Några som har några fler idéer eller erfarenheter andra än att helt enkelt utsätta dem för "fångarnas dilemma"?
Det är mest där jag har klurat. Det stora problemet jag stött på är att jag inte tycker att fångarnas dilemma blir riktigt intressant förrän man dels har väldigt
stora grupper, och dels har flera
olika grupper där individerna kan jämföra sin framgång med varandra. Alltså; om man exempelvis använder metoden "ni får hundra spänn (eller poäng, eller vad det nu handlar om) att fördela hur ni vill mellan er själva och en gemensam pott. När ni gjort detta så fördubblar vi den gemensamma potten och fördelar den rättvist över er alla," så blir det inte
riktigt intressant i min mening - det blir nämligen för enkelt att gadda ihop sig i ett sympatiskt "sosse-gäng" där alla hjälper varandra, när gruppen är för liten och intim, och när man inte har någon utomstående självisk typ att känna avund emot.
Den modell jag själv använt mig av är en med ett vitt kort och ett svart kort, varav alla spelaren ger ett kort till spelledaren, som blandar dessa och sedan drar två.
om man spelar Fångarnas Dilemma: så får alla spelare som har kvar det svarta kortet på hand en ödestärning (ödestärningar är dåliga saker). För varje svart kort som spelledaren drar så får
samtliga spelare dessutom varsin ödestärning. Väljer man plikttroget att behålla sitt svarta kort fastän det drabbar en, eller försöker man ta en chansning och ger det svarta kortet åt potten? Om den är fylld med många vita kort så kommer ju ditt svarta kort kanske inte att påverka någon...
om man istället spelar Chicken: så får alla spelare med det
vita kortet på hand en ödestärning. Spelledaren drar sedan två kort, och för varje
vitt kort han drar så får alla
med ett svart kort på hand en ödestärning. Antingen är man feg och behåller det vita kortet, och tar en ödestärning. Eller så förlitar man sig på att ens vänner är fega, och behåller istället det svarta kortet. Då råkar man illa om många av ens vänner
också spelat allan och behållit det svarta kortet...
Osv.