Nekromanti Spelsystem i DoD?

Kanturi

Swordsman
Jag har funderat på att börja med DoD nån gång till hösten och ser verkligen fram mot det... så jag kollade lite i en av DoDs regelböcker och såg att KP fanns. Detta gör mej lite fundersam, är KP på samma sätt i DoD som i t.ex. Mutant, eller dataspel? Jag har erfarenhet av att det blir ganska tråkigt om man t.ex. tar en skada i armen och man förlorar 5 KP och sen fortsätter striden utan någon modifikation eller nåt... aja, vill bara vet...

Tack på förhand

//Emil "Kanturi" Nises

Johan K

Gammal & dryg
Skulle nog säga att det är rellativt likt Mutant. Att man har en totalt kp & en kp i armar ben & liknande. En direkt likhet med dataspel vette katten, om jag skall vara ärlig..
Dock så får man ett visst minus ja, beroende på hur skadad din arm eller ben är. Är skadan rejält massiv så brukar jag köra med att armen i princip är amputerad & är helt obrukbar.
Hopas att svaret gav lite mer kött på benen !!

/ Johan K, som är en trött men nöjd rollspelare

G

Guest

Guest
Yup... KP systemet i Drakar och demoner är en abstrakt metod för att mäta skador.

Det finns ju kritiska skador... Om du med en träff får dubbelt så mycket skada i en kroppsdel än vad du har KP i den kroppsdelen så är den kritiskt skadad, ett ben eller en arm huggs av eller måste amputeras, får du en kritisk skada i mage eller bröstkorg måste någon lägga ett första förband eller hela dig inom en viss tid annars dör man, kritiska skador i huvudet innebär att du dör...

Men det finns inget mellanting.... Jag brukar köra med följande hemmaregel dock... För varje 2 KP man förlorat [Totalt] får man -1 i CL i allt man försöker göra... Detta ska symbolisera blödning, smärta och rent fysisk skada man drabbas av...

Denna regle fungerar bra, för spelarna... Med vissa SLP blir det dock lite obalanserat... ex. en varelse med 200 totalt KP får ju - 50 i CL när den förlorat 100 KP... Jag brukar dock strunta i denna regle för SLP :)

Lycka till!

Kanturi

Swordsman
jag kom på en sak till: har DoD6 en hemsida? Kunde nämligen inte hitta nån... och tack för alla svaren på min tidigare fråga, nu ska jag bara fundera på om jag lägga ut 376:- på böcker/formulär för ett spel där man har KP...

Olle Linge

Snigel
Petitesser

ska jag bara fundera på om jag lägga ut 376:- på böcker/formulär för ett spel där man har KP...
Är det bara det du funderar på tycker jag inte att du behöver fundera .Det är en så försvinnande liten del av ett spel att det inte rimligtvis kan påverka spelet i sig. Jag gillar inte reglerna alls, men jag skulle nästan kunna rekommendera dig att köpa det för att världen är såpass stämningfull. Om du nu skulle upptäcka att du verkligen avskyr KP måste det vara en smal sak att byta ut det mot något annat.

Johan K

Gammal & dryg
nu ska jag bara fundera på om jag lägga ut 376:- på böcker/formulär för ett spel där man har KP...
Om du skall skaffa bara för att du dit finns kp i det hela så vette katten alltså. Då skulle jag hellre sattsa på nån bra världsbeskrivningsbok isåfall. Formulär & sådant finns det mycket grattismatriel på nätet.

Lycka till med allt !!

Rising

Vila i frid
Jag brukar köra med följande hemmaregel dock... För varje 2 KP man förlorat [Totalt] får man -1 i CL i allt man försöker göra... Detta ska symbolisera blödning, smärta och rent fysisk skada man drabbas av...

Denna regle fungerar bra, för spelarna... Med vissa SLP blir det dock lite obalanserat... ex. en varelse med 200 totalt KP får ju - 50 i CL när den förlorat 100 KP... Jag brukar dock strunta i denna regle för SLP :)
Det här är ett klassiskt problem för regelsystem där stora varelser har fler KP än små varelser.

