Jag har lagt grunden för ett nytt spelsystem. Min målsättning med spelsystemet är att det ska vara enkelt och att det även ska vara enkelt att bedöma chansen att lyckas med ett färdighetsslag. Spelsystemet är "en blandning av BRP och Gumshoe".
Spelsystemet bygger på T10.
Svårighetsnivåer (SN):
Mycket enkelt: 9
Enkelt: 7
Normalt: 5
Svårt: 3
Mycket svårt: 1
Färdighetsvärdena består av pool points. Tex kan en RP har FV 6 i Stealth (6 pool points i Stealth) eller FV 8 i Rifle (8 pool points i Rifle). RP har rätt att offra pool points innan han/hon slår ett färdighetsslag. För varje offrad pool point så ökar SN-värdet med +1 (till högst 9).
Tex innebär en offrad pool point att SN Normalt 5 blir 6 (inte 7).
Förbrukade pool points återfås efter äventyret alt. när SL så önskar. Man måste ha minst FV 1 i en färdighet för att försöka med en färdighet.
För att lyckas med ett färdighetsslag så måste RP slå under eller lika med SN på en T10:a.
Om spelledaren vill eller om spelledaren låter spelarna välja så kan de även slå en till T10. Om den andra T10:an visar samma som den första T10:an så är det perfekt träff eller total miss beroende på om det första tärningskastet var över eller under (eller lika med) SN.
Tex är 6 och 6 (66) total miss om SN är Normalt (5). Givetvis måste spelaren bestämma innan han/hon genomför kastet om han/hon vill kasta en eller två T10.
Vänner, fiender, besvärjelser, magiska vapen mm kan ge +1/-1 på vissa färdighetsslag.
Vad har ni för synpunkter på det här spelsystemet?
Spelsystemet bygger på T10.
Svårighetsnivåer (SN):
Mycket enkelt: 9
Enkelt: 7
Normalt: 5
Svårt: 3
Mycket svårt: 1
Färdighetsvärdena består av pool points. Tex kan en RP har FV 6 i Stealth (6 pool points i Stealth) eller FV 8 i Rifle (8 pool points i Rifle). RP har rätt att offra pool points innan han/hon slår ett färdighetsslag. För varje offrad pool point så ökar SN-värdet med +1 (till högst 9).
Tex innebär en offrad pool point att SN Normalt 5 blir 6 (inte 7).
Förbrukade pool points återfås efter äventyret alt. när SL så önskar. Man måste ha minst FV 1 i en färdighet för att försöka med en färdighet.
För att lyckas med ett färdighetsslag så måste RP slå under eller lika med SN på en T10:a.
Om spelledaren vill eller om spelledaren låter spelarna välja så kan de även slå en till T10. Om den andra T10:an visar samma som den första T10:an så är det perfekt träff eller total miss beroende på om det första tärningskastet var över eller under (eller lika med) SN.
Tex är 6 och 6 (66) total miss om SN är Normalt (5). Givetvis måste spelaren bestämma innan han/hon genomför kastet om han/hon vill kasta en eller två T10.
Vänner, fiender, besvärjelser, magiska vapen mm kan ge +1/-1 på vissa färdighetsslag.
Vad har ni för synpunkter på det här spelsystemet?