Nekromanti Speltankar

Låter det här skoj?

Världen kommer att gå under. Huset du bor i kommer att bli en övervuxen ruin, bilarna utanför sönderrostade vrak. Naturen gör sitt obevekliga återintåg, gatornas asfalt spricker och bryts sönder. Din stad förvandlas till en ödslig gravplats av utbrända huskroppar och vittrande betong, hemsökt av okända fasor.

Men livet håller ut. Små spillror av mänsklighet kommer att överleva katastrofen. De kommer att övervintra det långa mörkret, huka i sina hålor vid ruinstadens rand och leva som råttor av den döda världens avskräde. I årtionde efter årtionde när de hoppet att ljuset och värmen ska komma åter. Den gamla tiden faller i glömska, minnen blir till myter.

En dag är atomvintern över. Gryningen kommer åter. En dag kommer Folket att resa sig igen, och mödosamt börja skapa en ny civilisation. Ni är mänsklighetens arvtagare - men inte riktigt människor längre. Ni är förvridna avbilder, missfoster muterade bortom Darwins sjukaste feberdrömmar.

Hur ska er gryningsvärld byggas? Söker ni svaret i Förfädernas hemligheter som ännu ruvar under ruinerna? Eller vänder ni ryggen mot det förgångna och skapar något nytt? Och vem tar sig rätten att bestämma? Vilken värld vill du skapa? Om det handlar År Noll.

Mogger

Hipsteranka
Absolut!

Men, det är ganska många Mutantmarkörer i texten, vissa av dem har du skapat själv (År Noll känner flitiga mutantforumläsare igen). Jag förstår att det är syftet, att du vill ta det du gillar med Mutant ett steg längre, och skita i resten, och jag tror att det är helt rätt. Man ska alltid göra det man tycker verkar coolt!

Jag tänker I am Legend, Daybreakers och 28 Dagar senare och det är ju iaf en riktigt bra film (28), en helt ok (Legend) och en lite sämre (fast jag gillar Ethan) :gremsmile:

Personligen föredrar jag The Road, men den kan säkert få plats i År Noll med.

Absolut!

Redan från början när jag skrev på Version Noll hade jag tankar på en spelvärld, och funderar nu igen på att göra något mer av det. Men att ta fler steg bort från Mutant, till något mer eget. Allvarligare, mer gritty, lite mer filosofiskt. Typ The Road möter A Canticle for Leibowitz, med stänk av Island of Doctor Moreau och en spelstil i gränslandet mellan Apocalypse World och Civilization. Typ.

Om det nu är möjligt - postapokalyps på svenska och Mutant är kanske liktydiga begrepp för många. :gremsmile:

Det här med likheten med Mutant är lite dubbelt. Jag gillar ju Mutant och det är ett av skälen till att göra detta. Men precis som du skriver vill jag ha ett annat fokus, en annan ton. Och en helt annan spelstil.

Vilka tycker du är de tydligaste Mutantmarkörerna i texten?

Mogger

Hipsteranka
Harold said:
Vilka tycker du är de tydligaste Mutantmarkörerna i texten?
I fetstil:

Världen kommer att gå under. Huset du bor i kommer att bli en övervuxen ruin, bilarna utanför sönderrostade vrak. Naturen gör sitt obevekliga återintåg, gatornas asfalt spricker och bryts sönder. Din stad förvandlas till en ödslig gravplats av utbrända huskroppar och vittrande betong, hemsökt av okända fasor.

Men livet håller ut. Små spillror av mänsklighet kommer att överleva katastrofen. De kommer att övervintra det långa mörkret, huka i sina hålor vid ruinstadens rand och leva som råttor av den döda världens avskräde. I årtionde efter årtionde när de hoppet att ljuset och värmen ska komma åter. Den gamla tiden faller i glömska, minnen blir till myter.

En dag är atomvintern över. Gryningen kommer åter. En dag kommer Folket att resa sig igen, och mödosamt börja skapa en ny civilisation. Ni är mänsklighetens arvtagare - men inte riktigt människor längre. Ni är förvridna avbilder, missfoster muterade bortom Darwins sjukaste feberdrömmar.

Hur ska er gryningsvärld byggas? Söker ni svaret i Förfädernas hemligheter som ännu ruvar under ruinerna? Eller vänder ni ryggen mot det förgångna och skapar något nytt? Och vem tar sig rätten att bestämma? Vilken värld vill du skapa? Om det handlar År Noll.
Resten är det inte, och jag tycker det tydliga avstampet i nu är oerhört tydlig skillnad.

Det låter väldigt intressant.

Skitbra, tack för det svaret! Själv hade jag bara pekat ut "gryningsvärld" och kanske "den gamla tiden" som Mutantbegrepp, och inte ens de helt tveklöst. Intressant hur Mutant ändå så starkt präglar bilden vi har av postapokalyps!
Om jag går vidare med det här så känns det viktigt att hitta ett eget språkbruk, även om förstås många kommer att associera till Mutant oavsett hur jag skriver... :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
En del var inte tveklöst från min sida heller, men när vi skrev mutant-texter försökte vi alltid få in sådana grejer för att det skulle kännas som Mutant, och ge spelet en egen språkdräkt. Mitt perspektiv är garanterat färgat av det.