Nekromanti Spellbooks gone cool

.113

Swashbuckler
Så, en av mina spelare sådde ett frö till en idé om hur man gör spellbooks lite roligare. Eftersom jag inte gillar hur spell components fungerar just nu, där de aldrig tar slut osv... Så brukar jag köra utan.
Vi kom istället på att man behöver components när man skriver in dem i boken. För att det ska fungera rent logiskt (?) så blev tanken såhär:

En spellbook är magisk. Vissa individer kan binda sig till dessa, likt hur man använder sig av attunement för att binda sig till andra magiska föremål. När man bundit sig till en spellbook kan man inte använda eventuella spells som redan står skrivna i dem utan man måste dessutom jaga ikapp rätt ingredienser, för att sedan aktivera magierna med dem.

En extra tanke är att man eventuellt dessutom kan uppgradera böckerna, göra dem kraftigare, med andra ingredienser/ritualer (eftersom jag är ett stort fan av att kunna uppgradera föremål istället för att byta ut dem). T.ex. +1 DC, +1 to hit/dmg med attack spells.. Lite sånt. Känns som att man kan göra spellbooks mer unika då, men samtidigt är de ändå begränsade (eftersom man måste uppgradera och hitta ingredienser osv).

Jag kör gärna magiska föremål, i den mån jag använder dem, på liknande sätt att man kanske hittar ett svärd som är magiskt, men det ger väldigt liten bonus. Sen får man kämpa sig fram för att uppgradera dem på olika sätt. Ett av de roligaste var nog ett svärd som gick ungefär så här: magiskt. attunement =+1. Klura ut namnet =+2. innebörden av namnet +3, +2 initiative. (innebörden var Offring/uppoffring.) Använda sig av innebörden (spelaren dödar sin far). +4 och vampiric +1d8 dmg som läker. True meaning of sacrifice: spelaren offrar sina 20 levlar magi (annars skulle han dött pga en curse ändå) svärdet blir +5, haste, och +1d8 vampiric. Klen tröst men ändå :)

Men tyckte det blev ett lite intressantare sätt att använda spell books på och framför allt ingredienser.

God45

#PrayersForBahakan
Det är coolt att ha spellbooks man måste bonda med innan man kan lära sig från dem och det finns mycket potential där. Men du vill INTE ge bonusar för det i 3.5. Det är fruktansvärt, fruktansvärt brutet och det gynnar bara klasen som redan är överlägset starkast i spelet.

.113

Swashbuckler
Nä, vi kör ju 5th edition nu, så funkar nog bättre då tror jag. Och kommer inte handla om stora bonusar, eventuellt att man kan låsa upp någon enstaka use av metamagic grejer (typ silent spells 1/rest) eller liknande.

Har du några exempel på vad du menar med potentialen om spellbooksen då? Blev lite nyfiken :)

Och som sagt, boosta spellbooken kan bli alltför bra, det kanske istället blir saker som svårare att dispella, eller + på saves medan man är bondad med den eller något sådant.

God45

#PrayersForBahakan
Det jag tänkte på direkt som potential när jag läste din post, specifikt den här biten:

En spellbook är magisk. Vissa individer kan binda sig till dessa, likt hur man använder sig av attunement för att binda sig till andra magiska föremål. När man bundit sig till en spellbook kan man inte använda eventuella spells som redan står skrivna i dem utan man måste dessutom jaga ikapp rätt ingredienser, för att sedan aktivera magierna med dem.
Var spellbooks med lite klös i beskrivningarna. Exempelvis:

De brustna drömmarnas bok

Alignment: Neutral Evil

Kraft nivå: 3 spell level

Spells i boken: Animate dead. Bestow Curse. Fear. Feign death.

Den här boken har pärmar bundna i avskurna och hopsydda alviska ögonlock. Innanför pärmarna är sidorna sprukan och torra till en grad där de ser ut som om de håller på att falla sönder. Boken strålar ut en känsla av sorg som driver svagare sinnen till självmord och starkare sinnen till melankoni om de försökre läsa i den.

Sidorna framstår som tomma tills en magiker binder sig till den. Då dyker texten upp i prydliga handskrivna bokstäver av en distinkt kvinnlig design.

Bindningsritual: För att binda boken till sig måste trollkarlen hälla tårar av absolut sorg över dess sidor. Tårar av absolut sorg framstäls genom att man skär ögonlocen av en alvisk yngling och tvingar denna se på när man torterar dennes älskare till döds framför henne. De tårar ynglingen spiller är sedan tårar av absolut sorg.

Sätt att förstöra boken: Boken kan endast försöras om ett par älskare med inget utom glädje i sina hjärtan offrar sitt förstfödda barn och låter dess blod rinna ner på boken.

.113

Swashbuckler
Hehe, I like, men jag skulle nog eventuellt slängt in lite högre nivå spells också för att verkligen locka till att man utför det :p

Men, det är en väldigt intressant ide tycker jag att böckerna, åtminstone de med högre nivåer magier, är mer eller mindre en sorts artefakt.

I kombination med din tanke om gunslingers tidigare så tror jag att det kan bli en väldigt intressant värld! :)

God45

#PrayersForBahakan
Vi verkar onekligen ha träffat en viss känsla väldigt hårt... Om mer saker dyker upp i samma anda kanske man borde organisera det som en setting.