Arrows? Jo för att det fyller en funktion att veta hur mycket man har eller inte har, även om man väljer att inte köra med det. När det gäller pouchen räknar de bara med att man har den och fyller på den. Med vad? Vart får du tag i getögon mitt i en öken? Vart finns ormtänderna när du är i Isbergen? Och varför kostar det ingenting?

Det känns som att de lämnat ute någonting. De kunde åtminstone nämnt några småsaker på varje magi och lagt till någon sorts extra kostnad eller ungefär hur mycket det räcker till. Något. Menar, om pilar och facklor och allt möjligt sådant tar plats, hur kommer det sig att man kan ha en pytteliten påse som rymmer oändligt med KONSTIGA saker? Ok, om det va typ.. Jord, eller sand. Men liksom det är ju tänkt att det är fladdermus öron och allt möjligt konstigt.

Det är som att hitta en nyckel som inte leder någonstans. Det känns som att de kom på en cool feature, det blev för jobbigt och de sket i den, men lämnade kvar grundtanken.

chrull

Stockholm Kartell
Om jag minns rätt så var spell components sådant som användes till ganska få spells i början, för att sen i 2nd ed AD&D blossa ut i någon slags parodi på sig själv med saker som att (Tasha's?) Hideous Laughter kräver en liten paj att kasta på offret samtidigt som man viftar med en fjäder i luften.

Vettiga sätt att använda components är typ:
Det tråkiga: som i 3.x, alla casters har alla components i en påse, de tar aldrig slut och ingen bryr sig så länge det inte står ett specifikt värde på det som krävs.
Det som kan bygga karaktär: ignorera vilka komponenter som står med, låt spelaren som spelar magiker hitta på själv utifrån sin bild av sin magiker. Någons fireball kanske kräver just fladdermusskit, någon annan använder något annat. Gör komponenterna till en del av rollpersonen.
Det som bygger annan karaktär: kör stenhårt på dem. Låt magikern som älskar använda sleep förklara hur man löser det där när man ska dyka ner i en underjordisk sjö när man har med sig en bur med en syrsa i. Var noga med att spelarna är medvetna om hur det kommer funka först och se till att du inte använder sånt här för att straffa dem. Gör du så här måste du också ställa samma krav på mat, vatten och facklor och sånt. Annars straffar du bara magiker.

.113

Swashbuckler
Med disguise self tror jag man måste sminka sig själv lite grann, det är ju mest komiskt.. Men det krävs alltså även ett sminksett där i.. Är Spell component pouch alltså en handväska? De är ju kända för att innehålla allt möjligt.

God45

#PrayersForBahakan
Jag låter folk ärligt talat köpa "Pilar" och sedan räknar vi dem aldrig. För det är tråkigt och jobbigt. Sedan har de inte dem eller så har de dem beroende på om de blir brända eller ätna av en utrustningsätare eller något. Så det är samma sak med annan utrustning eller pouchen för mig.

.113

Swashbuckler
God45;n95779 said:
Jag låter folk ärligt talat köpa "Pilar" och sedan räknar vi dem aldrig. För det är tråkigt och jobbigt. Sedan har de inte dem eller så har de dem beroende på om de blir brända eller ätna av en utrustningsätare eller något. Så det är samma sak med annan utrustning eller pouchen för mig.

Jodå, jag brukar oftast inte heller räkna pilar, någon gång kanske om jag är i ett väldigt speciellt ställe i en kampanj, som att t.ex. det ska kännas jobbigt under en lång färd eller jakt. Det jag menade var mer att man har uppenbarligen tänkt att mekaniken för att räkna pilar finns, men spell components som borde vara svårare, större och allt möjligt han man liksom skitit i. Det är mer det jag menar, varför ens bry sig om man inte ens låtsas om att den finns.

Det är ungefär som att när man levlar får man spells eftersom man "forskat fram dem medan man äventyrar" nånstans, trots man nyss va i en dungeon eller bergen eller whatever.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag känner så här: Obligatoriska komponenter för magi = bara kul om det är jättekomplicerat att få tag på, men att besvärjelsen i gengäld är helt jäkla bruten när man väl lyckas slänga den. Jag snackar förändra verkligheten på ett sätta-på-din-morsa-och-bli-din-pappa-retroaktivt-eller-så-bara-försvinner-du-i-en-puff-av-rök-sätt.

Annars gillar jag när komponenter inte är obligatoriskt. Du kan köpa en påse för en hyfsat dyr summa, och den påsen har typ 5 generella "användningar". Du kan använda påsen för att få en hyffsad bonus på ett magislag.

.113

Swashbuckler
Jo, det vore vettigare. Och varför måste sorcerers egentligen använda components? De kan väl magi naturligt eller något sånt, enligt fluffet iaf... Känns skitnödigt att tvinga på dem en pouch när den ändå inte fyller något vettigt syfte :p

Men för ritualer osv, absolut. Typ Resurrection och sådant känner jag att det kunde vara coolt med t.ex. en phoenix feather eller nåt sånt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
.113;n95796 said:
Men för ritualer osv, absolut. Typ Resurrection och sådant känner jag att det kunde vara coolt med t.ex. en phoenix feather eller nåt sånt.
Exakt! Det tycker jag verkligen motiverar att det kostar skitmycket pengar att gå till ett tempel, och att de inte bara gör det för att de är snälla. Plus att det känns rimligt att ta sig ann ett uppdrag för att fixa det.