solvebring said:
Hm, det här var också annorlunda. Det känns nästan som att du tänker på spel som ett stort scenario. Iof är det inget konstigt med det, men jag får mer författarvibbar av ditt snack än just spelmakarvibbar. Du tänker liksom på berättelsen och fiktionen först, och går därefter vidare till rollpersoner och spelare. Det är högst intressant.
Du skapar med andra ord en spelvärld och klistrar på ett system på slutet, eller när kommer systemet in för din del?
Till skillnad från andra, som till exempel krank, så skriver jag inte nya rollspel. Jag skriver nya settings med nya spelmöjligheter. Du kommer med andra ord att känna igen grunden av spelsystemet i Leviathan om du spelat Bortom, men du kommer få massor med nya saker i form av regler hur du skapar karaktären och hela nya delen med att skapa baser. Det här är saker som jag talade om i punkt ett och två. Baserna är en viktig del i spelet och kom till av skillnaden Leviathans setting och vad jag ville förmedla t.ex.
Du har alltså helt rätt att jag tänker på berättelsen (metaplotten) och fiktionen först. Då jag skapade Bortom (In the Dark då) så hade jag skrivit mycket till Drakar och Demoner och gjort mig själv skittrött på fantasy. När jag skapade In the Dark hade jag en medveten tanke att skapa en historia som kunde utspela sig på andra miljöer och tidseror, just för att jag inte skulle tröttna igen utan kunna hoppa mellan dem. Så, med det här i åtanke har jag flera andra settings i åtanke. Först var nutidsskräckspelet Bortom: Lögnens slöja och sen kom Leviathan, ett SF-rollspel i nära framtiden under havet.
Jag har fler koncept dock som kommer förverkligas i framtiden: fantasyrollspelet Dharya (som utspelar sig efter Leviathan) som är kluvet itu mellan regnskog och vida ökenlandskap där civilisationerna bränns bort i takt med att planeten dränks i en helvetisk solbränna, ett SF-rollspel där ett matriarkat har skapat en världsfred men där alla inte är nöjda utan försöker omkullkasta styret med hjälp av tidsresor, eller Skärselden där man efter döden hamnar på ett mystiskt tåg och får utforska andra personers liv eller det forntida, dekadenta Atlantis som festar ända in i undergången. Det här är alla idéer som jag har i en övergripande story och som jag planterar frön i de andra settings.
Varje idé har sin plats i den övergripande metastoryn och uppfyller olika saker som behövs förmedlas. Jag har dessa saker i huvudet då jag sätter mig ned och skapar rollspelet och hur karaktärerna passar in här med vad de ska göra. Sen tänker jag på vad för extra sorters regler och tänk (och jag talar då främst om saker innan eller efter spelmöten - att infoga ad hoc-regler vill jag undvika i största möjliga mån). Här håller jag dock med krank: det är skitviktigt att komma på vad de ska göra. Utan det kommer rollspelet bli väldigt svårt att greppa.
Hoppas det skänkte lite insikt i hur jag tänker!