Nekromanti Spelledarskärmar

Mask_UBBT

Hero
Tja! På min framtida sida Markaber har jag tänkt lägga upp supportsaker, äventyr, cemonstrationsmaterial och även ett och gratis rollspel. Nu undrar jag;

Hur f*n gör man en gratis spelskärm, som ser bra ut? med tanke på att den måste kunna stå upp, och täcka, måste den ju vara papp, i minst A2 format. Om man ska lägga ut den på nätet, och ändå få den att inte se rutig ut vid utskrift, måste den ju fan vara 11200*15750 pixlar! MINST! Det är en jävligt stor fil! Typ 670MB!

Observera att jag syftar på det grafiska. En spelledarskärm i text kan man fixa på några K.

Har andra gjort spelledarskärmar? Hur har ni gjort?

Förresten; jag har tänkt göra HELA min hemsida hadritad, med undantag för text. Vad tycker ni?

"Ibland måste man titta riktigt noga för att se att det inte är något intressant." -Ghandi

/Mask

Insignia

Swashbuckler
Inte för att jag har någon erfarenhet av spelledarskärmar, men jag skulle tippa på att många gör dem i PDF-format.

"jag har tänkt göra HELA min hemsida hadritad, med undantag för text. Vad tycker ni?"

Vad betyder "hadritad"? ;)
Om du menar handritad så kan jag bara hålla med och vifta uppmuntrande med en vimpel *viftar* Det kan bli jättesnyggt *pekar på exempel*

Jimmy

The One Ringkvist
kAn inte den där djupaste grottan göra sig av med de mörkaste döda länkarna...

Insignia

Swashbuckler
"kAn inte den där djupaste grottan göra sig av med de mörkaste döda länkarna"

Inte för att påpeka det uppenbara, men det står så här på själva sidan:

[color:red]SIDAN ÄR UNDER KONSTRKTION! VISSA LÄNKAR OCH DYLIKT KANSKE INTE FUNGERAR, VI BEHÖVER INTE BLI PÅMINDA OM DETTA! SIDAN KOMMER SNART ATT UPPDATERAS!</font color=red>

Jag tror det betyder att han planerar något liknande det du föreslår.

Jimmy

The One Ringkvist
Det är ungefär som att sätta upp en skylt vid E4:an;

"Denna väg har varierande kvalité, ibland stora hål, ja till och med bottenlösa avgrunder. Om du gasar tillräckligt så kan du kanske flyga över på ren vilja. Eller så kan du backa. Sätt på dig solglasögon som du inte kan se ut igenom. Vägverket känner till problemet men rekommenderar att du för tillfället kör över i mötande fil om du ser en avgrund."

Hmm, jag tar en annan väg...
Säg gärna till här när det är klart.

Kan också bara <a href="#"> där man vill markera en länk sålänge..

Mask_UBBT

Hero
HÖR HÄR, DIN BAKDELSNIFFARE!!!

"Det är ungefär som att sätta upp en skylt vid E4:an;

"Denna väg har varierande kvalité, ibland stora hål, ja till och med bottenlösa avgrunder. Om du gasar tillräckligt så kan du kanske flyga över på ren vilja. Eller så kan du backa.
Sätt på dig solglasögon som du inte kan se ut igenom. Vägverket känner till problemet men rekommenderar att du för tillfället kör över i mötande fil om du ser en avgrund."

Nej, du det håller jag inte med om. Snarare nåt i stil med;

"Denna väg är inte en väg ännu. Om du vill kan du promenera på byggnadsplatsen, men försök inte göra vårt jobb."

Förresten; Vadfan skulle jag annars skrivit egentligen? Vad skriver du om du vill göra klart för folk att din sida inte är färdig och inte fungerar som den ska?

Om du lyckas få båda hjärncellerna att sammarbeta nu kanske du kan förstå att sidan är inte ens i närheten av ett slutskede. Faktum är att det inte ens är samma sida!

Allting som kan ens liknas med 'grafik' är gjort i GraphicConverter på samma tid det tar att skriva en handfull bokstäver och byta typsnitt. Sidorna är bara upplaggda som preleminära och all html är skriven emellan 15.05 och 15.20 på en torsdag.

Anledningen till att jag ens uppladdat någonting, samt länkar till sidan, är att jag ska slippa förklara all skit i överflödiga inlägg som detta. Att vissa länkar inte fungerar är olyckligt, men det rör sej om ett skrivfel på länken medhjällpare-huvudsida, samt det faktum att glödhymns infosida inte fungerar, pga ett scriptproblem med servern.

Jag ska uppdatera detta, enda anledningen till att jag INTE gjort det har varit att jag inte har haft tid. Att ladda upp förändringar tar tid på min dator.

Jag ber om ursäkt ifall det här svaret är lite offensivt, men det får du fan tåla om du gör så jävla överdrivna inlägg!

