.113
Swashbuckler
Så, en av mina spelare sådde ett frö till en idé om hur man gör spellbooks lite roligare. Eftersom jag inte gillar hur spell components fungerar just nu, där de aldrig tar slut osv... Så brukar jag köra utan.
Vi kom istället på att man behöver components när man skriver in dem i boken. För att det ska fungera rent logiskt (?) så blev tanken såhär:
En spellbook är magisk. Vissa individer kan binda sig till dessa, likt hur man använder sig av attunement för att binda sig till andra magiska föremål. När man bundit sig till en spellbook kan man inte använda eventuella spells som redan står skrivna i dem utan man måste dessutom jaga ikapp rätt ingredienser, för att sedan aktivera magierna med dem.
En extra tanke är att man eventuellt dessutom kan uppgradera böckerna, göra dem kraftigare, med andra ingredienser/ritualer (eftersom jag är ett stort fan av att kunna uppgradera föremål istället för att byta ut dem). T.ex. +1 DC, +1 to hit/dmg med attack spells.. Lite sånt. Känns som att man kan göra spellbooks mer unika då, men samtidigt är de ändå begränsade (eftersom man måste uppgradera och hitta ingredienser osv).
Jag kör gärna magiska föremål, i den mån jag använder dem, på liknande sätt att man kanske hittar ett svärd som är magiskt, men det ger väldigt liten bonus. Sen får man kämpa sig fram för att uppgradera dem på olika sätt. Ett av de roligaste var nog ett svärd som gick ungefär så här: magiskt. attunement =+1. Klura ut namnet =+2. innebörden av namnet +3, +2 initiative. (innebörden var Offring/uppoffring.) Använda sig av innebörden (spelaren dödar sin far). +4 och vampiric +1d8 dmg som läker. True meaning of sacrifice: spelaren offrar sina 20 levlar magi (annars skulle han dött pga en curse ändå) svärdet blir +5, haste, och +1d8 vampiric. Klen tröst men ändå
Men tyckte det blev ett lite intressantare sätt att använda spell books på och framför allt ingredienser.
Vi kom istället på att man behöver components när man skriver in dem i boken. För att det ska fungera rent logiskt (?) så blev tanken såhär:
En spellbook är magisk. Vissa individer kan binda sig till dessa, likt hur man använder sig av attunement för att binda sig till andra magiska föremål. När man bundit sig till en spellbook kan man inte använda eventuella spells som redan står skrivna i dem utan man måste dessutom jaga ikapp rätt ingredienser, för att sedan aktivera magierna med dem.
En extra tanke är att man eventuellt dessutom kan uppgradera böckerna, göra dem kraftigare, med andra ingredienser/ritualer (eftersom jag är ett stort fan av att kunna uppgradera föremål istället för att byta ut dem). T.ex. +1 DC, +1 to hit/dmg med attack spells.. Lite sånt. Känns som att man kan göra spellbooks mer unika då, men samtidigt är de ändå begränsade (eftersom man måste uppgradera och hitta ingredienser osv).
Jag kör gärna magiska föremål, i den mån jag använder dem, på liknande sätt att man kanske hittar ett svärd som är magiskt, men det ger väldigt liten bonus. Sen får man kämpa sig fram för att uppgradera dem på olika sätt. Ett av de roligaste var nog ett svärd som gick ungefär så här: magiskt. attunement =+1. Klura ut namnet =+2. innebörden av namnet +3, +2 initiative. (innebörden var Offring/uppoffring.) Använda sig av innebörden (spelaren dödar sin far). +4 och vampiric +1d8 dmg som läker. True meaning of sacrifice: spelaren offrar sina 20 levlar magi (annars skulle han dött pga en curse ändå) svärdet blir +5, haste, och +1d8 vampiric. Klen tröst men ändå
Men tyckte det blev ett lite intressantare sätt att använda spell books på och framför allt ingredienser.