Nekromanti Spelmattor till rollspel?

Krille

Super Moderator
Jag har två spel som har spelmattor.

Fate of the Norns: Ragnarök. Spelet i sig bygger på att man drar runbrickor och muterar och flyttar om dem på sin spelmatta och bygger kedjor av dem. Det är inte helt intuitivt (som i, efter tre år med spelet har jag fortfarande inte begripit hur man gör). Där är inte spelmattan ens rollformulär, utan snarare ens runbrickor.

FAITH. Det är ett science fiction-spel utan tärningar. Istället har man brickor och kort som läggs på ens spelmatta, som därmed blir ens rollformulär. Spelet fallerar tyvärr på Risings regel, så därför har jag inte spelat det. Men det verkar enkelt att hantera.

Max Raven

T12-kultist
Krille;n228478 said:
FAITH. Det är ett science fiction-spel utan tärningar. Istället har man brickor och kort som läggs på ens spelmatta, som därmed blir ens rollformulär. Spelet fallerar tyvärr på Risings regel, så därför har jag inte spelat det. Men det verkar enkelt att hantera.
... Det finns ingen du skulle vilja ha sex med av RP-alternativen?
Jag har A Garden In Hell som jag inte testat men tycker verkar ha samma princip (för min del är frånvaron av speltestande mest en fråga om brist på ork)

Jag tänker osökt på WFRP 3rd Edition men osäker på spelmattetänket där, även om det verkar vara bitar av det.

Vad jag tänker på som kan vara intressant med spelmattor:
* De ger en organiserad spelyta för kraftpluppar, brickor, förmågekort, utrustning(kort?) med mera - saker som är förbrukningsvaror eller regelreferenser
* Man kan ha regelreferenser på dem, på t ex vitala eller komplicerade regler
* De kan givetvis användas för att spåra sakor som förändras mycket - liv, mana o s v
* För specialmekaniker som initiativhjul kan de användas för att ge spelare bättre överblick

Då kan man troligen bygga ett mer minimalistiskt och/eller mindre rollformulär där fokus är på läsbarhet och saker som förändras över längre tid.

Min inre bild är en matta per spelare men ser att det finns andra varianter (central, eller gemensam för spelare upp till visst antal).

Jocke

Man med skägg
kan tänka mig det till alla spel som håller på med pölar och blippar som åker fram och tillbaka, som Lady Blackbird, det senaste Marvel rollspelet osv.