Nekromanti Spelleda är som...

w176

Förlorad dotter
I den här tråden ska du plocka en liknelse som du tycker passa spelleda är som och motivera det på något sätt.

Och diskussionen ska inte vara "Åh. det beroooooor på spelstil,,," utan du ska/kan ha en spelstil i åtanke.

w176

Förlorad dotter
Att vara ressigören dirigenten för en orchester.

Du kan vifta hur mycket som helst, välja eller skriva vilka sympfoner som helst men inte göra dina spellares jobb. De skapar musiken.

Ditt jobb är att få det att funka ihop.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/R9g3Q-qvtss"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/R9g3Q-qvtss" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Sodivra

Champion
Spelleda är som att vara värd för en fest

Briljant tråd! Jag ska ta en liknelse jag använder i Berättelser från Staden - Värden.

Spelleda är som att vara värd för en fest, man får bjuda in alla, se till att de känner sig välkommna, och se till att feststämmningen sätter igång - Bjud in gästerna till aktivitet och samtal, var nyfiken, positiv och intresserad av dina gäster (rollpersonerna) och bjud på dig själv och dina egna godsaker.

Men försök inte att vara hela festen, det blir bara paj. Delaktighet och generositet är nyckelorden för en bra fest.

Jag läste här på forumet att NilsH skrev en artikel om SL som festfixare, jag undrar om det här liknar det han skrev?

...att vara General i en fasciststat. När spelarna inte gör som du tänkt dig i ditt super rälsade äventyr så avrättar man dem, då lär sig de andra spelarna hur man inte gör!

GnomviD

Heresiark
w176 said:
...ressigören för en orchester.
Dirigenten, men annars är det en sjukt bra liknelse. För att fördjupa liknelsen lite: en dålig dirigent nöjer sig med att slå takten, medan en bra dirigent hittar stämmornas styrkor och lyfter fram dem på rätt ställen.

w176

Förlorad dotter
Jag har vänt ut och in på liknelsen tidigare på mer djupt, och jag gillar den verkligen. Finns skitmånga bra paralleller.

SvenFu

Warrior
Att spelleda är som att vara ett protein. Man tar instruktioner (DNA/regelboken), formar sig därefter och förstår vad man har för uppgift i kroppen/spelgruppen. Eller nått.

solvebring

Superhero
Att spelleda är som att vara regissör till en film med tudelat manus, där du har den ena halvan och skådespelarna (spelarna) den andra. Ingen av er vet riktigt vart ni är på väg. Fast du har en aning och dessutom ansvaret för att leda vägen. Ni kan dock inte klara er utan varandra, båda parternas insats är lika viktig för att det ska bli en film.

Arfert

Facit
att spelleda är som att vara Colin Nutley.. man har ett löst, skissartat manus, sätter igång kameran, sen får skådisarna improvisera nånting kring det. Och sen får man hoppas det blir bra.

Anon

Veteran
Arfert said:
att spelleda är som att vara Colin Nutley.. man har ett löst, skissartat manus, sätter igång kameran, sen får skådisarna improvisera nånting kring det. Och sen får man hoppas det blir bra.
Och även fast man gör så gott man kan så blir det något sånt här som kommer ut i slutänden.

Krille

Super Moderator
Spelleda är som att spela in porrfilm. Det krävs lite samarbete och inte så sällan lite smörjmedel, och ibland gör det bara ont. Och om det inte blir pinsamt så blir man rätt avtrubbad. Men plötsligt går det.

tull

Hero
att vara Homeros. Man försöker skriva ihop en episk berättelse ur en mängd berättelser som andra skapat.

solvebring

Superhero
Arfert said:
:gremwink:

solvebring

Superhero
Krille said:
Spelleda är som att spela in porrfilm. Det krävs lite samarbete och inte så sällan lite smörjmedel, och ibland gör det bara ont. Och om det inte blir pinsamt så blir man rätt avtrubbad. Men plötsligt går det.
Haha! :gremlaugh: Klockrent, fyfan, hur bra som helst.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag gillar Perssons liknelse, men om jag ska komma på en egen så får det bli:'

Spelleda är som...

...att sträva efter att skapa den perfekta filmen. Man vill skapa ett storslaget verk för sin publik som de kommer att minnas för all framtid, långt efter sin egen död. ^^

Wilmer

Hero
Rollspel är som sex. Kommunicerar man får man bättre sex, och det förstör inte alls magin om man säger ärligt vad man vill (även om både flickvänner och spelare kan tro det och vilja att man gissar sig till vad de vill ha, liksom vad fan). Plus att det är pinsamt att prata om det offentligt.

w176

Förlorad dotter
Wilmer said:
Rollspel är som sex. Kommunicerar man får man bättre sex, och det förstör inte alls magin om man säger ärligt vad man vill (även om både flickvänner och spelare kan tro det och vilja att man gissar sig till vad de vill ha, liksom vad fan). Plus att det är pinsamt att prata om det offentligt.
Kickass! Finns det något mer att lära av liknelsen?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
...är som intimrakning. Ingen nödvändighet, men vissa ser det som otänkbart att låta bli vilket skapar starka förväntningar, snarast krav. Andra tycker det är helt okej med vilket som men känner sig obekväma om det inte får det gjort.