Nekromanti Spell index för 3.5 Core

Archer

Swashbuckler
Har tillfälligt lagt upp mitt nyskapade spellindex för Core rules 3.5, skapat ifrån SRDn, och tillverkat för att ha en snabb referens när man ska ha reda på vad en spell gör (så att man slipper bläddra i boken).
Om jag har fattat det hela rätt har jag inte brutit mot OGL? vore trevligt ifall någon kunde bekräfta det.
Indexet är tämligen stort, och jag har inte vidare mycket plats att lägga upp det på rustningskammaren permanent. Så det kommer att gå offline om en eller två dagar. Om jag någonstans kan finna mer webspace så kanske det kommer att bli en permanent feature för siten dock.

Länk: http://hem.legend.se/kammaren/temp/spells/clickme.html

anth

Vetefan
Om jag har fattat det hela rätt har jag inte brutit mot OGL?
Du har fattat det hela rätt.
Det är bl.a. sånt SRDn är till för.
För att vara en helt laglydig medborgare så bör man även ha med licensen: http://www.wizards.com/d20/files/OGLv1.0a.rtf (vilket jag såg att du hade)
Möjligtvis ska du lägga till att allt material kommer från SRDn och du inte lagt upp något eget material (det har något med att man måste definiera vad som är OGC och vad som är product identity enligt licensen).
Möjligtvis så ska man lägga till att det är: 07/25 Revised (v.3.5) SRD Update, eftersom SRDn ändras med jämna mellanrum (nästa uppdatering lär komma när Unearthed Arcana och Extended Psionics Handbook kommer).

Det register jag arbetar med (även om spells ligger lååångt fram i planeringen) kommer bara att ha lite info, ex:
Name: Acid Fog
Svenska: Syradimma
Book: PHB
Version: v3.5
Page: 196
Class: Sor
Level: 6
School/Descriptor: Conjuration (Creation) [Acid]
Description: Fog Deals Acid Damage
SRD/OGC: SRD

Mitt register kommer antagligen vara lite mer kriminellt än ditt då jag planerar att ha med spells (och prestige classes och feats) från andra källor än PHB.
Förhoppningsvis klarar jag mig från copyrightbrott genom att hävda att mitt register är mer som en recension än en kopia.
Någon som tror att jag kommer undan med det? :gremsmile:

Staffan

Myrmidon
Någon som tror att jag kommer undan med det?
Jag har för mig att indexeringar och liknande är tillåtna enligt upphovsrättslagen, så det behöver du inte ens OGL för. Däremot kan det bli problem om du trots detta använder OGL, eftersom det då kan tolkas som om du hävdar att saker som inte är dina är OGC.

anth

Vetefan
Däremot kan det bli problem om du trots detta använder OGL, eftersom det då kan tolkas som om du hävdar att saker som inte är dina är OGC.
Nu kanske jag krånglar till det mer än nödvändigt:
Jag har en kolumn där jag antingen skriver SRD, OGC eller ingenting. Om jag istället för ingenting skriver "Closed" för Closed Content?
Om jag har rätt att indexera så måste jag ju också ha rät att tala om vad som är open och vad som är closed.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Om jag har fattat det hela rätt har jag inte brutit mot OGL? vore trevligt ifall någon kunde bekräfta det.
Det är minst lika bra gjort som många professionella utgivare lyckas med... :gremsmile:

Det man kan invända mot är att du har skapat ett nytt dokument kallat "DUNGEONS & DRAGONS 3.5 SPELL INDEX Version 0.1" men inte tagit med detta i Section 15 i OGL. Lägg till det så följer du OGL till 100%.

Indexet är tämligen stort
Tacka Word för det. Dess HTML är ju nedlusat med Word-specifika taggar som inte gör någon glad när man skall publicera det på en normal webbsajt. Inte konstigt att ditt huvuddokument blir 2,84 MB då. Brrr... :gremcrazy:

Jag har för mig att jag har en fix på detta någonstans... *letar*

/Mikael

Boobis

Warrior
Glömmer ni inte "trademark"-klausulen här? Man får väl inte ange, eller indikera kompatibilitet med/mot trademarks? Vilket väl både D&D och Dungeons & Dragons är?

/j

Oldtimer

Slava Ukraini!
Glömmer ni inte "trademark"-klausulen här? Man får väl inte ange, eller indikera kompatibilitet med/mot trademarks?
Jo, du har helt rätt - jag måste ha varit rejält trött när jag svarade. Naturligtvis måste titeln ändras. Den får självklart inte heta något med "Dungeons&Dragons", eftersom det är ett registrerat varumärke.

Däremot går "D&D" bra, det är inget registrerat varumärke. Det kan inte ens registreras (åtminstone inte i Sverige), eftersom det är en förkortning. Dessutom är det knappast entydligt koppat till produkten "Dungeons&Dragons" i det här landet. :gremsmile:

Så, döp om dokumentet, så är allt frid och fröjd.

/Mikael

Archer

Swashbuckler
Re: Index upplagt

Nu är indexet upplagt, det är dock lite strul om man går via material-sektionen av siten. Arbetar på att fixa det. För tillfället fungerar det dock utmärkt ifall man går via själva nyheten på huvudsidan av siten.

Shaggy

Swordsman
Eh?

Nu är det visst försvunnet, ja.

Med förbehåll för att inte ha sett det således: Vad i all världen ska du ha ett index till? Besvärjelserna i Core är ju redan i bokstavsordning.

anth

Vetefan
Re: Eh?

Tanken var väl att det skulle användas av de som, för tillfället, inte hade tillgång till PHB, men hade tillgång till internet - det var f*n så mycket snyggare och smidigare än SRDn.