Nekromanti Spelleda Sorcerer

Nässe

Myrmidon
Hej!

jag har börjat fundera på att någon gång i vår eller så spelleda sorcerer, och tänkte se om det finns några tips man kan få... I det här läget borde jag egentligen gå hem och lusläsa böckerna innan jag ställer frågan om tips, men jag får väl återkomma med mer konkreta undringar...

jag tänker mig en hellblazerkampanj i dagens ryssland/ i andra världskrigets ryssland/ i Berlin under kalla kriget/ eller i Persiska riket innan arberna tog över.

Jag vill ha mycket smuts och skit och hemskheter- Kult utan en massa kedjor och nerertiter eller vad de heter. RP ska bli fördömda av sina egna handlingar- eller bli änglar, de ska förvridas och bli ospelbara...

Mycket moraliska val vill jag ha- offra den oskyldiga bebisen elelr själv fördömas till helvetet...

Jag har liksom lite funderingar kring att författaren till rollspelet själv sagt att han i efterhand ångrar vissa saker i grundboken och att han tänker annorlunda nu...

De moduler jag har tillgång till är Sword and sorcery och den om humanity- sorcerer and soul.

Så alltså- tråden startat- kom gärna med förslag på tänk elelr tips- annars så återkommer jag med konkreta frågor!

Nils

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har inga tilläggsmoduler, och jag har bara spellett Sorcerer en endaste gång. Och då gick det inte så bra. Jag har planerat att sätta igång en ordentlig kampanj så att jag kan lära mig det spelet har att erbjuda, men jag har inte haft möjligheten. Det eminenta 3:16 kom emellan.

Så jag kan mest berätta om vad jag gjorde fel, vilket kan vara ett nog så bra tips. Grejen är såhär: Sorcerers centrala fråga är "Vad är du beredd att göra för att få det du vill ha?". Därför är det otroligt viktigt att det är tydligt vad det är rollpersonerna verkligen vill ha, och att du ser till att ståryn kretsar kring just detta. Låt inte spelarna göra rollpersoner som inte har konkreta och viktiga målsättningar. Då kommer spelet aldrig att få luft under vingarna.

terje

xenomorf mystiker
Jag instämmer med Genesis om vikten av att veta vad rollpersonerna vill ha, detta är den viktigaste frågan att utreda när rp skapas. Utan att veta vad (och varför) rollpersonerna vill ha faller spelet platt. Fokusera sedan äventyren på detta, låt slp komma och ställa sig i vägen för rp eller hjälpa dem (för ett pris) att uppnå vad de vill.

Angående rp som förvrids: I sorcerer and soul finns det en idé att rp kan bli demoner om de förlorar sin humanity. Det kanske kan vara kul att pröva? Framför allt om man sedan kan åkalla och binda sina tidigare vänner...

http://www.story-games.com/forums/ och http://www.indie-rpgs.com/forum/index.php?board=7.0 finns några bra trådar med tips till sorcerer.

Nässe

Myrmidon
Tack för hjläpen!

Jag ska kolla länkarna, och tänka lite och sedan återkomma med fler frågor, kanske om några veckor elelr så!

Nils

JonasM

Veteran
Hej Nils,

Jag har spellett Sorcerer vid ett par tillfällen och kan berätta kort om mina erfarenheter.

För det första tycker jag inte att Sorcerer är så jäkla svårt och krångligt som alla (vissa) vill få det till. Visst, en del bitar är lite snårigt skrivna och man får som spelare och spelledare tänka till vad de olika sakerna representerar för just den här gruppen, men på det stora hela är det ett spel som är väldigt rakt på sak om än ibland, paradoxalt, på ett ganska subtilt sätt.

(Det Ron Edwards sagt att han ångrar är mer småsaker som formuleringar och att inte ha ägnat vissa delar tillräcklig uppmärksamhet, inga stora grejer som påverkar själva spelet i grunden.)

Vidare är Sorcerer ett spel som verkligen kräver grundliga förberedelser från alla deltagare. Tar man genvägar eller fuskar bort några steg kommer det garanterat att påverka spelandet negativt.

Definitionen av Humanity bör vara förankrad i hela gruppen. Välj något alla går igång på. Fundera över vad som triggar Humanity loss-rolls och gain-rolls.

Stöt och blöt karaktärernas alla delar flera gånger om; gör om, tänk efter och revidera tills ni alla är nöjda. Försök vara så konkreta som möjligt – varför blev karaktären en Sorcerer? Vad vill hon/han ha ut? Vad är förhållandet till demonen? Osv.

Lägg också tid på demonen! Hur upplever den förhållandet från sin sida? Need och Desire är givetvis centrala. Demonen är den viktigaste spelledarpersonen och som sådan bör den naturligtvis ägnas en hel del tankemöda. Väl i spel gäller det att spela skiten ur den, krama ur allt som bara går ur förhållandet mellan Sorcerer och demon.

Se till att karaktären har en bra Kicker som dels är förankrad i personen och dels tydligt leder framåt. Det är alltför lätt att hamna i veka Kickers av typen "en mystisk person dyker upp". Undvik dessa.

Utnyttja relationskartan på baksidan av rollformuläret – ett bra redskap även för spelledaren.

När det kommer "scenariot" gäller det, som i nästan allt tematiskt spelande, att ha tydliga spelledarpersoner: tydliga kopplingar till karaktärerna och tydliga egna agendor. Kolla på karaktärerna, deras demoner, deras relationskartor och bygg en stor relationskarta utifrån detta. Spela skiten ur spelledarpersonerna också.

I spel gäller den gamla välbekanta (?) modellen: spelledaren bombar, spelaren reagerar, spellaren bombar utifrån spelarens reaktion, spelaren reagerar igen, spelledaren bombar utifrån spelarens nya reaktion osv.

Ha inga färdiga svar. Kanske övertolkar jag dig när du skriver att karaktärerna "ska" något, men i vilket fall kommer traditionella "färdiga lösningar" från spelledaren inte att fungera i Sorcerer.

Okej, det här blev kortfattat och ostrukturerat. Fråga gärna mer så ska jag försöka utveckla.

Lycka till med spelet!

Nässe

Myrmidon
Tack för ett bra svar!!

Ja, det låter ju som att spelet "tingar" spelgruppen att före spel fundera igenom vad man vill uppnå och vad man vill utforska. Det är ju egentligen bara bra.

Kickern är det som jag är mest nyfiken på att testa- har aldrig kört med den "tekniken" och det känns lite vågat och spännande. (vågat är kanske fel ord- men lite nervigt menade jag...)

Jag får nog surfa runt och läsa Kickers ett tag inna vi kör igång.

Återkommer som sagt med frågor när jag bollat med min grupp och läst lite!

Nils