Nekromanti Spelleda stor nybörjargrupp

Tomatalven

Hero
Ska på klassresa och några klasskompisar var intresserade av att prova rollspel där, så jag tänkte att jag kan ta med Fantasy! och pre-gens och ta fram ifall någon känner för att lira. Det kan dock bli ganska många som vill testa kan jag tro och de kommer antagligen vara mer eller mindre berusade iom att ingen lärare är med. Har ni några tips för när man ska spelleda en större, småfull grupp där majoriteten aldrig kört rollspel förr?

Kärlekscraft

Swordsman
Kommer nog bli en rejäl huvudvärk.:sad:
Hur många kommer det att vara? Max 5 spelare skulle jag säga - annars blir det pan(k)nkaka av allt. Vidare: nybörjare som aldrig spelat förrut tillsammans med alkohol med mera=djävulskt dålig kombination.
Tips är att köra någonting väldigt simpelt och inte investera dig emotionellt i arbetet - det KOMMER att bli "oseriöst" spelande.
Kärlekscraft said:
För att inte säga att det är stor risk att de flesta flamsar - dvs spelar inte alls.
Jag antar att ni är tonåringar?
Tomatalven said:
Jo, sant, stor risk för flams. Hur kan man formulera "du får bara vara mer om du inte flamsar för mycket och går in för grejen?". Jag har inget emot komiskt spel med glimten i ögat, men oseriöst och oentusiastisk flams försöstör ju bara. Tack för tipset! Å andra sidan har jag klarat av så många som 7 spelare, men då var de nyktra och hälften var erfarna rollspelare.
Kärlekscraft said:
Svårt. Du kan inte riktigt säga det rakt ut - för då tar denne illa upp(flamsa inte så får du spela).
"Har inte gjort nåt fel!!!!" Med tanke på vilket kaos högstadiet var i min skola och hur extremt omogna folk var kan det nog inte sluta väl. Har varit med många gånger då det flamsas sönder. ////Har också märkt att jag tycker folk i andra länder(inte Sverige) är betydligt mer trevliga och vänliga - orsaken: deras föräldrar kan faktist säga åt dem - vilket inte svenska föräldrar kan - men curling är härligt!!

Anchorman

Swashbuckler
Det kommer bli flamsigt. Men det är inte nödvändigtvis fel. Gå in med samma inställning du också, så kommer det bli kul.
Kärlekscraft said:
Ja, gå inte in för att spela seriöst & djupt. Se det heller som en speltimme med nåt av GTA-spelen: efter man sparat kan det hända att man begår lite 'rampage' och börjar skjuta civila hejvilt för att sedan döda polisen, SWAT, FBI och till sist militären i drivor.
Tomatalven said:
Det låter som en lösning, men jag tror att det bara kan bli kul även om folk är flamsiga om de försöker skapa och göra något i spelvärlden. Om de är flamsiga utan att vara engagerade blir det nog mindre kul. Nej seriöst har jsg ändå inte tänkt. En pregen jag tånkt ut ska vara en brevbärarninja som anfaller genom att papercutta orcherna :)
Kärlekscraft said:
Som att en kaststjärna kan få en helikopter att störta när den befinner sig 150m över marken? Den mest vrickade spelupplevelsen jag någonsin hört....

Arntsen

Warrior
Alkohol + nybörjare vettefan, det brukar vara flamsigt så det räcker utan alkohol inblandat med många nya, men som sagt det behöver inte gå åt skogen, spelar du med inställningen att det bara "är en kul grej" tror jag nog det skall funka :)
Tomatalven said:
Ja den attityden brukar hålla :)

konami_code

Veteran
Jag tror att en lösning kan vara att inte erbjuda allt för mycket friheter. Ha en ganska begränsad värld och en enkel story. Ge inte dina spelare en stad att röja runt i och ge dem ett klart och tydligt mål. Om du nu verkligen vill försöka lösa situationen, jag håller med om att det är ob6t6 på den (för att tala ett språk jag förstår...).

