Nekromanti Spelledare

Sham

Veteran
[color:red]Hej! Jag som ny spelledare undrar lite över.. ganska mycket..Men ni kan gärna äta ge mig lite tips... Typ, hur man ska framföra vissa saker och så...

"Neogames Rocks" - Sham</font color=red>

Rising

Vila i frid
Erm... Du har inte några mer precisa funderingar? Spelledande i största allmänhet är svårt att ge några tips om.

Nå, de grundläggande tipsen är:

Lär dig äventyret ordentligt. Läs inte direkt från något papper och prassla inte för mycket med dina anteckningar. Ögonkontakt med spelarna är viktigt.

Lär dig spelets regler ordentligt. Du skall inte bläddra för mycket i regelboken under spelets gång. Om något händer i äventyret som du inte kan reglerna för; hitta då istället bara på en regel som låter rimlig. Snabbhet och flyt är viktigt.

Lyssna på spelarna. Om de vill göra något som inte du har tänkt dig, gå på deras linje istället. Tänk inte på spelarna som dina "fiender", utan var rätt opartisk och låt dem få känna sig överlägsna om de skulle hitta på något sätt att överlista fienderna.

Beskriv ordentligt. Spelarna blir galna om de tror att de går omkring i staden mitt i natten och du plötsligt föreslår att de skall äta lunch. Spelarna bör alltid ha klart för sig vad klockan är, vad de har på sig, vilken tid på året det är och vilket väder det är osv.

Prata med spelarna efteråt och fråga dem vad de tycker. Var inte stöddig och börja bråka med dem om de kommer med kritik, utan låt dem få berätta precis vad de tyckte du gjorde dåligt och vad du kan göra bättre. En spelledare som lyssnar på spelarna är alltid bra. Det är faktiskt värre med halvbra spelledare som är helt oresonliga och som aldrig vill bättra sig. Berätta också själv vad du tyckte du gjorde dåligt och vad du var nöjd med. På det där sättet lär man sig massor om hur man skall skriva och spelleda sitt nästa äventyr.

/Rising

Rickard

Urverk speldesign
"Spelledande i största allmänhet är svårt att ge några tips om."
Exakt, det finns tom. böcker som tar upp det..

[color:blue]Rising</font color=blue>s tips var bra och jag fick tänka till rejält innan jag kom fram till dessa:

Spela ut dina spelledarpersoner.. Både roligare för dig och för dina spelare (har själv gjort en lista på personligheter och mimiker som jag använder när jag improviserar)

Behåll ordningen. Låt inte den som skriker högst få agera mest.. Gå i turordning efter hur ni sitter eller efter vem som suttit längst utan att få göra något.

Förvänta dig inte att spelarna ska göra på ett sätt.. Acceptera andra lösningar än de du tänkt ut.

Läs aldrig innantill.. Om det är en "bok" eller "anteckning" du läser högt så är det ok. Det tar på stämningen om spelledaren inte sitter och berättar utan sitter och läser innantill.. Då kan spelarna lika gärna läsa en bok.

Fejka mycket. Det gör att du inte kan läsas lika bra av dina spelare och kan även bygga upp en stämning.. Fejka ditt ansiktsuttryck när du slår en tärning.. Titta ner bland bakom spelledarskärmen när du ritar kartor, även om du bara improviserar. Skicka falska lappar till spelarna.. Det finns hur många sätt som helst att fejka på, det gäller bara att komma på dem..

Ha alltid ett glas med vatten eller läsk vid dig.. För det första för att du ska kunna fukta strupen.. Allt talande gör den torr.. För det andra och detta är den viktigaste delen. Om du behöver tänka till. Drick lite vatten.. Detta gör att du får en liten paus för att tänka.. Om det är ett stort problem, ta överdrivet lång tid på dig att dricka..

Ha översiktskartor över byar redan ritade så att du slipper rita upp dem under spelets gång.. Sedan kan spelarna fylla i vad det finns i de olika husen. Praktiskt..

Ta pauser, särskilt när det blir lite sent.. Ta pauser på lämpliga ställen och inte när det är som mest spännande.. Det är svårt att tända om till spänning om man tagit en paus.. Vi har några rökare så det är perfekt att ta pauser när de röker.

"Du skall inte bläddra för mycket i regelboken under spelets gång."
"för mycket" är nyckelorden.. För att lära dig reglerna behövs de tragglas in.. Du tragglas inte in om du bara kör ett eget race.. Tabeller och dylikt är bättre att du har separat samlade.. Själv har jag vapentabellen separat, liksom vissa bakgrundstabeller.. Då slipper jag släpa med mig grundreglerna..

~Det blev fler tips än vad [color:448800]Han</font color=448800> hade menat att skriva

Anders Åstrand

Swordsman
Håll noga koll på om spelarna verkar ha roligt. Om de sitter och vrider på sig och inte tycker det är roligt att spela av någon anledning, kanske tycker de att de får för svårt motstånd, att du beter dig som en regelfascist eller vad som helst. Ändra då ditt Spelledande, om du har mer av det som du märker att spelarna inte roas av senare i ditt äventyr, ändra äventyret. Improvisation är viktigt.