Nekromanti Spelsugna SPELARE i UPPSALA, här finns en spelgrupp att gå med i!

Enögt blickar guden ned på skymningsvattnets blanka yta. Hans trolldomskonst, frambesvärjd vid detta tillfälle förlänar honom förmågan att fjärrsåda. På vattenytan framträder en kristallklar bild av ett binärt solsystem. Ett solssystem avskilt genom galaktiska kaosstormar från den övriga galaxen. Svårtillgänglig för maskhål och intergalaktiska stjärnkryssare från andra system. Ett planetsystem med tio planeter, varav fyra hyser intelligent liv. Bilden fokuseras mot den tredje av de fyra. Den ligger nästan exakt i mitten av guldlockszonen i systemet. Dess innevånare benämner klotet ”Mundana”.
Guden ser hur ett stort mörker, frambesvärjt av gudomliga kaoskrafter närmar sig hans älskade klot. Ett hotande mörker som närmar sig och hotfullt kröker sig mot planeten. Mörkret närmar sig. Peripetiern går mot sitt slut. En fenixfågel landar på Gudens axel, man han bryter inte sin koncentration. Han zoomar in ytterligare. Han ser hur horder av människor bildar armér och krigar mot varandra. En värld full av konflikter. Han ser jargiska armér kriga mot sabriska koalitionsarméer. Han ser cirefaliska flottstyrkor kriga mot alviska, melnibonéiska, sabriska och ashariska flottor. Han ser tiraker, vrakher och drezindvärgar slaktas av drakalver, thism, sanari och aralialver tillsammans med klan roghan och klan ghor-dvärgar i Khiaz. Han ser en miljonstark armé belägra Qatada i Thalamur. Han åser korsfästelsen av alvernas kejsare. Han ser gråtande sanariska alvkrigare och thismalver, bedja på knä i ett piskande regn framför kullen med namnet ”dödskallen”. Ett rest kors avtecknar sig mot en stormpiskad bakgrund. Han ser två nya, små planeter uppenbara sig, utanför Mundana, på ett avstånd av ca sex mundaska jordklot och ett tredje på nio klots avstånd. Han ser demoniska kaoshorder öppna portaler från andra dimensioner och strömma in på Mundana.
Krigsguden skiftar blicken till Damarien. Guden ser fyra skräckinjagande ryttare härja bland krigshärarna. Apokalypsens fyra ryttare går hårt åt de kätterska styrkorna… Döden, Kriget, Pestens och Hungerns förelöpare och deras tjänare lamslår damariska och jargiska armér med sina Gudomliga apokalypskrafter. Soldater som nyss varit välmående, vältränade krigare faller som undernärda kollin, jargiska legionärer beslås med pest, KRIG härjar som en stormvind bland de pestslagna jargierna. DÖDEN tar kontroll över horder av damariska vandöda och vänder deras vilja mor deras damariska fältherrar. Flera av inseglen har redan brutits. Domedagsryttarna har därför anlänt. Apokalypsen är snart ett faktum. Detta är den yttersta tiden. Mundanas folk lever de sista dagarna före nästa konflux.
Daak avbryter siar-besvärjelsen.. Han lämnar kitteln med skymningsvatten han blickat ned i. Han har böner att hörsamma…
I detta kaos står ett antal sidor ställda mot varandra. De kämpar desperat om herraväldet över de artefakter som gudarna har skapat för att ge inflytande över armageddon. Alver, människor, dvärgar och tiraker ingår i diverse olika maktfraktioner. Vampyrer, varulvar, demonhybrider, inkarnater och mycket annat ingår också och spelar centrala delar i den kokande häxkitteln.
I denna mix av konflikter står en grupp hjältar i fokus. De axlar ansvaret att vinna inflytande över apokalypsen. De tjänar alla mer eller mindre olika guda-inkarnater i denna yttersta tid. De bildar tillsammans en grupp av acolyter eller tronagenter som tjänar en herre på en lång kampanj av heliga uppdrag. Dessa uppdrag är alltid krävande, svåra och episka. De skiftar dock från EONs vanliga Game of Thrones-kampanj till mer episka äventyr eller mer renodlade detektivuppdrag. Ofta är de en blandning.
Rollpersonerna tjänar alla den alviske GudaKejsaren av det Araliska Kejsardömet. Antingen direkt eller indirekt. De utgör hans heliga agenter av utredare och upprätthållare av den araliska rättsskipningen. Man kan jämföra dem med en slags kejserliga CIA-agenter som reser omkring både på Mundana och i främmande världar på uppdrag av kejsardömet. Stora paraleller kan dras till acolyter och tronagenter i rollspelet Dark Heresy.
Var hälsad, ärade läsare. Det du läser nu är inte ett debattinlägg, utan en ANNONS efter nya SPELARE till min rollspelskampanj, ”DET ARALISKA KEJSARDÖMET”.
Vi spelar en helt unik mix av olika rollspel. Det är mixens proportioner som är unik. Tonvikten av regler landar i EON III:s spelsystem, men starka inslag finns från rollspelen Drakar och Demoner (alla sex utgåvor), KULT, WESTERN, Dark Heresy, En Garde, Neotech och Mutant. Det finns även flera handskrivna böcker fulla med husregler. Man kan kanske kortfattat säga att vår spelstil är: ”En episk fantasy-science fiction kampanj med inslag av mörk fantasy, sword and sorcery, detektivuppdrag a la Sherlock Holmes och superhjältekrafter som i ’Dracula, history untold’ eller MATRIX.” Observera att kampanjen är väldigt episk, i nivå med rollspelet EXALTED (vars spelsystem, läs: ”spelmotor” jag dock hatar). Någon har kallat kampanjen för ”dystopisk”, men det begreppet innebär ju ett stort mått av hjälplöshet för de inblandade huvudpersonerna (protagonisterna) och detta stämmer ju inte in på min kampanjs rollpersoner, men frånsett det ligger det en del i den jämförelsen, i att kampanjen är mörk, illavarslande, dyster, kärv och apokalyptisk.

