Nekromanti Spelmusik

Jan Arenö

Warrior
Detta kanska inte är en rent EON fråga, men jag tänkte höra vad ni tycker är den bästa spelmusiken, främst då till EON?

[--- Jan Arenö ---]

Azagthoth

Myrmidon
Själv tycker jag Therion är bra. Både lugna och snabba låtar, vilket gör att man kan anpassa låtarna efter handlingen. Mycket stämningsfullt, hårdrock med körer och klassiska inslag.

/Azagthoth

Krille

Super Moderator

Johan K

Gammal & dryg
Ett förslag kan ju vara att spela typ Hedningarna, Garmarna och liknande grupper.

G

Guest

Guest
Tjaa så länge man inte avslöjar för mycket kan man ju använda eventuell musik som utgör inspirationen till äventyret/kampanjen. Hittar själv ofta ideer till äventyr/kampanjer från populärmusik men så är jag ju lite konstig oxå...

Annars så beror det väl mest på vilken stämning och eller tempo man vill åstadkomma. Här är några förslag:

Frenesi, tidspress, tempo => Nån dunka-dunka Techno. Personliga favoriter: 2unlimeted, KLF, Technotronic, Traci Lords, Alice DJ, etc etc

Pompa, Makt etc => Nån rejäl filmmusik... På senare tid har vi ofta kört filmmusiken till Conan, Xena:WP sountracket eller soundtracks över huvud taget brukar funka.

Krig, Hat etc => 'rshmusik

Investigatande, klurerier etc => Nån schyst soul/blues

/Bjorn

Frank_UBBT

Veteran
All passande musik hittar man bäst i filmens värld.
Musiken skall också anpassa sig till situationerna som många gånger sagt. För romantik- romantisk musik. För action- musik med tempo, för någons död- sorgslig musik. För möte med ondskan- mycket bisarr musik... sorgsen musik, mixat med mystisk musik och onaturliga läten.
Varför inte bara köra in Baldur´s gate i CD-spelaren?

-Frank, måste själv testa

Sir Foilan

Hero
Therion är mkt bra stämningsmusik. Men bra är oxå Rhapsody.
Hur fan besrkiverna Rhapsody? BlindGuardianHeavyMetal...typ fast inte lika Tolkien... ehhh

/Sir Foilan

And Heaven Eternally Burns....

Azagthoth

Myrmidon
Vad sägs om Fantasy-Power-Metal?

Jag kan rekommendera Luca Turrilis soloalbum för de som gillar Rhapsody.

/Azagthoth

hatten

Swashbuckler
Bra fråga ofta när jag har försökt har de som varit tvugen att gå ut ur rummet stängt av musiken för att kunna spela dator spel så tja borde skaffa mig en Cd spelare *suck*

Sir Foilan

Hero
"Vad sägs om Fantasy-Power-Metal?"

varför inte, låter bra. Kan ju passa på att slå ett slag för ManowaR oxå!

/Sir Foilan - death to all false ones!

And Heaven Eternally Burns....

G

Guest

Guest
era kan oxså gå an..
annars lir det gärna lite orkestermusik.
eller trash metal då folk känner för det..

Kjölle

Veteran
Till dessa folkmusiker kan läggas Enteli med skivan Entelilive med den musik som ackompanjerade radioteatern Sagan om Ringen. Mycket bra folkmusik med klara referenser till Fantasy, inte helt opassande även om SoR inte är Eon.

Klassisk musik har aldrig skadat, men inte allt för högt. Musik som spelarna tycker om tyst i bakgrunden skadar inte heller.

/Per
SL - "Kapellmästaren börjar spela något inspirerat av ett slagfält"
Spelare - "Köttförs!"
SL - "Nej, ödessymfonin!"

Morgoth

Swashbuckler
Bampadam! Mogge erövrar en ny nordpol!

Så, då var Ymirs första inlägg (på wrnu) koloniserat. Ytterligare en seger för mörkrets herre. 3-0.

Första gången.

Ja, och så gjorde jag det med Rising också. Pråmiss.

/Mogge, det förgågnas konkvistador

Man Mountainman

Storsvagåret
Tja, fast...

Det är ju faktiskt inte Ymirs *första* inlägg, bara det första inlägget i och med det nya forumssystemet.