Spellogistik?

lupmet

Swordsman
En fråga till er som har insikt i branchen: många rollspel tillverkas av amerikanska bolag och trycks i Kina, vilket ger jobbiga leveranstider, fraktkostnader och så vidare för Européer – finns det ingen bolag som skulle kunna hålla (ett litet) lager inom EU (kanske med med kopplingar till ett tryckeri? Jag tänker till exempel alla Kickstarters där de ofta skryter om att de har hittat ett bra bolag i t.ex. Hong Kong som har erfarenhet av att trycka och distribuera KS-produkter men sedan går varje paket styckvis iväg.

Jag kan se argument för ett sådant upplägg (färre mellanhänder och frakt är ändå så billigt nu att det spelar ingen roll om man skickar en pall eller 500 paket), men finns det något bra skäl till ... upplägget? Eller är det vanlig amerikansk blindhet för "världen utanför"? Jag tänker t.ex. på Driverthrurpg som fortfarande trycker i Storbritannien (missade deras nyhetsflöde att visa artiklarna om Brexit!?).

Jag har lite svårt att tro att Europa är en så liten spelmarknad att det inte skulle löna sig för ett företag att agera lokalt distributionscentra. För egen del är det mest rollspel som är intressant men det samma gäller för brädspel (även om fler brädspel utvecklas i Europa än rollspel). Eller är det så att alla plaskar i sin egen hobbyankdamm och inte känner till hur de skulle kunna driva ett förlag professionellt? Jag tror inte riktigt på den förklaringen...

Mogger

Hipsteranka
Ju mer du trycker hos samma trycker desto billigare blir det. Att dela upp upplagan på flera olika tryckerier låter absolut som ett dyrare och krångligare alternativ. Du ska alltså göra samma process två gånger, och det är en del jobb. Dessutom är böcker något av det mest kostnadseffektiva man kan frakta, i bulk. Ingen luft alls, och små produkter.

Stora produkter, som kanske D&D, skulle kunna ha lokala distributörer. Jag vet inte om det sker i rollspelsbranschen. Men det sker i alla andra branscher. Om det inte sker så beror det garanterat på att det inte finns någon ekonomi i det. Antagligen pga för få volymprodukt och att det som sagt redan är rätt billigt med frakt.

JohanL

Champion
En fråga till er som har insikt i branchen: många rollspel tillverkas av amerikanska bolag och trycks i Kina, vilket ger jobbiga leveranstider, fraktkostnader och så vidare för Européer
Vad gäller böcker finns det definitivt alternativ - jag vet speltillverkare som inte tycker att Kina är värt det utan trycker i Östeuropa i stället, litet dyrare men med mindre trams och krångel.

För plast kan det nog vara ett annat läge.

Bolongo

Herr Doktor
En del halvstora företag håller sig med flera lager runt om i världen. Mitt bästa exempel är Chaosium, som kan skicka från US, UK, EU eller AU. Jag misstänker att de utanför US inte är helt egna utan inhyrda hos distributörer på något sätt, men kan inte påstå att jag vet säkert.
Pelgrane vet jag inte riktigt hur de gör, eftersom man alltid betalar till dem i GBP, men på något sätt kan de skicka till mig någon omväg som gör att jag slipper tull och moms.
Sedan har vi Reaper Miniatures, som satsat på att ha ett helt egen-drivet lager i UK, förutom sitt högkvarter i US. Det har ju blivit något surt för deras EU-kunder IOM Brexit, och de verkar inte prioritera att hitta en lösning på det, vilket åtminstone för mig personligen naggar deras goda kundservice-rykte i kanten något.