Nekromanti Spelledande

PAX

Jordisk Äventyrare
Tänkte fråga lite löst kring ert spelledande.

Vad gör dig till en bra SL? Eller kanske en dålig SL?

Om man nämner spelledande - vad tänker du på då? Nämn gärna fem saker som berör spelledandet centralt.

JJoghans

Regelknackare
Jag vet egentligen inte om jag är särskilt bra. Mina spelare har ibland nämnt saker som de tyckt varit bra, men framför allt tror jag att min brahet ligger i viljan att faktiskt spelleda. Och att jag åtminstone har ambitionen att bli bättre. :)

.113

Swashbuckler
Jag är en bra spelledare framförallt för att jag är rätt bra på improvisera, det gör att det är lättare att göra historier precis så personliga som man vill och att det är lätt bara köra på oavsett vad spelarna hittar på.

Jag verkar vara en ännu bättre spelledare eftersom jag dessutom är bra på hålla masken, så spelarna tror att jag planerat för just den där random saken som just hände ;)

Sen brukar mitt random flum tillslut knytas ihop och så plötsligt verkar det som jag planerat en fem månaders kampanj i detalj fastän det egentligen fanns en tanke om tre coola platser de kan få besöka.

Det som gör mig lite sämre är begränsad tid då jag kan känna att man inte hinner spela ordentligt och då tappar jag suget lite tyvärr, vilket kan påverka hur bra det går.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Så här brukade jag tänka:

Jag är en bra spelledare för att jag:

- Är bra på att hitta på storslagna, spännande och levande berättelser som involverar både rollfigurer och SLP:s
- Är bra på att göra levande och komplicerade SLP:s och låta dem simma runt i fisktankar
- Är bra på att hitta medelvägar mellan vad jag vill med en kampanj och låta spelare vara med och påverka saker och bra på att plocka upp spelaridéer
- Är ganska bra på att beskriva saker (jag har blivit anklagad för att "have a way with words") och att hantera stora mängder kultur-gejjming-material på ett sätt som hjälper till att berätta historier (snarare än kommer i vägen för dem)
- Är rolig och vitsig, förhoppningsvis lagom mycket så
- Är rättvis och inte har några favoriter
- Inte är rädd för att vara godtycklig och kan få spelare att förstå att ibland är det rättvist att vara godtycklig
- Inte är rädd för att släppa regelboken eller bestämma saker efterhand ("rulings") eller skriva om dåliga regler

Detta var då innan jag spelledde Svavelvinter. Gud vad jag är dålig på att spelleda det spelet. Jag kan inte improvisera från så lösa ramar som spelet sätter, jag är ganska dålig på att göra bomber, och gillar helt enkelt inte att lämna över så stor makt till spelarna. Jag menar, ska inte jag få berätta?

Och sen är jag ganska dålig på att hantera konflikter mellan spelare. Jag är mycket mer av en berättare än en ledare.

I all ödmjukhet har jag kommit fram till att jag är bra på en viss spelstil, men att detta inte (som jag länge trodde) på något sätt uttömmer vad det kan vara att spelleda. Och jag är för gammal för att orka utvecklas, så nu vill jag helst bara spela sådana spel som jag vet att jag kan göra bra (som Pendragon, Vampire, CoC, Elric).

Bolongo

Herr Doktor
Det viktiga är resultatet: att ett spelmöte flyter på, och att alla går därifrån nöjda med att ha deltagit.

Alla metoder som uppnår det resultatet är bra metoder.

En SL som hittat en mix som passar hens spelgrupp och sedan kör på i invanda hjulspår är en helt OK SL.

En SL som vågar experimentera ibland för att eventuellt höja nivån ännu mer är i mitt tycke en ännu bättre SL, men jag kan villigt erkänna att det är en smaksak.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Jag är en riktig usel spelledare, tror nog det beror mest på att jag inte har spelett nått på ca 25 år och då bara i undantagsfall. Men det har nog nått med mina gener åxå.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag är i dag en bra spelledare för att...

1. Jag spelleder.
Bland många som vill spela, men ingen vill lägga ner så mycket tid på det ställer jag upp och kör.

2. Jag har blivit rätt bra att lyssna in mina spelare, spinna vidare på deras idéer, och i allmänhet säga "ja" till deras förslag, även om det ibland tillkommer ett "men".