Spelare som förväntar sig stora likheter med neogames eller Helmgast versioner av kampanjvärld på Mundana, kommer att bli besvikna. Min kampanj tar avstamp i neogames utmärkta EON-produkter, men jag har tagit mig stora friheter att ändra på precis vad jag vill. (Vilket är en gyllene regel inom rollspel, ända sedan rollspelens begynnelse, typ: detta är förvisso ett färdigt spelsystem och en färdig värld, men känn dig fri att ta bort, ändra eller lägga till precis vad du vill). Således kommer man särskilt se stora skillnader mellan min kampanjs alver och neogames alver, även om jag gärna vill hävda att likheterna är många fler än skillnaderna. Mycket annat är ändrat, men främst avser ändringarna politiska förändringar på spelkartan och rena regel-mässiga förändringar av systemet. I strid har vi till exempel ett handlingssystem. Dessutom är färdighetssystemet mer likt Drakar och Demoners, men EONs används likafullt. Man höjer färdighetsnivåer (kallas för FV, förkortning för FärdighetsVärde) med ENHETER, som tilldelas efter äventyr, eftersom EONs system inte passar bra ihop med en EPISK kampanjstil, utan lämpar sig bättre för grisodling.
Kampanjen har pågått sedan 1997, men inslag av regler i den är mycket äldre än så.

