Nekromanti Spelledaren

kalas

Veteran
Joined
18 Oct 2000
Messages
96
Location
Västerås, Sverige
Är det inte mer spännande om SL döljer både Skadesketionen för Rp:na och bara berättar hur de känner sig och om de blöder mycket...eller är yra?
Det andra, är det inte mer värt om Rp:na inte får veta hur långt de kan skjuta med sina vapen samt hur mycket skada som ammunitionen ger?

/Darki[NBG]
 

Joham

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
92
Location
Boden
Jag brukar köra så att RP inte får veta hur skadad en fiende blir när denne blir skjuten. De ser bara att han faller ihop och börjar blöda. Samma sak gäller RP själva. De får bara ont och börjar blöda. Sedan få de ju givetvis olika ont och börjar blöda olika mycket beroende på hur svårt skadade de blev. Eventuellt svimmar de bara.

Joham -Med rätt att döda
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Är det inte mer spännande om SL döljer både Skadesketionen för Rp:na och bara berättar hur de känner sig och om de blöder mycket...eller är yra?"

Det är upp till dig, men i och med att man inte har något "tak" på hur mycket däng man kan få (till skillnad från andra regelsystem med hit points/kroppspoäng) så behövs det inte. Osäkerheten om huruvida mycket däng man tål finns där, och det hjälper en att rollspela om man vet hur mycket däng man har fått.

"Det andra, är det inte mer värt om Rp:na inte får veta hur långt de kan skjuta med sina vapen samt hur mycket skada som ammunitionen ger?"

Räckvidd och skada är något som en person som vet mycket om vapen borde känna till. Praktisk räckvidd står att finna i vilken Guns&Ammo som helst, likaså siffror på utgångsenergi och penetrationssiffror. Möjligen kan man begränsa det så att rollpersoner som inte vet något om vapen (och därmed har lågt i diverse skyttefärdigheter såväl som militaria-färdigheter) på sin höjd får Hollywood-versionen (dvs att en Desert Eagle -357 Magnum gör mer skada för att det är en stor och kool pistol). Men en person som kan sina saker bör kunna veta alla data om sina vapen och väga in för- och nackdelar mot varandra.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Allra bäst skulle det ju vara om allt man visste om sin rollperson var bakgrunden, hur lång man var och allt sånt + vilka färdigheter man är lite bättre på än de andra...

Men det blir så jobbigt för spelledaren att hålla ordninga på alla personer i hela världens olika värden...

Men om man har en AI som spelledare kanske det funkar..

Dessutom så kräver inte en AI en massa chips..... :o)

chrull
 
G

Guest

Guest
Tja man vet ju ganska bra vad man är bra på och inte... så jag tycker nog att man ska veta ganska bra vad man har för värden...

"Dessutom så kräver inte en AI en massa chips..... :o)"
Hoppas du var medveten om dubbel betydelsen av "chips" när du skrev meningen...

Mvh Ezzy
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Hmmm jag vet inte.. men det finns många som inte vet hur bra man är på massa saker...

Jag vet har ingen aning om hur bra jag är på diverse estetiska saker... eller idrotter...

men det kanske bara är jag?

Och nej.. jag tänkte inte på dubbelbetydelsen av chips... vi kanske ska säga jordnötsringar istället? :o)

chrull
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Du kanske menade potatischips och inte kiselchips. /images/icons/smile.gif
Skulle dock vara kul om man kunde köpa färdiga AI:er via ELFA eller nå't iden stilen. Tänk er det, en AI i en integrerad krets (IC, Integrated Ciruit) i storleksordning 14 ben. /images/icons/smile.gif

/Seinet - Har använt mig av kretsen CA3140 i en skoluppgift.

<font size="3">Klaga inte på Offensiv!</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor</font>

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 

Devastator

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
122
Location
Linköping, Sverige
Ett potatischips, flera potatischips
Ett kiselchip, flera kiselchip

Risk för sammanblandning: Obefintlig

Däremot vore en AI-IC väldigt intressant... Bygg en!

Devastator

Are you ready for a WAR!?!
-William Wallace, Braveheart
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
AI-IC

Däremot vore en AI-IC väldigt intressant... Bygg en!

Hmm "Bygg en!", tyvärr så har jag inte den utrustningen för att tillverka integrerade kretsar, annars så skulle det redan finnas AI-IC. /images/icons/smile.gif

Undrar hur många input som behövs för att en AI skall ta in all information (en, två, tre ...), om man skall bygga en AI-IC så krävs ju i alla fall två ben till drivspänning och jordning (+vcc, gnd), minst en output och minst en input (troligtvis behövs fler till output och input).

/Seinet - William Wallace shoots fireballs with his arse

<font size="3">Klaga inte på Offensiv!</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor</font>

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 
Top