3. Jag har blivit rätt bra på att via improvisation anpassa handlingen efter spelarna även när de går i helt "fel" riktning. Att dra lite grejer ur röven och få ihop något som både funkar, passar ihop med storyn och verkar uppskattas av de närvarande inklusive mig själv.

Jag är fortfarande väldigt dålig på...

A. Detaljer. Jag glömer att hitta på namn på SLP jag vet kommer att bli viktiga (Detta har dock lett till att spelarna aldrig kan vara säker på om personen de träffar är en planerad SLP eller någon jag blev tvungen att hitta på där och då. Så: silverkant). Mne även små samband när jag hittar på saker. Typ att jag beskriver hur det finns 18 sovplatser men sen visar det sig att det fanns 23 rövare eftersom jag glömde bort att räkna de som stod på vakt när spelarna frågade hur många sängar det fanns i rummet.

B. Handouts. Jag är väldigt dålig på att förbereda handouts eller bara kartor att visa upp även när jag vet att jag borde ha dem. Det blir nästan alltid av att jag slänger ihop något på plats.

deusexmatteo

Warrior
Rymdhamster;n159776 said:
Typ att jag beskriver hur det finns 18 sovplatser men sen visar det sig att det fanns 23 rövare eftersom jag glömde bort att räkna de som stod på vakt när spelarna frågade hur många sängar det fanns i rummet.
Några kanske delade säng med varandra? Lägger till en touch av mänsklighet till köttpåsarna de murder-hobo:at ihjäl :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
mo.;n159807 said:
Några kanske delade säng med varandra? Lägger till en touch av mänsklighet till köttpåsarna de murder-hobo:at ihjäl :)
Absolut, men det här är bara ett exempel bland många där någonting jag hittar på i ena situationen visar sig ställa till problem för mig i en senare situation på grund av sånna här små detaljer.

Ofta går det att hitta på förklaringar, men ibland blir det bara lite underligt. Oftast kan man köra på kortet "om ni bara hade hittat alla ledtrådar", och det troligaste är nog att spelarna inte ens reflekterar över det i allmänhet. Men det är en sån där grej jag jobbar på.

charl

Veteran
Först en varning: vet inte om jag är så bra, men mina spelare har aldrig klagat och verkar ha roligt för det mesta så nånting gör jag nog rätt iaf.

Sedan: känner inte att jag har så mycket att lägga till här som inte redan har nämnts, förutom möjligtvis en sak och det är att jag ger varje karaktär spelarna stöter på en egen röst eller dialekt som jag försöker härma (oftast dåligt). Det är något som flera spelare i olika grupper har sagt att de tycker är väldigt trevligt och ger lite extra inlevelse i spelandet. Rekommenderar det starkt för spelledare. Man behöver inte vara bra på att göra röster så att säga (fast om man börjar göra det varje vecka eller hur ofta det nu blir så kommer man så småningom börja bygga lite skills!), bara lite grann räcker, och man kan göra mycket genom att bara använda sig av olika ordval och slang och så vidare utan att behöva göra till sig allt för mycket.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag är dålig på att hålla fokus och komma ihåg vad jag sagt tidigare. Det blir mycket improvisation, som inte alltid landar bra. Jag är också osäker på de flesta regler som ett rollspel har, om det inte är Call of Cthulhu.

Jag är en bra spelledare för att jag kan måla upp spännande och roliga situationer, så att spelarna blir engagerade. Jag är duktig på att måla upp en stämning.

Jag är en jävel på att prata med löjlig röst och göra otroligt irriterande spelledarpersoner. Oftast i WFRP.

/M

PAX

Jordisk Äventyrare
charl;n159829 said:
Sedan: känner inte att jag har så mycket att lägga till här som inte redan har nämnts....
Den här tråden kanske man ska svara på utan att läsa igenom allt annat innan. Att ta hänsyn till vad som redan har nämnts tidigare här i tråden är inte intressant tycker jag. Så svara gärna på frågeställningen i startinlägget.

Det finns en agenda... :cool:

.113

Swashbuckler
PAX;n159836 said:
Den här tråden kanske man ska svara på utan att läsa igenom allt annat innan. Att ta hänsyn till vad som redan har nämnts tidigare här i tråden är inte intressant tycker jag. Så svara gärna på frågeställningen i startinlägget.
Det finns en agenda... :cool:
Omg

.113

Swashbuckler
Oh my God en agenda! Hjälp!