konami_code

Veteran
Jag skulle försöka med ett slutet utrymme (skepp, flygplan, fängelse...) med få eller inga SLP och där man vill göra något specifikt. Det är ju heller ingen långkörare så allt kan läggas på att klara just den här uppgiften (Skeppet sjunker, flygplanet är kapat, fångarna vill fly). Detta kan med lite tur bibehålla fokus i varje fall ett litet tag.

konami_code

Veteran
Och du kanske kan börja med att säga: "Ok, i vanliga fall i rollspel får man göra precis vad man man vill, men nu är ju några av er lite fulla. Som en spärr lägger jag därför till att ingen får döda den gamla damen eller ha sex med hunden, bara så ni vet". Det var ett intressant litet problem det här.

Tomatalven

Hero
Tack, det löste sig på så sätt att vi inte kom längre än till att några gjorde fantastiska karaktärer :)

RasmusL

Champion
Tomatalven;n23924 said:
Ska på klassresa och några klasskompisar var intresserade av att prova rollspel där, så jag tänkte att jag kan ta med Fantasy! och pre-gens och ta fram ifall någon känner för att lira. Det kan dock bli ganska många som vill testa kan jag tro och de kommer antagligen vara mer eller mindre berusade iom att ingen lärare är med. Har ni några tips för när man ska spelleda en större, småfull grupp där majoriteten aldrig kört rollspel förr?

Du ska inte oroa dig för flams och oseriöst beteende och framför allt inte förbjuda teman i spel. Ledare inspirerar och det är just det du måste göra genom att sätta stämningen och nivån. Om dina deltagare inte är där för att sabotera (vilket ibland kan vara fallet, det är den största fallgropen) så kommer de att följa dig och den nivå du sätter oavsett om ni dricker eller ej. Inspirera, inte begränsa.

konami_code

Veteran
Jag håller inte med RasmusL. Många nya spelare (enligt min erfarenhet) har en period där de vill "testa gränserna", liksom små barn, bara för att. Om man då har ett one-shoot att inviga ett gäng till rollspel så finns det en risk för att vissa av de här testerna skulle förstöra den möjligheten, så jo, i det här fallet ser jag inget fel med att man skulle sätta en gräns på ett eller annat sätt. Rasmus tankar fungerar i ett idealfall, precis som han själv skriver "Ledare inspirerar". Där läser jag "Duktiga ledare inspirerar" och alla spelledare är nödvändigtvis inte duktiga naturliga ledare. Vidare är det svårt att inspirera den som inte vill bli inspirerad och ärligt talat, de flesta i den gruppen han kommer att spelleda lär inte bli särskilt intresserade av rollspel och kommer med lite alkohol i blodet att vara helt oinspirerbara och får de allt för fritt utlopp så kommer den eller dem som faktiskt skulle kunnat vara intresserade inte att få den introduktion som får dem fast i hobbyn. Som avslutning vill jag helt enkelt säga att det helt enkelt inte är sant att spelare följer den nivå man sätter, vissa gör det väldigt väl, andra är inrutade i ett sätt att spela och kommer att köra på det oavsett och vissa nybörjare tycker helt enkelt inte att det är kul att spela utan flamsar mest runt ett möte och aldrig sedan igen. Man har stor makt att påverka nivån, men verkligen inte all. Du utgår lite smått från att ingen är där för att sabotera, jag misstänker att i en stor grupp av fulla nybörjare kan vi vara säkra på att det finns minst ett par stycken med just det syftet, kanske inte från början men när de tröttnat.

