Nekromanti Speltest och feedback

Max Raven

T12-kultist
Tänkte snart släppa alfa-speltest till Äventyrssommar och undrade vad som funkar vad gäller feedback för folk.

Ska man låta andra kommentera direkt i det delade dokumentet eller dela ut speltestfrågor som man få feedback på?

Hur har ni gjort?

Rickard

Urverk speldesign
Vad vill du ha för respons?

Att ge ut dokumentet ger korrektur och läsförståelse som respons. Möjligen matematiska missar om någon är nitisk.

Att låta någon annan speltesta ger mest detaljrespons i form av att någon frågar om någon detaljregel som de inte fattar. Du vet fortfarande inte hur mycket av din egen spelstil som den andre har tagit upp. Jag skulle kanske kunna tänka mig att andra gör ljudinspelningar av spelmötet och så får du sitta och lyssna på det. Kan dock bli rätt mycket tid för väldigt liten respons.

Låt någon annan speltesta ditt spel medan du är spelare; det är det bästa enligt min erfarenhet. Hjälp inte spelledaren, utan sitt bara och iaktta och skriv ned när den andre gör något som du inte har tänkt på. Efter spelet, ha förberedda frågor om vissa typer av områden som inte helt enkelt kan besvaras med "Ja- eller nej"-frågor. "Vad tyckte du fungerade sämst?" är en bra fråga. "Är det något ni hade velat göra annorlunda?".

Poängtera att det är speltest. Var noga med det. Var också noga med att all kritik uppskattas. Svara inte emot om någon ger kritik, ta istället in informationen och fundera senare vad som gick galet som gav just den kritiken.

/Han som skrivit en artikel om att speltesta sitt eget spel

Max Raven

T12-kultist
Bra kommentarer.

Har inte tänkt på egna speltester - min egna spelgrupp är stendöd vad gäller rollspel f n och jag har inte fått reda på en ny, men när jag får chansen så ska jag helt klart göra det.

Det blir därför mycket vad andra brukar göra med sina masspeltester/öppna speltester.

Övervägde någon form av bred feedback-möjlighet (kommentera i dokumentet, mejla) samt möjligen några detaljfrågor - bredare frågor som typ av spelgrupp (åldrar, hur länge de spelat rollspel), vad som funkade bra, vad fungerade mindre bra, förslag till förbättringar, var det några regler som var oklara, var det några regler de saknade, några regler de tyckte var oklara, hur färdigheterna fungerade o s v. Egentligen vore det bra om jag kunde testa med lite folk innan jag körde den större speltesten så jag fick lite hum om vad jag behöver lite extra specifik feedback kring.

Här har jag ett dokument som kan skriva ner/läsa av förslag på möjliga speltestfrågor.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Mitt råd är att speltesta innan du ger ut några dokument för du kommer ändå behöva skriva om. Genomläsningar fixar vissa buggar men långt ifrån alla.

Hans råd att speltesta med någon annan som spelledare är ambitiöst men bra. Var hittar du någon som orkar läsa ditt spel och sen spelleda det? Men funkar det är det ett av de bästa testen.

Max Raven

T12-kultist
Niklas73 said:
Mitt råd är att speltesta innan du ger ut några dokument för du kommer ändå behöva skriva om. Genomläsningar fixar vissa buggar men långt ifrån alla.

Hans råd att speltesta med någon annan som spelledare är ambitiöst men bra. Var hittar du någon som orkar läsa ditt spel och sen spelleda det? Men funkar det är det ett av de bästa testen.
Jag har inte ens lyckats få tag i folk som vill speltesta mitt spel med mig, så att hitta någon som vill spelleda... Nej, tror inte det.

Det är rätt illa, för det är mycket på grund av avsaknad av speltest (och feedback) som Äventyrssommar tagit flera år att skriva och till stor del är en skrivbordsprodukt. Vilket är mindre bra.

RasmusL

Champion
Max Raven said:
Niklas73 said:

Jag har inte ens lyckats få tag i folk som vill speltesta mitt spel med mig, så att hitta någon som vill spelleda... Nej, tror inte det.

Det är rätt illa, för det är mycket på grund av avsaknad av speltest (och feedback) som Äventyrssommar tagit flera år att skriva och till stor del är en skrivbordsprodukt. Vilket är mindre bra.
Har du vägarna förbi Norrköping så har jag närmast alltid en handfull spelare som är sugna på att testa nya saker!

Rickard

Urverk speldesign
Niklas73 said:
Var hittar du någon som orkar läsa ditt spel och sen spelleda det? Men funkar det är det ett av de bästa testen.
För mig fick jag spelledare såhär: jag hade en spelgrupp och efter två år av spelande av spelet så ville de andra spelledarna använda Matiné till sina egna klur. När jag speltestade Mutiné var det likadant.

Med This Is Pulp så var jag väldigt tydlig med att det var speltest och eftersom spelet både är snabb- och lättspelat så har två personer efter första spelomgången tagit på sig att testa att spelleda det för mig. Det är de två gångerna som har varit mest ögonöppnande för mig. Det är också bra att få se sitt system ur en spelares ögon och det ger också dig chansen att testa delar av rollpersonen som du inte har fått speltestat. Mitt nästa mål är att få icke-rollspelare att spelleda det för mig.

Sedan är det inte av helt slumpmässiga skäl som jag reser runt i Sverige och spelar rollspel, både hemma hos folk och på konvent. Fast det är inte alltid lätt att hitta folk att spela hos.

/Han som även fått speltestare genom att ha en sida uppe under hela projektet som uppdateras varje månad