Typ så, lite skämtsamt bara. Rött nyfiken på vad du menar dock :)

PAX

Jordisk Äventyrare
.113;n160052 said:
Oh my God en agenda! Hjälp!

Typ så, lite skämtsamt bara. Rött nyfiken på vad du menar dock :)

Jag vill gärna ha lite input som kan användas senare till 55 Dagar.

zonk

muterad
Till det där med att vara bra på en viss spelstil vill jag foga en till sak: spelare! Jag har haft vad som kändes som jävligt lyckade och roliga kampanjer med några spelare jag kände väl, vi gick igång som fan. Sen försökte jag köra samma material på några andra spelare, och det funkade väldigt konstigt. Att känna sina spelare är fan inte dumt alltså.. ju mer man känner dem, desto mer loose & fast kan man köra (och det kan vara jävligt kul!).

krank

Går ondskans ärenden
PAX;n159685 said:
Vad gör dig till en bra SL?
Jag är nästan alltid väldigt förberedd.
Jag tycker om att göra den sortens förberedelser som andra tycker är tråkiga.
Jag gillar att göra props, och props är ju roligt.
Jag kan vara helt OK vad gäller skådespeleri och röstförställande, även om jag skulle behöva utöka min repertoar.

PAX;n159685 said:
Eller kanske en dålig SL?
Jag är rätt dålig på att improvisera.
Jag bygger ibland för rälsade äventyr.
Jag har extrem prestationsångest.

PAX;n159685 said:
Om man nämner spelledande - vad tänker du på då? Nämn gärna fem saker som berör spelledandet centralt.
Arrangerande - alltså "uppstyrande" i allmänhet, allt från att leta rätt på spelare, se till att det finns en lokal, etc etc.
Förberedande - att komma till mötet redo och trygg i materialet.
Improviserande - att kunna reagera på spelares påhitt.
Uppmuntrande - att kunna få spelare att känna inlevelse och engagemang.
Stämningsskapande - att kunna sätta rätt atmosfär och hålla kvar den, hjälpa spelare att hålla fokus.

Balefire_storm

Veteran
Nu har jag förvisso inte spellett på nära 7 år, men vad jag vill minnas var mina styrkor och svagheter som följer:

+ Skapade intressanta SLP med skilda beteenden, röster, dialekter osv
+ Var bra på att måla upp en miljö som var lätt för spelarna att interagera med/mot
+ Skapade gärna props för att ge mer känsla
+ Var själv ofta väldigt påläst om världen jag spelledde i (även om det var egna påfund)
+ Lyckades ofta skapa situationer som spelarna lätt tog till sig och spelade med på

- Skrev oftast inte ner detaljer, som sedan glömdes bort
- Trodde mig kunna improvisera bättre än vad jag sedan lyckades med :S
- Mycket som tyvärr rann ut i sanden, för att mitt intresse flackade mellan olika spel
- Pacingen i mina sessioner var till och från rätt ojämn

Arazand

Veteran
Gör det lätt för mig och besvarar bara frågorna istället för att starta en diskussion. ^^

Vad gör dig till en bra SL?

+ Jag är väldigt duktig på att improvisera.
+ Jag är en stämningsbyggare.
+ Jag är avslappnad och hantera allt som spelare kastar på mig. (Inte bokstavligen dock, inga tallrikar eller tyngre föremål, tack)
+ Jag bygger upp spel utefter vad spelarna vill ha, inte vad jag själv vill ha.
+ Jag är en jävel på att göra kartor.
+ Jag använder flitigt ljudeffekter och soundtracks, som ofta kan vara skräddasyda för spelet ifråga (tacka vet jag freesound.org)

Eller kanske en dålig SL?

- Jag tappar lätt den övergripande bilden.
- Jag tenderar att detaljfokusera för mycket ibland.
- Jag kan inte rälsa, alls...
- Jag är extremt dålig på att skapa ett bra slut på kampanjer och spel, det tenderar att självdö p.g.a ointresse osv.

Om man nämner spelledande - vad tänker du på då?

* Berättande
* Skapande
* Empatisk analys
* Sannolikhets kalkylator
* Problemlösare