RasmusL

Champion
konami_code;n24517 said:
Jag håller inte med RasmusL. Många nya spelare (enligt min erfarenhet) har en period där de vill "testa gränserna", liksom små barn, bara för att. Om man då har ett one-shoot att inviga ett gäng till rollspel så finns det en risk för att vissa av de här testerna skulle förstöra den möjligheten, så jo, i det här fallet ser jag inget fel med att man skulle sätta en gräns på ett eller annat sätt. Rasmus tankar fungerar i ett idealfall, precis som han själv skriver "Ledare inspirerar". Där läser jag "Duktiga ledare inspirerar" och alla spelledare är nödvändigtvis inte duktiga naturliga ledare. Vidare är det svårt att inspirera den som inte vill bli inspirerad och ärligt talat, de flesta i den gruppen han kommer att spelleda lär inte bli särskilt intresserade av rollspel och kommer med lite alkohol i blodet att vara helt oinspirerbara och får de allt för fritt utlopp så kommer den eller dem som faktiskt skulle kunnat vara intresserade inte att få den introduktion som får dem fast i hobbyn. Som avslutning vill jag helt enkelt säga att det helt enkelt inte är sant att spelare följer den nivå man sätter, vissa gör det väldigt väl, andra är inrutade i ett sätt att spela och kommer att köra på det oavsett och vissa nybörjare tycker helt enkelt inte att det är kul att spela utan flamsar mest runt ett möte och aldrig sedan igen. Man har stor makt att påverka nivån, men verkligen inte all. Du utgår lite smått från att ingen är där för att sabotera, jag misstänker att i en stor grupp av fulla nybörjare kan vi vara säkra på att det finns minst ett par stycken med just det syftet, kanske inte från början men när de tröttnat.

Det här är, uppenbarligen, inte alls min erfarenhet vad gäller nybörjare. Tradspelare kan vara en jävla pain in the ass att spela med (varför jag undviker detta så snart jag ser tendenserna) men nybörjare som kommer till spelbordet av rätt anledning, att de vill prova på att spela rollspel ("hänga med sina kompisar" är ett fett dåligt skäl att sitta vid ett spelbord), och är i åldrarna 15+ kommer att lyssna på vad lekledaren säger och följa denna.

Sedan kan det vara värt att prata lite om socialt kontrakt, att respektera varandra, osv men den enda direkta begränsningen som jag ser som vettig är att "vi är här för att spela rollspel, trivs man inte är det helt OK att när som helst resa sig upp och gå utan att behöva förklara sig." Om någon sedan bryter mot vad som upplevs vara den gemensamma överenskommelsen är det viktigt att kunna lyfta detta på ett bra sätt, typ "Var det här något som inte riktigt föll dig i smaken? Du är lite flamsig just nu, känner du kanske att du inte får ut något av spelet så är det helt OK att hoppa av, rollspel är inte för alla." Jag har dock aldrig behövt göra detta med någon spelgrupp oavsett om det varit hemma i vardagsrummet eller på konvent (jag har räknat till ca 15 grupper med nybörjare) utan istället jobbat med att just försöka inspirera och uppmuntra snarare än begränsa och bestraffa.

Om dina spelare sedan saboterar spelomgången så är det för att de inte respekterar dig och sina andra medspelare och detta kommer IMO endast förvärras om du försöker sätta upp hårda regler kring hur och vad man får och inte får göra.

konami_code

Veteran
Jag tror att dina erfarenheter skiljer sig från den beskrivna situationen av två anledningar. För det första, du pratar om "lekledare" och konvent. Jag misstänker ganska ordnade former där du faktiskt har någon form av auktoritet. Kanske är denna given av konventet, kanske har du spelat nybörjare du inte känner, eller helt enkelt varit lite äldre än dina nybörjargrupper, stämmer detta på de flesta av fallen? Det är betydligt svårare att vinna lekledarrollen under dessa premisser än när man är en del i klassen, som är på skolresa och är fulla. Och där kommer vi in på det andra, dina grupper var nyktra, eller hur? Jag håller med om att man bör prata om begränsningarna i form av en överenskommelse snarare än något annat. "Kan vi vara överens om att vi inte har djursex den här gången?". Bestraffningar håller jag med om att det skall man inte syssla med, det blir ingen gladare av.

Jag tycker att det verkar som att du pratar om dina erfarenheter som vuxen rollspelare, jag försöker se till alla mina misslyckade höstadie- och gymnasieförsök där halva klasser under påverkan av alkohol och allmän grabbighet försökte spela. Det är den situationen jag ser framför mig i det här fallet.

