Nekromanti Spelskapare söker medarbetare i Jönköping-området

ShoeLazey

Veteran
Hejsan svejsan alla rollspelare på Rollspel.nu

Long time reader, first time poster^^

Jag sitter i vackra Jönköping och är en gammal rollspelare sen tonåren. Jag har spelat det mesta och även skrivit ett par äventyr/rollspel själv. Känner och har arbetat med flera av Sverige största rollspelare och skapare. Dock så söker jag nytt blod och nya fräscha idéer och infallsvinklar^^

Sen ett över ett år tillbaka så har jag arbetat periodvis med ett projekt som "eventuellt" kan kommas att tryckas via Mindless Gaming när det är klart.
Mindless Gaming har redan visat intresse på det jag har i dagsläget.

Dock så har jag sen en tid tillbaka fastnat i utvecklingen då jag behöver medarbetare till detta seriösa projekt.

Vad jag söker nu är en person som kan lägga upp en snygg layout i typ Adobe Illustrator eller liknande program. En eller två system-designers, och ett par speltestare.

Vi eventuell försäljning av spelet till Mindless Gaming så delas vinsten med medarbetarna efter avtal som vi kommer överens om innan.

Känner du dig sugen? Hör av dig så kan jag berätta mer.

Oseriösa personer behöver inte höra av sig då jag söker de som är seriösa och erfarna.

OBS
Som System-designer bör du ha erfarenhet av flertalet spel-system och bör ha spelledat ett flertalet äventyr.

OM utvecklingen funkar och vi säljer spelet så kan flera projekt komma i framtiden.

Skicka en anmälan till Skyhighgame@gmail.com så hör jag av mig så snart ett tillfälle ges=)

Mvh Steven

Poseur

Swashbuckler
Trevligt att höra och hoppas det går väl för dig!

Men det vore trevligt att läsa lite om idén med spelet, själva visionen, setting osv.

Då kanske du har lättare att hitta folk som är sugna på att hjälpa till

/Poseur

ShoeLazey

Veteran
På grund av Coopyright och äganderätt och dyl vill jag hålla det mesta hemligt då Mindless Gaming är faktiskt är intresserade av det.

Spelet är förlagt i nutid och är menat att ge mer action till rollspel. Spelarna antar rollen av en person med krafter.

Tänk er lite Mage the Awakening, Chock, en nypa Call of the Cthulhu, Feng Shui och gamla Kult.

Mer än så vill jag inte ge ut.
Mvh

Doomhamster

Swordsman
Håller med Poseur... ska du rekrytera folk till ett projekt som dessutom kräver "seriösa" medarbetare så kanske det vore bra att ge lite mer info.

Om du inte vill nämna mer om din tänkta spelvärld kan du väl åtminstone ge namnen på vissa av de här "Sveriges största rollspelare och skapare" och de projekt du jobbat på med dem?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
ShoeLazey said:
Mer än så vill jag inte ge ut.
Mvh
Jag förstår inte riktigt det här med att hålla saker hemligt; tror du nån kommer att "stjäla" din idé? Göra ett likadant rollspel?

Tror du att de av oss som bygger rollspel här har brist på idéer? Det är vårt minsta problem. Idéer är som barr i skogen. På wrnu kan man inte kasta en sten utan att träffa minst tio nyskapande, fantastiska idéer. Som folk delar med sig av fritt.

//Krank, förstår inte

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
För att förtydliga:

Det finns ingenting att vinna på att vara hemlig, och allt att vinna på att ta vara på så många intryck och åsikter man kan. Ingen kommer att stjäla ditt koncept och försöka sälja in det separat hos någon. Det funkar inte riktigt på den nivån i rollspelssverige.

Med tanke på hur klurigt det redan är att ens få spel att gå rund, än mindre dra in ett endaste öre, kanske det är klokt att ta tillvara alla möjligheter att göra sitt spel så bra som man kan?

Det finns redan gott om spelskapare som sitter och klurar i sin källare, och sedan stolt presenterar sitt nyuppfunna hjul för en omvärld som åker runt på raketskotrar.

omgbambi

Veteran
Moment 22, hur får man någon intresserad av något utan att berätta det?

Hela grejen blir problematisk iom 'vid eventuell försäljning' då kan det arbete som potentiella deltagare eventuellt utebli, och tid och arbete blir till ingenting.

1) Lån
2) Köpa tjänster
3) Ta hela vinsten själv.
4) ????
5) Profit!

ShoeLazey

Veteran
krank said:
Det finns redan gott om spelskapare som sitter och klurar i sin källare, och sedan stolt presenterar sitt nyuppfunna hjul för en omvärld som åker runt på raketskotrar.
hahahhahha den var fan nice=)

Jo, jag är hemlig för att jag inte vill att någon ska komma och "sno" mitt koncept. Lite löjligt kanske i vårat "rollspelssverige" men sådan är jag^^ Man ska inte sprida sina intellektuella egendomar hur som helst när man är i förhandling med ett företag.

