Nekromanti Spelledaregenskaper saknas

PVC

Veteran
JAg och min grupp av ganska oerfarna spelare lyckas aldrig skapa någon bra miljö för rollspel och det spårar ganska snart ur. Exempelvis så här:
Första gången jag spelade DoD lyckades jag med följande:
Misslyckas med att klättra upp i ett träd FYRA GÅNGER I RAD, gömma bara huvudet i en hundkoja och få min vänsterarm avhuggen av en tandpetare på bara 40 minuter.
Detta grundar sig helt på att ingen av oss kan spelleda. Slutligen blir det ofta jag i egenskap av lite mer erfaren spelare som får göra det hela. Då får jag helt enkelt panik. VAD I ******* SKA JAG GÖRA.

Jag känner att jag inte kan återskapa den känsla jag fick när jag spelade med en anna grupp. Finns det någonting alls jag måste tänka speciellt mycket på för att få det hela att inte urarta. :gremmad: :gremfrown:

Pom

Swashbuckler
Skaffa ett färdiggjort äventyr. Läs igenom det och följ det när du spelleder.

Bry dig inte om vad folk här på forumet säger om att rälsning är dåligt och allt som inte är jätteoriginellt är dåligt. Den mystiske främlingen på värdshuset som betalar bra för att rollpersonerna skall hitta en släktklenod i en borgruin går utmärkt att använda.

Stjäl situationer och stämningar från filmer och böcker.

Spellederi är en vanesak. Se bara till att ha lite skoj medan du skaffar dig vanan.

Johan K

Gammal & dryg
I likhet med Han:s inlägg så tror jag att det komemr med tiden. Med andra ord, spela, spela, spela !!!!
Med tiden så tror jag säkerligen att den där känslan kommer återigen.
Ta mig som exempel, har varit med & lirat ett bra tag & jag känner mig fortfarande oäker som spelledare...

PVC

Veteran
Om det vore så enkelt

Tyvärr har det hela blivit lite av en ond cirkel. Om jag bara hade tillfälle att spela mer i andra kretsar så skulle jag omedelbart gripoa efter den möjligheten.

Dock är det så att min grupp bara lirar lite på amatörnivå och allra helst inte visar upp våra färdigheter(om än obefintliga) inför andra. Vi skäms helt enkelt för våran okunskap. Våra framsteg inom gruppen är minimala eftersom vi inte kan få rätt stämning och vi är för rädda för att be om hjälp utifrån.

Något av en paradox, inte sant?

Tack i alla fall för tipsen. De var åtminstone ärliga. :gremblush:

Krille

Super Moderator
"VAD I ******* SKA JAG GÖRA."

Du ska skaffa Robin's Laws of Good Game-mastering. Den är en liten, behändig analys av vad som får folk att spela. Dessutom har Peter Bergting gjort omslaget. :gremgrin:

I extrem korthet (och boken är bara 32 sidor, så det är svårt att förkorta mer) så är sensmoralen med boken "ditt jobb som spelledare är att se till att så många som möjligt har så skoj som möjligt". Den tar inte upp tekniska detaljer om hur man vränger regler, utan helt enkelt ett antal goda råd om hur man maximerar mängden skoj för max antal spelare.

Letar man lite så finns den säkert i svenska butiker också.