RasmusL

Champion
konami_code;n24531 said:
Jag tror att dina erfarenheter skiljer sig från den beskrivna situationen av två anledningar. För det första, du pratar om "lekledare" och konvent. Jag misstänker ganska ordnade former där du faktiskt har någon form av auktoritet. Kanske är denna given av konventet, kanske har du spelat nybörjare du inte känner, eller helt enkelt varit lite äldre än dina nybörjargrupper, stämmer detta på de flesta av fallen?
Nej, det skulle jag inte påstå :) Jag har i de flesta fall leklett dropingrupper utan att formellt vara del av konventspersonalen och grupperna har varit väldigt varierande i sin demografi med "vi vill spela rollspel" som enda gemensamma nämnare.

konami_code;n24531 said:
Det är betydligt svårare att vinna lekledarrollen under dessa premisser än när man är en del i klassen, som är på skolresa och är fulla. Och där kommer vi in på det andra, dina grupper var nyktra, eller hur? Jag håller med om att man bör prata om begränsningarna i form av en överenskommelse snarare än något annat. "Kan vi vara överens om att vi inte har djursex den här gången?".
Jag spelar nästan bara rollspel med alkohol inblandat och som regel minst en gång i veckan. Vi spelar ofta med nybörjare och det har sällan blivit problem.

konami_code;n24531 said:
Bestraffningar håller jag med om att det skall man inte syssla med, det blir ingen gladare av.
+1!

konami_code;n24531 said:
Jag tycker att det verkar som att du pratar om dina erfarenheter som vuxen rollspelare, jag försöker se till alla mina misslyckade höstadie- och gymnasieförsök där halva klasser under påverkan av alkohol och allmän grabbighet försökte spela. Det är den situationen jag ser framför mig i det här fallet.
Ja, det är mycket möjligt att det du säger stämmer. Jag utgår från mig själv och de erfarenheter jag haft och givetvis skiljer de sig från andras. Jag är dock övertygad om att om man är säker på att alla inblandade är överens på punkten "vi är här i första hand för att spela rollspel" så är det lätt att hålla fokus på rätt teman. Fråga om detta ordentligt innan och kör med "öppen dörr"-regeln (när som helst kan man utan att behöva förklara sig lämna spelet) så slipper man folk som sitter med och medvetet sabbar (för det är faktiskt vad det handlar om och de som gör det är fullt medvetna om det) för att de inte trivs.
konami_code said:
?Nå, då hade jag fel i några fall då. Men fortfarande, det är på konvent, folk är så pass engagerade att de faktiskt kommit till ett konvent och det visar nog på något...

Rörande alkohol så fungerar det ofta bra, men du måste väl hålla med om att ren fylla och berusning inte gör sig för de allra flesta spel och grupper (undantag lär finnas)? Och ungdomar som dricker blir fulla.

"vi är här i första hand för att spela rollspel". Det kanske är det som är grejen, jag tror att den överenskommelsen inte nödvändigtvis föreligger i detta eller liknande (ty, just detta är överspelat varför vidare diskussion egentligen är av teoretisk karaktär) fall. Ursäkta irriterande text, styckeindelning och citering vägrar lyda mig. Aha, det fungerade någorlunda ändå :)
RasmusL said:
Absolut. Konventsbesökarna uppfyller mitt viktigaste kriterium: de är där för att spela!

Det stämmer säkert och jag har hört flera anekdoter som tyder på det även om det inte är min erfarenhet. Jag tror även här på att inspirera och försöka sätta stämning men kadaverfylla har sällan gett bra spelomgångar, det är sant.

Nej visst, man kanske inte kan räkna med att det ska stämma in på alla klasskamrater men det bör gå att prata om saken på förhand. Gissningsvis är det endast en del av gruppen som sätter sig ner vid spelbordet och förhoppningsvis sållar den ointresserade massan bort sig själv men man kan ju inte ge några garantier där.

Tomatalven

Hero
Min klass är generellt rätt mogen som tur är så helvettesscenarierna kan vi tänka bort :) och det blir nog ett tag tills nästa såelmöjlighet blir.