När väl företag blir involverade så är tystnad att föredra från alla parter, TILLS det är dags för ett Beta-släpp av spelet, oftast gratis, så som Mindless gjorde med Action, vilket dom sedan sålde slut på första utgåvan av.

Jag bedriver själv ett företag i dagsläget och ser därför helst att det går till på detta vis. Då kan inga frågor om plagiat, copyright-stöld eller annat uppstå runt mitt första spel som jag skapar för kommersiell marknad.

Mvh

Poseur

Swashbuckler
Jaja okej, men hur ska du kunna få seriöst folk intresserade utav att hjälpa till utan att berätta något alls om din vision, settingen och konceptet.

Liksom jag ber dig inte posta en 120 sidors pdf-fil om spelet, bara lite grundläggande idéer.
Liksom som ett exempel "systemet är tänkt att simulera stressen och avsaknaden av logiskt tänkande i stressade miljöer" inte "När du stöter på en Zombie för första gången ska du slå en t20 mot din SAN värde och sedan lägga till värdet för Zombiens Skräck-mod som i detta tillfälle är 2"

Bara enkelt för att göra folk intresserade. Sedan att skapa en hype är väl knappast någonting dåligt per se.

/Poseur förstår inte oviljan

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Poseur said:
Poseur förstår inte oviljan
Det här är ett grundläggande företagstänk som förekommer hos de flesta svenska rollspelsföretagen: Mindless Gaming, Riotminds, Järnringen och så vidare.

Så jag förstår mycket väl ovilja och tycker inte dne är konstig, men lutar mer åt kranks håll att öppenheten sällan är fel.

omgbambi

Veteran
Jag förstår inte varför folk skall trycka in tid och arbete (och egna pengar i form av fast kapital, datorer, program, ritbord etc, konsumtionsmaterial, pennor, papper, sudd) i ett projekt de inte vet någonting om eller inte ens kanske får betalt för.

Rickard

Urverk speldesign
xDanielx said:
Jag förstår inte varför folk skall trycka in tid och arbete (och egna pengar i form av fast kapital, datorer, program, ritbord etc, konsumtionsmaterial, pennor, papper, sudd) i ett projekt de inte vet någonting om eller inte ens kanske får betalt för.
*noterar att inte kontakta xDanielx nästa gång han behöver korrekturläsare*

/Han som tycker det är konstigt att folk kan ställa upp gratis på amatörprojekt men vill ha blod när något kanske kommer bli tryckt

ShoeLazey

Veteran
Tack Robert för förtydligandet och Poseur jag förstår dig också. Jag är ju själv gammal i gemet och har lirat sen tidiga tonåren, så jag känner likadant. Men Robert sa det bäst.

Vad jag som bäst kan formulera här och nu på rak arm, är väl att idéen handlar om att förenkla spelarnas handlingar och minimera antalet slag. Mycket handlar också om hur vi berättar ett äventyr och beskriver "action" i en s.k scen.

Spelaren antar rollen som en hjälte eller anti-hjälte och tvingas in i en ny värld med enorma potentialer men också begränsningar. Med stora krafter kommer stora ansvar^^
Världen de spelar i är våran egen men med en annan historia. Historia och religion är återkommande igenom hela spelet.
Självklar finns det motståndare och en röd tråd. Måste alltid finnas en "helig Graal" =)

och xDanielx, jag ber inte om pengar eller annat real kapital här utan med-utvecklare. Och bara dumbommar ställer upp i projekt som leder till tryck UTAN att ha en kontrakt i förhand.

/Shoelazey som vill ha blod till tryckmaskinerna då han är fattig och inte har råd till bläck xD

Ram

Skev
Jag vill bara önska dig lycka till, både med rekryteringen och projektet i sin helhet. I händelse av att du är intresserad av korrekturläsare längre fram i projektet så ställer jag gärna upp.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
När jag såg ditt första inlägg tänkte jag "Stackars karl, här sitter han med prototypen till ett fantastiskt hjul i sin källare."

Men du verkar ha tänkt igenom din situation, och jag önskar dig lycka till med ditt projekt, oavsett om du har ett hjul eller eller en raketskoter på dina ritningar.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Ok, vi kan börja så här, vilka av Sveriges största rollspelare och skapare känner du?

Vad har du skrivit för äventyr?

Orsaken till att jag frågar är enkel, du vill inte berätta om ditt rollspel. Fair enough, men då vill jag ha lite referenser tack.

ShoeLazey

Veteran
Jag skrev att jag har arbetat med flera av sveriges största mer för att locka fram folk^^ Men jag ljög inte heller^^ Även om vissa personer inte är nationella kändisar precis eller kanske platsar in på era listor.

