Nekromanti Spelstämmning...

Lord decado

Veteran
En bra spelstämmning kan göra en milsvid skillnad, själv brukar jag försöka anpassa spelutrymmet efter modellen på äventyret... t.ex.
Kusligt äventyr = svag belysning och skum stämmning i spelutrymmet.
är jag ensam om detta eller gör någon annan på samma sätt?

kritik motages.

y'a won't see me cut y'a troat... be avare

Lontryuin

Veteran
Vi (eller snarare jag) gör precis så. Oftast är vi faktiskt ute, eftersom man då får en hel del ljud gratis (som exv. vind, gräshoppor och fåglar). Mycket stämningsfullt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Intressant tråd men....

...om man vill vara lite torr och tråkig så skulle man kanske yrka på att den flyttades till rollspelsforumet så att fler kan bidra och få nöje av att läsa den.
Musik och olika typer av handouts är saker som vi använder oss av för att höja stämmningen. Levande ljus och att dricka ifrån tennbägare istället för glas är andra saker som vi också använt oss av.

DAKRilla

Hero
Några reflektioner

Men särskilt stämmningsfullt är det väl inte när man senare kommer inomhus i spelet? Eller när man är ute och ränner om natten men det ändå är ljust IRL, och vice versa. Eller när rollformulären blåser iväg eller om man har en motorväg aningen för nära. Eller störande grannar. Vid sådana tidpunkter så tycker åtminstone jag inte att den där extra stämmningen vid de överensstämmande tillfällena väger över förlusten av stämning i övrigt.

Jag tycker att det är enklare att ignorera omgivningen och fantisera fram en när man befinner sej i ett netutralt, dött rum än vid en levande natur.

Krille

Super Moderator
Tråden flyttas

Särskilt Eon-specifik är inte denna tråd, så härmed flyttas den till det allmänna Rollspelsforumet. Välkomna att fortsätta där!

Lontryuin

Veteran
Re: Några reflektioner

Borde kanske ha tillagt att vi gör detta då vi just spelar ett spel som passar bra att vara ute... Exempel:

Call of Cthulhu: Scenario: Ett hemsökt hus. En regnig natt. Zombier som springer omkring. (Det vanliga ni vet?).

Vi spelade utomhus i solnedgången och fram till ungefär midnatt... Extremt bra stämning. Spelarna var livrädda... (Muhahhahahahaaaa! säger Keeper Lontryuin)

Troberg

Sinister eater
Jag brukar inte lägga ner något stort jobb på det, men om jag har några prylar som passar så ställer jag fram dem.

Det är inte så mycket för att aktivt påverka stämningen, det är mer för att styra tankarna åt rätt håll när koncentrationen brister (vilket den alltid gör förr eller senare).

Om man har en fotogenlykta i mässing på bordet så kanske tankarna stannar på gamla segelfartyg, även om de lämnar precis det fartyg och den situation spelarna befinner sig i. Utan lyktan skulle de kanske drivit iväg till TV-program, bilreparationer eller något annat som skulle bryta stämningen.

Det är inget för mig...

Har aldrig gillat att rollspela utomhus. Jag tycker att rollspel är en inomhus aktivitet och där med basta. Sedan så tycker jag att det är för kallt att vara ute på vintern/hösten och på sommaren är det antingen för varmt eller också så vill man ta vara på det fina vädret (och då vill man inte sitta still runt ett bord)

Sedan har vi ju blåsten. Jag kom ihåg flera speltillfällen där vi var tvugna att hålla nere alla rollformulär och papper med hjälp utav stenar när vi inte höll i dem. Sedan har vi alla miljoner saker som kan distrahera en också...

Johan K

Gammal & dryg
Tjaaa...

Försker väll mer ha skönt platts för SL & spelare, ha lite gott tilltugg & nära till en pizzeria.... :gremgrin:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Några reflektioner

Vi håller nog alltid på för länge, det blir liksom alldeles för kallt att vara ute på natten, speciellt under hösten (åtminstone för oss rollspelssäsongen nummer ett).

Berserk

Warrior
Lämplig musik, i bästa fall tillgång till en crossfader och musik för olika situationer. Levande ljus och en omgivning som inte stör, dvs ett tomt eller sgs tomt hus.

Gärna lite planscher med lämpliga teman och prylar som hör hemma i omgivningen.

Netzach

Veteran
Stämning

Instämmer. Suggestiv musik är ett måste. En eller annan intressant dekorgrej är inte fel. Rekvisita såsom airsofts o dyl är utmärkt om det passar (Läs: Ej utomhus eller på annan åskådbar plats). Och kanske viktigast av allt, alla RP eller SLP's repliker måste rollspelas. "Min gubbe säger till henne att..." är bara så trist.