Rickard
Urverk speldesign
Jag brukar titt som tätt prata om "spelprocessen" och har haft folk som frågat om det. Så jag tänkte mest skriva av mig mina virriga tankar i vad jag anser att ett rollspel ska förklara.
Något jag tycker fattas i rollspel är att se på den abstrakta process som resulterar i resultatet "ett spelmöte"; att faktiskt spela rollspel. Processen att inköpa spelet, läsa spelet, prata om spelet med kompisar, göra rollpersoner, skriva äventyr och sedan sätta sig och spela det med spelets mekaniker och spelledartips. Jag hade velat att rollspel förklarade denna process tydligt. Det är normalt upphackat i värld, regler och spelledartips och så får spelledaren själv fylla i hålen genom att skriva ett äventyr för att sedan spelleda det inför en grupp.
För mig är det viktigaste i rollspel, och själva premissen att diskutera i denna tråd, att genomgå ett spelmöte. Sedan kan alla sorters "kul" utmynna från spelmötet, exempelvis upptäckarlust, en upplevelse, förstörelselust, få uttrycka sig på något sätt eller få övervinna. Så när jag talar om en spelprocess tänker jag allt som händer från spelledaren har boken i sin hand till den genomfört ett spelmöte; när jag talar om att jag tycker rollspel vinner på att skrivas i form av spelprocesser - istället för att skrivas som de görs idag - så handlar det om att öka förståelsen genom att låta spelledaren genomgå flera olika delprocesser.
Dessa processer kan vara linjära, de kan återkomma och de kan upprepa sig. Det kan finnas processer i processer och de kan komma i vilken ordning som helst. Dock finns det en övergripande linjär process för att kunna spela spelet. Du måste exempelvis läsa rollspelet innan du spelar det (eller måste man?).
Ta en sådan basal mental process som hur vi fattar ett beslut:
Det är svårt för en människa att förstå en process; man måste genomgå den. Du kan inte veta hur hexkartan ser ut förrän du genomfört processen för att skapa den. Vissa brädspel förstår man inte förrän man har spelat dem. Vi är mycket bättre på att förstå linjära procedurer och förklarar gärna världen utifrån dessa. För att lättare förstå en process behöver man veta slutmålet. Då kommer alla delmoment i processen vara lättare att förstå. Återigen exemplifierar jag med brädspel, som nästintill alltid förklarar win condition först i regelhäftet. Här känner jag att rollspelsskribenten hade tjänat mycket på att fundera kring slutmålet för just det rollspelets spelprocess. Att fundera kring slutet och sedan skriva från början till slut med detta i åtanke - att spela spelet. För att på ett mer intuitivt sätt stoppa in saker som rollpersonsgenering, världsinformation med mera. Att inte ha spelledartips vid sidan av eller kapitel hur man skriver ett äventyr, utan istället omvandla dessa till olika processer. Vad exempelvis slutmål med scener är och hur man sätter upp scenerna eller hur man tidigare vill skapa utmaningar genom att sätta upp fronter som kommer rubba rollpersonernas status quo.
Egentligen: att skriva rollspelet utifrån processen "att skriva ett äventyr och sedan spelleda det".
A process is a series or set of activities that interact to produce a result; it may occur once-only or be recurrent or periodic.
A system is a group of interacting or interrelated elements that act according to a set of rules to form a unified whole.
Jag tänker köpa dessa två definitioner. "System" tänker jag inte prata om men jag vill mest påvisa likheten "activities that interact" och "interacting /.../ elements". Just "produce a result" tycker jag är extra viktigt. Vi kan märka att ytterdörren inte går att stänga och komma på förklaringar till det, men vi kan inte lägga märke till själva processen varför dörren inte går att stänga, exempelvis genom att halva huset sakta håller på att sjunka ned i marken (vilket hände mig i Australien).Något jag tycker fattas i rollspel är att se på den abstrakta process som resulterar i resultatet "ett spelmöte"; att faktiskt spela rollspel. Processen att inköpa spelet, läsa spelet, prata om spelet med kompisar, göra rollpersoner, skriva äventyr och sedan sätta sig och spela det med spelets mekaniker och spelledartips. Jag hade velat att rollspel förklarade denna process tydligt. Det är normalt upphackat i värld, regler och spelledartips och så får spelledaren själv fylla i hålen genom att skriva ett äventyr för att sedan spelleda det inför en grupp.
För mig är det viktigaste i rollspel, och själva premissen att diskutera i denna tråd, att genomgå ett spelmöte. Sedan kan alla sorters "kul" utmynna från spelmötet, exempelvis upptäckarlust, en upplevelse, förstörelselust, få uttrycka sig på något sätt eller få övervinna. Så när jag talar om en spelprocess tänker jag allt som händer från spelledaren har boken i sin hand till den genomfört ett spelmöte; när jag talar om att jag tycker rollspel vinner på att skrivas i form av spelprocesser - istället för att skrivas som de görs idag - så handlar det om att öka förståelsen genom att låta spelledaren genomgå flera olika delprocesser.
Dessa processer kan vara linjära, de kan återkomma och de kan upprepa sig. Det kan finnas processer i processer och de kan komma i vilken ordning som helst. Dock finns det en övergripande linjär process för att kunna spela spelet. Du måste exempelvis läsa rollspelet innan du spelar det (eller måste man?).
Ta en sådan basal mental process som hur vi fattar ett beslut:
- Uppfattar omvärldens reaktioner. (ser vi allt?)
- Bearbetar datan. (utifrån våra preferenser/fördomar)
- Fattar ett beslut.
- Genomför beslut.
- Gå till 1.
Det är svårt för en människa att förstå en process; man måste genomgå den. Du kan inte veta hur hexkartan ser ut förrän du genomfört processen för att skapa den. Vissa brädspel förstår man inte förrän man har spelat dem. Vi är mycket bättre på att förstå linjära procedurer och förklarar gärna världen utifrån dessa. För att lättare förstå en process behöver man veta slutmålet. Då kommer alla delmoment i processen vara lättare att förstå. Återigen exemplifierar jag med brädspel, som nästintill alltid förklarar win condition först i regelhäftet. Här känner jag att rollspelsskribenten hade tjänat mycket på att fundera kring slutmålet för just det rollspelets spelprocess. Att fundera kring slutet och sedan skriva från början till slut med detta i åtanke - att spela spelet. För att på ett mer intuitivt sätt stoppa in saker som rollpersonsgenering, världsinformation med mera. Att inte ha spelledartips vid sidan av eller kapitel hur man skriver ett äventyr, utan istället omvandla dessa till olika processer. Vad exempelvis slutmål med scener är och hur man sätter upp scenerna eller hur man tidigare vill skapa utmaningar genom att sätta upp fronter som kommer rubba rollpersonernas status quo.
Egentligen: att skriva rollspelet utifrån processen "att skriva ett äventyr och sedan spelleda det".