"
Spelledande i största allmänhet är svårt att ge några tips om."
Exakt, det finns tom.
böcker som tar upp det..
[color:blue]Rising</font color=blue>s tips var bra och jag fick tänka till rejält innan jag kom fram till dessa:
Spela ut dina spelledarpersoner.. Både roligare för dig och för dina spelare (har själv gjort en lista på personligheter och mimiker som jag använder när jag improviserar)
Behåll ordningen. Låt inte den som skriker högst få agera mest.. Gå i turordning efter hur ni sitter eller efter vem som suttit längst utan att få göra något.
Förvänta dig inte att spelarna ska göra på ett sätt.. Acceptera andra lösningar än de
du tänkt ut.
Läs aldrig innantill.. Om det är en "bok" eller "anteckning" du läser högt så är det ok. Det tar på stämningen om spelledaren inte sitter och berättar utan sitter och läser innantill.. Då kan spelarna lika gärna läsa en bok.
Fejka mycket. Det gör att du inte kan läsas lika bra av dina spelare och kan även bygga upp en stämning.. Fejka ditt ansiktsuttryck när du slår en tärning.. Titta ner bland bakom spelledarskärmen när du ritar kartor, även om du bara improviserar. Skicka falska lappar till spelarna.. Det finns hur många sätt som helst att fejka på, det gäller bara att komma på dem..
Ha alltid ett glas med vatten eller läsk vid dig.. För det första för att du ska kunna fukta strupen.. Allt talande gör den torr.. För det andra och detta är den viktigaste delen. Om du behöver tänka till. Drick lite vatten.. Detta gör att du får en liten paus för att tänka.. Om det är ett stort problem, ta överdrivet lång tid på dig att dricka..
Ha översiktskartor över byar redan ritade så att du slipper rita upp dem under spelets gång.. Sedan kan spelarna fylla i vad det finns i de olika husen. Praktiskt..
Ta pauser, särskilt när det blir lite sent.. Ta pauser på lämpliga ställen och inte när det är som mest spännande.. Det är svårt att tända om till spänning om man tagit en paus.. Vi har några rökare så det är perfekt att ta pauser när de röker.
"
Du skall inte bläddra för mycket i regelboken under spelets gång."
"för mycket" är nyckelorden.. För att lära dig reglerna behövs de tragglas in.. Du tragglas inte in om du bara kör ett eget race.. Tabeller och dylikt är bättre att du har separat samlade.. Själv har jag vapentabellen separat, liksom vissa bakgrundstabeller.. Då slipper jag släpa med mig grundreglerna..
~Det blev fler tips än vad [color:448800]Han</font color=448800> hade menat att skriva