/Mask

Jimmy

The One Ringkvist
Oh, jag hör..

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

det får du fan tåla om du gör så jävla överdrivna inlägg!

<hr></blockquote>

Självklart! Jag får oxå be om ursäkt om jag tagit upp din tid med meningslösa påpekanden din sida.

Absolut inte meningen att vara en messerschmitter här.

Och säger därmed tack för denna gången!

Mask_UBBT

Hero
Re: Oh, jag hör..

Jag får oxå be om ursäkt om jag tagit upp din tid med meningslösa påpekanden din sida.

D e lungt, jag överreagerade nog en liiiiten aning/images/icons/smile.gif.

Har vart väldigt lättretad de senaste dagarna.

Kärringproblem...

"Helvetet på jorden var inte komplett innan kvinnan kom in i paradiset"

/Mask

Krille

Super Moderator
"Hur f*n gör man en gratis spelskärm, som ser bra ut?"

Salamitaktiken, min vän. Salamitaktiken! I det här sammanhanget innebär det "klipp och klistra".

Problemet med att lägga upp spelledarskärmar online är att laserskrivare är notoriskt urusla på att skriva ut på hela papperet och lämnar en sorgkant, och A2-skrivare är notoriskt svindyra. Således skapar man en spelledarskärm som ett antal ark A4 som sedan fogas ihop medelst tejp, klister eller att mamma får stå och hålla i arken. Eventuella sorgkanter åtgärdas brutalt medelst sax!

Ett exempel, spelledarskärmen till Västmark, inklusive instruktioner för att klistra ihop skiten.

Mask_UBBT

Hero
Danke danke, det var inte så tokigt.

Ett tips bara, om man laddar ner filen på mac heter den "spelledarsÑrm.pdf". Byta namn kanske? Ingen kommer reagera om den heter "speledarskarm.pdf", alla förstår.../images/icons/smile.gif
Bara för syns skull lixom...?

Något såndär kommer jag iallafall ge mej på, men...

Jag kom på en sak, hur mycket kostar det egentligen att öra en RIKTIG speledarskärm? För dom lata rikignarna som älskar mitt spel så mycket att de vill ha något med lite status/images/icons/laugh.gif.

Jaja, tack iallafall.

"Airways chewing gum? E inte Airways en Nikedojja? Jag vill inte tugga på något som tramar i hundskit fyra hundra gånger om dan i världen!"

/Mask

Rising

Vila i frid
"Jag kom på en sak, hur mycket kostar det egentligen att öra en RIKTIG speledarskärm? För dom lata rikignarna som älskar mitt spel så mycket att de vill ha något med lite status"

Det kostar skjortan. Det du förlorar på är förstås att du måste ha ett hårt papper, ett stort ark och att du vill göra trycka dem i så stor upplaga.

Om du gör hela originalframställningen själv och lämnar en proffsig pdf till tryckeriet (vilket inte är så lätt. Du måste tänka på utfall, färghantering för alla bilder, bifoga teckensnitt osv osv) så får du till att börja med betala en startkostnad på kanske en 40 spänn innan de ens tar i dina grejer. (Om de ska göra pdf:en från en pagemaker-fil; lägg på en hundring)

Sedan får du välja papper. Varje 280 grams Color Copy (borde duga)-ark i A2 kostar ungefär 2:60 spänn.

När du sedan skall trycka (eller här föreslår jag färgkopiering med proffskopiatorer, så du slipper hålla på med tryckplåtar osv.) kan de ta 485 spänn för det första arket, och sedan 200 pix för varje följande. (exempel från vår leverantör. Inte billigast i branschen, men defenitivt en av de enklaste att arbeta med. Man vill ju inte lägga ut stålar på att trycka något och sedan märka att de klantat sig under produktionen och man fått helt fel teckensnitt eller så.)

Men då får du alltså vika papperet själv, vilket kommer göra att det, typ, förstörs. Egentligen görs ju det i en egen maskin, varpå det kostar ännu mera stålar. A2 är inte i sig ett särskilt kul "spelledarskärm-format, förresten. Att klippa till det i skärmaskin kostar ytterligare pengar...

Kort sagt. Det är för dyrt, helt enkelt.

/Rising

Mask_UBBT

Hero
Men hur har då andra råd att göra spelledarskärmar för 80 spänn?

Det måste ju ha att göra med det faktum att de använder tryckplåtar, vilket jag tror är anledningen att det blir så billigt. Det är ju startavgiften som kostar pengar, men om man gör den i en större upplaga så blir det snabbt kompenserat.

Vad kan en sån startavgift ligga på? 2-3 tusen?

Har någon koll på det?

eller är jag helt ute och cyklar?

"Vad rakt hår du har...
JA-A!"

/Mask