Jag körde ett tag med; när man ger mer skada än vad som finns kvar efter skadan, då är kroppsdelen mer eller mindre satt ur stridbart skick (hälften på alla CL (=chans att lyckas) som involverar kroppsdelen) tills det att man fått lugna ner sig, sova, få lite plåster på såren, vila ut ordentligt, osv. Det funkade ganska bra, just eftersom plötsliga, starka skador blev mycket farligare än många småskador. Även om det saknar din mångfacetterade skala.

Regelsystem som försöker lösa detta problem tar ofta och inför en och samma hälsoskala för samtliga varelser. Jag såg det först i Höl; där man har en tjugogradig hälsoskala för precis alla varelser. Ja, både för superjätten Willbur som för en liten vit dansmus. Och alla varelser läker en sådan hälsonivå per dygn, vilket betyder att Willbur återhämtar sig lika snabbt från en kritisk skada som dansmusen gör.

Skillnaden är att Willbur förlorar mycket mindre hälsa i varje angrepp än vad husmusen gör. Så det är där "tåligheten" kommer in. Att få en tegelsten i huvudet ger Willbur kanske bara en enda skada, medan den förmodligen dödar dansmusen i ett slag.

Att omvandla ett spel från den ena regelapproachen till den andra, det är ett svårt företag. Vill man ändå göra det, så rekommenderar jag en googling på "grim gritty dnd" för att söka efter regelförslaget som heter just "grim n gritty" till Dungeons and Dragons. De som har gjort de reglerna har redan brottats med problemet, och från dem kan man säkert lära sig mycket som också går att applivera på DoD och andra BRP-spel.

Bara som en parentes, alltså.

G

Guest

Guest
Ja alltså... Vad är du ute efter? En bra reglemotor eller en bra värld...?

Jag skulle inte rekommendera DoD i något av fallen... DoD´s regler [alltså Riotminds version] är väldigt dålig, lider av en massa konstigheter gällande balans och annat jox... Konstiga beskrivningar och allmäånt flum... Inte bra alls...

Världen är enligt vissa väldigt stämmningsfull, sure... Det kanske den är, men jag personligen tycker att vi passerat -92 och att vikingar är lite uttjatat... Just det ja, vikingar... Hela Trudvang är full av dom... Vikingar, vikingar till häst, vikingar somär troende, vikingar med långa skägg, korta vikingar osv, osv... Riotminds ambitioner att skapa en Fornnordisk kännsla har slagit över... Deras kvasiisländska och låtsas vikingavärld är en ständig repris...

Vad jag rekommenderar dig att göra är att försöka få tag på en äldre utgåva av Drakar och Demoner, Drakar och Demoner Expert, Drakar och Demoner Gigant och slutligen Ereb Altor... Då har du ett komplett rollspel som är mycket, mycket bättre...

Dock så kan jag bara kort säga att Conan [D20] och dess värld sparkar röv av alla ovanstående rollspel, köp helst det :)

G

Guest

Guest
Inget system är perfekt, dock är vissa sämre än andra... Jag gillar regler, det gör jag verkligen... Men regler ska inte vara jobbiga, dom ska vara som en röd tråd rakt igenom en regelmotor... Om systemet bygger på att man slår en tärning under ett visst värde så ska det vara så rakt genom hela systemet...

Dock så föredrar jag skadetålighets regeln bäst... Alltså det finns ingen övre gräns för hur mycket dangel man kan ta, istället har man skaderesistans och ett slag avgör om du står på benen eller inte... Kolla in Cyberpunk... Eon och Neotech bygget också på ett liknande system, men istället för att behålla cyberpunks enkelhet och spelbarhet så har dom gjort... ja, dom har helt enkelt gjort en Neogames... För mycket regler, för jobbigt, för bara tråkigt....

