Nekromanti Spelleda

Fable

Veteran
Ett par frågor till :gremlaugh: i know im tjatig men men.

För det första vad har ni för musik när ni såpelar?

För det andra vid vilka tidpunkter brukar ni spela på?

För det tredje hur förklarar ni en stad? hur kommer ni i håg vad som var vad om dem återkommer till staden, hur förklarar ni personerna och omgivningen?

Helmgast
Ezping Orm har en (eller flera) CD med lite blandade ljud, bland annat hästgnägg och regnsmatter. Vet ej varifrån han fått den, men om du har något spel i stil med Heroes of Might and Magic 3 så kan du ju bränna ut ljudklippen på CD (tror ej att det är olagligt att kopiera för eget bruk). RipperDoc har en samling mp3:or på datorn med arabisk musik för att gestalta Västlanden, det har funkat bra. Även klostersång har använts då rollpersonerna varit munkar.

Lördag eller söndag; börja mellan ett och fyra, sluta mellan tio och tolv.

För det tredje hur förklarar ni en stad? hur kommer ni i håg vad som var vad om dem återkommer till staden, hur förklarar ni personerna och omgivningen?
Eon III, say no more...

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Eon III, say no more..."

Så varje gång spelarna kommer till en stad så lutar du dig alltså tillbaka, ler lite småfinurligt och säger "Eon III"? :gremsmile:

Mörker

Warrior
"För det första vad har ni för musik när ni såpelar?"
- Idag fick det bli soundtracken till Diablo II, även om jag hade föredragit de från det första... det är faktiskt riktigt bra bakgrundsmusik om man bara gallrar lite...

"För det andra vid vilka tidpunkter brukar ni spela på?"
- Vi brukar inte spela förens kvällen kommer och det mörknar lite, men det kan ju ske undantag... idag blev det dock fyra till elva tror jag...

"För det tredje hur förklarar ni en stad?"
- Det beror på staden, i en stor stad brukar jag helt enkelt upplysa om att det är ett stort folkvimmel men fokuserar mer på vad där egentligen finns som tilltalar rollpersonerna.
Mindre städer eller byar tycker jag i så fall mer om... då försöker jag ge så karaktäristiska beskrivningar som möjligt...
istället för att bara säga vad staden heter finner de skylten som fallit ner på den grusade vägen till följd av den senaste tidens oväder och delats itu. "Skogsväkte" står ingraverat i det grovt tillputsade träslaget.

Något annat?...

Honken

Hero

När jag spelleder har jag ingen musik alls. En annan spelledare jag brukar spela med har diverse filmmusik för att framtona stämningar.

Eftermiddag till midnatt ungefär, lite beroende på vilken dag vi spelar. Är det veckodag så blir det inte så sent då de flesta av oss jobbar dagen efter.

Kanske att föra skapligt nogranna antekningar över vilka de möter.

/Honken

Gormasus

Veteran
1. Jag lyckades komma över ett demoband nere i Lund för ett tag sedan, det har varit mycket användbart, sedan har vi haft lite från olika data spel. När det kommer till dataspel så gäller det ju att gallra oftast, så även med filmmusik.
2. Vi brukar samlas vid 18 men kommer oftast inte igång förren 2-3 timmar senare av någon anledning. Så vi brukar spela mellan ungefär 21 - 05
3. Försöker att berskriva de viktiga sakerna (tror någon anna skrev det också) och om följet kanske bara är förbipasserande behöver man ju inte lägga allt för mycket tid på att beskriva staden. För att komma ihåg saker och personer anänder jag mitt otroliga minne..=)

GlueBall_UBBT

Warrior
När jag leder gör jag det oftast utan musik. Har dock provat med, men fann att det var lika bra utan och smidigare.

Eftersom min spelgrupp är den yngre generationen (18 år) så kör vi på helger och när vi är lediga från skolan. Vi brukar börja 11.00 och fortsätta tills spelarna blir wackey eller spelledaren (jag) blir för trött för att hålla skärpan uppe. Dessa problem botas dock med ett antal lunch, fika och gå-till-kiosken raster.

Jag brukar påpeka större byggnader. Till exempel katedraler, ringmurar, borgar, hamnar (ingen byggnad men stort) och liknande. Är staden belägen vid havet gillar jag att påpeka fiskmåsarnas eviga tjatter, saltstänken i luften och de kalla vindarna från havs. Jag beskiver alltså städerna efter riktmärken och platsen där staden är belägen. Funkar bra för mig.

Filmmusik till en 90% iallafall (Hans Zimmer rockar fett!). Har även plockat lite mp3 låtar från en del spel på datorn och bränt dem till CD-format. Slutligen funkar en del klassisk musik eller musik komponerad av en del knepiga undergroundband...

Brukare börja vid 18-19 snåret och håller på så länge vi orkar/kan. Fram till 12-01 brukar det oftast bli iallafall.

Beror helt och hållet på vilken kultur staden figurerar i. Geografica Mundana eller någon av landsmodulerna ger en rätt god bild av det hela tycker jag.
Angående att komma ihåg saker o ting - att anteckna väsentlig information kanske vore en god idé? :gremwink:

Ljusetsriddare - som lyckades klämma in en hel sida om stämningsmusik i spelledarkapitlet på en i framtiden kommande regeluppgradering av en av sveriges absolut populäraste fantasyspel...

Ludwig

Veteran
Sedan länge efterlyst

Jag har sedan länge efterlyst en inspelning ifrån ett rollspels möte men ingen har svarat. Men om någon av er har ett möte inspelat på datorn, CD-skiva eller i mobilen så hör gärna av er!

Greymourn

Swordsman
HoMaM...[OT]

Vet inte om det gäller trean men åtminstone tvån går ju att spela som ett soundtrack i en vanlig CD-Spelare... Behöver inte konverteras och brännas något... Fast det kanske inte var det du menade...

Greymourn

Swordsman
Jag använder inte musik, för några veckor sedan försökte jag använda Tom Waits "Chocolate Jesus" som bakgrund till en liten scen... Fast det handlade mer om att "Chocolate Jesus" just vid det tillfället kändes mycket mer angeläget än rollspel...

Jag spelar när som helst hur som helst och var som helst...

Städer beskriver jag som en pannkaka med sylt/grädde i mitten och en massa små myror som springer fram och tillbaka mellan pannkakan och stacken som ligger som ett slags förort till pannkakan...