Tonvikten i spelstilen i vår kampanj ligger på problemlösning och prestationsrollspel. Vi har dock en helt unik spelstil som inte så enkelt låter sig fångas av forge-begrepp och rollspelstermer. Vi spelar även en egen variant av MERFORM (som beskrivs i rollspelstidningen Fenix). Detta innebär att spelarna även spelar SLP och varandras rollpersoner i viss utsträckning, även fast de huvudsakligen spelar sina egna rollpersoner. Kampanjen är som en FISHTANK i utformningen, men de äventyr vi spelar är i regel mer av formen av ”rälsade” äventyr, där det dock förekommer många olika nav av rälsspår och där det aldrig någonsin bara finns ett sätt att lösa saker och ting på. Improvisation är en viktig del, men äventyren konstrueras som så att konstruktören anstränger sig för att försöka förutse så många handlingsvägar som möjligt som spelarna kan tänkas följa vid skrivandet. Annat som är viktigt är utvecklandet av sin rollperson och gestaltandet av densamme. Vi är väldigt långt ifrån friforms-rollspelande, då den typen av rollspel inte alls tilltalar oss. Vi har dock svaga inslag av friform i och med att SL inte alltid slår tärning eller låter en spelare göra det då det skall bestämmas om en handling lyckas eller inte. Många gånger behövs det inte, då vi vet att handlingen är väldigt enkel i förhållande till rollpersonens skicklighet. Kampanjen är mycket episk och spelarna spelar mäktiga hjältar. Faktiskt är de en form av superhjältar. Alla RP och SLP är indelade på en skala av GUDOMLIG STATUS, som är ett mått på hur viktigt deras levnadsöde är i Gudarnas ögon. Denna är utformad i grunden från HJÄLTARNAS HANDBOK i Drakar och Demoner, men med fördjupade husregler kring hur det fungerar i spelet. Skalan är: Vanlig person, extra ordinär person, Slumpens Hjälte, Sann hjälte, Gudafödd hjälte och Predestinerad Hjälte, som även kallas för GudaInkarnat. Spelar som är mer erfarna i kampanjformen vi spelar (har spelat länge i spelgruppen) får spela mer viktiga roller än nybörjare. Då kan man spela Sann Hjälte och högre, annars spelar man någon av de tre lägsta sorternas rollperson, vad beträffar Gudomlig Status.
Ett annat viktigt inslag i kampanjen är att man tränas i detektivarbete och att tänka logiskt. Detta kan synas vara mycket märkligt att man har så starka inslag av i en episk fantasy-kampanj, men den spelstilen har fungerat i mer än 23 år för mig i många olika konstellationer av spelgrupper under åren och har empiriskt visat sig fungera mycket väl. Det finns en rad regler, hjälpmedel och instruktioner tillgängliga i kampanjen för hur detta utförs. Det kan annars uppstå logiska motsättningar och även spelbalansproblematik kring till exempel användandet av magi för att lösa detektivproblem i äventyr. Regler kring detta finns och har problematiserats och testats under många års tid och vi har hamrat fram ett välfungerande recept kring sådana problem. Visst kan man förenkla saker genom att spela ett rollspel som ligger närmare verkligheten, som till exempel En Garde (utan övernaturliga inslag) eller Western, men vi har valt fantasy med inslag av Science Fiction, eftersom vi älskar det konceptet. En ren smaksak alltså. (Älskar förövrigt Western och En Garde också, men har tyvärr inte tid att spela femtioelva olika rollspel, hur gärna än jag och de andra vill).

Intresserade kan ställa sina svar till:
Spelledarens (Adam) mobil: 0768 518 988
Eller mejl: Skymningsfursten@yahoo.se

Ställs det frågor i tråden här skall jag inte förväntas svara i tråden, för jag avser INTE att skapa en debatt kring mitt sätt att spela rollspel. Jag svarar bara om en fråga ställs som jag tycker är relevant i förhållande till marknadsföringsvärdet på mitt svar. Det vill säga: jag svarar endast om jag tror svaret kan ge mig bättre PR och respons från spelsugna spelare, som söker en ny spelgrupp. Frågar man något kritiskt som varför jag inte gillar grisodling, förbehåller jag mig rätten att inte besvara frågan, med hänvisning till att detta är en annons och inte en debatt. Väl mött, ärade rollspelare!

Ni som känner att det kliar i fingrarna att trolla i tråden och skräpa ned den med jobbiga inlägg, vänligen låt bli!

Jag glömde att inflika att intresserade personer kan även med behållning läsa krönikan från en av mina före detta spelare. Kolla på oldsite.rollspel.nu under fliken rollspelskrönikor. Sök "EON HOMEBREW" Wellyrs krönika.