Rickard

Urverk speldesign
Re: Petitesser

"Jag gillar inte reglerna alls, men jag skulle nästan kunna rekommendera dig att köpa det för att världen är såpass stämningfull."
Hur många sidor är världen på i grundboken? 3? Är det inte bättre att han istället köper Osthem och Jorges Bestiarium och använder regler som han själv gillar som har ungefär likadan skala, typ Eon?

/Han som dock kan tänka sig att det kan innebära rätt mycket probs när det kommer till spelledarpersoner i äventyr, om man inte har spelat med DoD-reglerna tidigare.

Olle Linge

Snigel
Förtydligande

Kanske det, men det var inte så jag menade. När jag pratade om spelet tidigare menade jag allting som släppts, inklusive modulerna. Lite som att det inte är en bra idé att rata spelet bara för en regeldetalj. Vilka böcker han sedan ska köpa överlåter jag gärna till någon annan att utreda, men jag tycker inte att han ska sumpa Drakar och Demoner på grund av en sådan skitsak som KP. Vi menar samma sak, tror jag i alla fall.

Big Marco

Läskig
Drakar och Eoner

Isf kan han få experthjälp av Petter (Blasphemy), då han veckovis spelar rollspelet "Drakar och Eoner", dvs Trudvang med Eon III:s regler. Eons mer karga och hårda regelsystem passar tydligen hand i handske till Trudvang.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Regelsystemet i DoD, framför allt den senaste versionen, är obehagligt klyddigt. Om du vill spela i Trudvang kan jag rekommendera att använda Västmarks system, vilket passar alldeles ypperligt. Det har till och med sådana regler som ett vikingafantasyspel borde ha, till exempel ett sätt att räkna ut rollpersonens wargild. I sådana fall kan du skaffa DoDs världsböcker och strunta i reglerna. Eller vill du bara ha det för nyhetens behag? I sådana fall... handla på. Men investera inte för mycket, om du skulle bli besviken.

Kanturi

Swordsman
Eller vill du bara ha det för nyhetens behag?

Huh? Nyhetens behag? Aja, jag funderar på att köpa spelet av flera anledningar: det är en kultspel, jag hade hört talas om det innan jag ens visste vad rollspel var, det är billigt (159:- för regelboken (?) på SF-bok), och det är alltid kul att testa något nytt...

//Emil "Kanturi" Nises

Big Marco

Läskig
Anledningen till att det är billigt är för att det är utförsäljning och en ny version är på G.

ro83rt

Swordsman
Det kommer som sagt en ny version av DoD6 inom kort. Den fjärde på lika många år... :gremsuck: Du kan ju vänta och se hur det blir.

Om du gillar världen men inte reglerna så föreslår jag att du köper:

- Osthem
- Mittland
- Jorges Bestiarium

Sedan kör du med ditt favorit fantasyrollspelssystem. I princip så är det en kombination av gamla DoD och Röde Orm. Det är de gamla "basyrkena" som fortfarande gäller. Välj ett av dem, döp gubben till Ulf eller Loke istället för Heroion eller något annat fjantasynamn, och kör så det ryker. Orcherna heter numera troll och det finns runstenar överallt.

Zire

Swashbuckler
Fast den nya versionen är inte DoD6 utan vad som hade motsvarat 7 (enligt Riotminds iaf).

- Zire

Feliath

Swashbuckler
En grov förvanskning

Det kommer som sagt en ny version av DoD6 inom kort. Den fjärde på lika många år...
Beg pardon? Mitt exemplar av grundboken till DoD6 påstår sig vara tryckt 2000, ett påstående jag inte finner någon anledning att betvivla eftersom det högst sannolikt var det året jag köpte den. Därtill kommer alltså en reviderad utgåva efter ett antal år, och nu släpps alltså DoD7. Vart föreligger dessa andra, magiska DoD6-versioner, som alltså därtill borde vara fem stycken för att ditt suckande ska vara berättigat?
Snittuppgraderingstakten är faktiskt rätt typisk enligt min erkannerligen icke särskilt faktastödda erfarenhet.

/Feliath — Hyperbole to the OMEGA POWER! :gremsuck: