Det var en... svår fråga. Hur många kategorier vill vi ha? Vill vi ha två så kanske "traditionellt" och "indie", men även det blir problematiskt.
Det här med "spelstilar" är ju dessutom skiljt från "varför man spelar" och "vilken typ av spelare man är". Dessa är ju de som fått mest uppmärksamhet i teoribildningar och sådant, uppfattar jag det som. Med "spelstil" tänker jag mer hur det rent praktiskt fungerar kring spelbordet, när olika personer med olika preferenser skapar en hybrid som funkar OK för alla.
Annars gillar jag Robin D Laws' uppdelning efter spelartyper - the Powergamer (vill skapa en bra karaktär, och förbättra den), the Buttkicker (vill slappna av efter jobbet/skolan och sparka lite röv), the Tactician (gillar rent speliga utmaningar i spelet, taktik och strategi), the Specialist (spelar alltid exakt samma karaktärstyp - och vill känna sig bekräftad i denna), the Method Actor (fokuserar på inlevelse i karaktären), the Storyteller (vill berätta en cool berättelse/film/bok, vill ha drama och intressanta frågeställningar) och the Casual Gamer (som mest vill hänga med polarna och ha roligt).
Kanske kan man utgå från dessa och därifrån bygga "spelstilar"? Typ Powergaming, Hugga-slakta, Taktik, Inlevelsefokus, Berättelsefokus...
Äh, jag vet inte. Jag bara svamlar.