PubisFlarup
Veteran
Godagens Godagens!
Nu hade jag tänkt diskutera ett problem som förföljt mig ett tag. Det har att göra med vilken färdighetsnivå man ska sätta på sina Spelledarpersoner (SLP).
I vår spelgrupp så brukar vi turas om att vara speledare då ingen riktigt tycker det är roligare att spelleda än att spela. Nä'r jag själv varit spelledare så har jag försökt anpassa mina SLP till de färdighetsvärden som finns lite här och var i modulerna (typ rövarbandet Korpens Skugga). Men det finns ju andra som inte gör det. Det förra uppdraget vi spelade så skulle vi åka till en ön i storaarkipelagen och söka rätt på info om den sak vi var ute efter. Och av nå¨gon anledning var vi tvugna att gå igenom djungeln. Vi han dock inte komma så långt innan ett 10 tal folk kallade "varer" hoppar på oss. Då jag själv spelar en ganska väl meriterad och stridsvan Thismalv och mina kompanjoner spelar ninja (prisjägare och livvakt typ), powerful magiker och fet handelsman så trodde jag faktiskt att vi skulle kunna ha en chans då vi var två i gruppen som hade unika stridskonster och bla bla bla. Men OJ VAD FEL JAG HADE. Det visade nämligen att dessa små vätteliknande as typ hade 15-16 i färdighets chans, mer än vad vi hade. Hade de haft 10-12 som vanliga monster så men nu hade de ju inte det utan de gjorde typ tre anfall var och fullkomligt mosade ner mig på en runda. Tragiskt.
Jo så vad tycker ni skall man köra verklighetstrogna nivåer på färdigheterna eller skall man anpassa det så att RP hela tiden får något att bita i.
Själv tycker jag alternativ 1. Annars vore det helt onödigt att höja sina egna fördighetsvärden.
Nu hade jag tänkt diskutera ett problem som förföljt mig ett tag. Det har att göra med vilken färdighetsnivå man ska sätta på sina Spelledarpersoner (SLP).
I vår spelgrupp så brukar vi turas om att vara speledare då ingen riktigt tycker det är roligare att spelleda än att spela. Nä'r jag själv varit spelledare så har jag försökt anpassa mina SLP till de färdighetsvärden som finns lite här och var i modulerna (typ rövarbandet Korpens Skugga). Men det finns ju andra som inte gör det. Det förra uppdraget vi spelade så skulle vi åka till en ön i storaarkipelagen och söka rätt på info om den sak vi var ute efter. Och av nå¨gon anledning var vi tvugna att gå igenom djungeln. Vi han dock inte komma så långt innan ett 10 tal folk kallade "varer" hoppar på oss. Då jag själv spelar en ganska väl meriterad och stridsvan Thismalv och mina kompanjoner spelar ninja (prisjägare och livvakt typ), powerful magiker och fet handelsman så trodde jag faktiskt att vi skulle kunna ha en chans då vi var två i gruppen som hade unika stridskonster och bla bla bla. Men OJ VAD FEL JAG HADE. Det visade nämligen att dessa små vätteliknande as typ hade 15-16 i färdighets chans, mer än vad vi hade. Hade de haft 10-12 som vanliga monster så men nu hade de ju inte det utan de gjorde typ tre anfall var och fullkomligt mosade ner mig på en runda. Tragiskt.
Jo så vad tycker ni skall man köra verklighetstrogna nivåer på färdigheterna eller skall man anpassa det så att RP hela tiden får något att bita i.
Själv tycker jag alternativ 1. Annars vore det helt onödigt att höja sina egna fördighetsvärden.