Dan Hörning och jag pratar sporadiskt om hans arbete osv. Kim Vässmar har erbjudit mig att frilansa lite för Neogames i år.
Daniel Roos och Co i Jönköping är mitt gamla "crew" som jag lirade med i flera år.
Inte för att jag har något publicerat men jag har haft äran att träffa många av Sveriges bästa genom åren och fått arbeta med dom på flera olika sätt. Speltestare, korr. läsare, bollplank, renskrivning, översättning etc, etc.

Och nu kommer flera poster komma om att "du känner ju ingen egentligen" men nu är det vad man ser det som. Jag har haft det stora nöjet även att ha pratat med flera av våra gamla skapare, folket bakom Äventyrsförlag bland annat=P

Och för den delen så skriver jag inte Äventyr, bara spelsystem, regler, bakgrundshistoria, kortnoveller osv om något.

Mvh

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Hej hej,

Bedriver också företagsverksamhet och har förhandlingar med mycket höga instanser inom Sveriges näringsliv och jobbar med ett projekt som kan bli väldigt stort i Sverige. Även fall Mark Z snodde FB idéen så är det sjukt ovanligt. Och anledningen till att man snor något är att man kan tjäna pengar på det och det kan man inte på ditt spel eller någon annans rollspel för rollspelsmarknaden är ganska död. Här finns 10000 reggade sen typ 2000. Och ett fåtal är aktiva.

Här finns några riktigt duktiga spelskapare som skulle ha kapacitet att sno din idé men ingen av dem kommer göra det. De har alldeles för många galna idéer. En av dem heter Krille och hans senaste verk har han definierat till ca 5 år från ax till limpa och då snackar vi inte om något mastodontprojekt. Så du ser att folk har fullt upp.

Sen kommer väldigt få hjälpa dig om du inte luftar dina idéer. Det är så det funkar här. Så du får spela enligt forumets regler eller testa nån annanstans (vilket du så klart gjort).

Kontenta: Folk snor bara om de ser att det finns pengar att tjäna och det kan man inte göra på rollspel. Du har allt att vinna på att dela med dig och få hjälp (några håller på att skapa Eon 4 här tex). Problemet är inte att folk snor utan att få orkar ens ta sig tid att sätta sig in i nya system.

Sen en sista grej: Folk här har spelat de mest obskyra projekt så om du har en helt ny grej så kan det va värt att kolla med folk här om spelet inte redan finns för risken är mycket stor att det gör det. Det finns sjukt många olika rollspel inte minst dogma och indie, skapade här eller tryckta.

Tro mig, jag är en av forumiterna som vet vad jag talar om för jag är autodedukt via det här forumet och jag säger inte det som något jag är stolt över - fråga vem du vill om mitt projekt Starchallenge så får du nog många roliga svar. :gremsmile:

Lycka till.

/Från en företagare till en annan

omgbambi

Veteran
Han said:
xDanielx said:
*noterar att inte kontakta xDanielx nästa gång han behöver korrekturläsare*

/Han som tycker det är konstigt att folk kan ställa upp gratis på amatörprojekt men vill ha blod när något kanske kommer bli tryckt
Alltså, jag ställer gärna upp och korr-läser. Jag kan till och med göra det för att vara snäll och inte tjäna några pengar på det.

Men då får man ju pitcha idén och få mig intresserad, i det här fallet var pitchen - pengar, för själva idén ville han inte berätta. Incitamentet är bara en möjlighet till pengar för själva produkten vet vi ingenting om, det kan lika gärna vara ett Rubiks Kub Rollspel, det kan lika gärna vara att han skrivit en synopsis på 10 meningar, skickat in den och nu vill ha någon som gör spelet åt honom. Vad är det man binder upp sig på lixom?

ShoeLazey said:
och xDanielx, jag ber inte om pengar eller annat real kapital här utan med-utvecklare. Och bara dumbommar ställer upp i projekt som leder till tryck UTAN att ha en kontrakt i förhand.
Dina eventuella med utvecklare kommer ju att använda sig av sitt fasta kapital, datorer antar jag för illustrationer. Kanske papper och pennor, färgpennor, sudd för tidiga illustrationer. Samma sak med system designers, de kommer ju spendera pengar, själva, på olika material de behöver för att utveckla ett spel.
Och dessa grejer ska de ju ha pengar för, om pengar är det enda incitamentet.

Eller kommer du stå för datorer och illustrator licenser, papper och pennor?

Och du sa inte att det leder till tryck, du sa att det kanske leder till tryck, och att man kanske får utdelning. Det innebär ju att man likväl kanske inte får utdelning och man sitter med en hög med illustrationer och spelsystem som är värdelösa eftersom de är bundna till ett kontrakt och antagligen har tystnadsplikt.