Nekromanti Speltest och speltestare

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Som en del vet ligger Starchallenge i en speltestfas. Problemet med speltestargrupper ute i landet är att det finns stor risk att de hoppar av har jag lärt mig av erfarenheten. Som påpekades i vrålet för en tid sedan så är det bästa sättet att speltesta själv. Jag uppskattar speltestarna som är aktiva för det är en input som behövs men nu vill jag dra ihop en grupp här i Stockholm för en speltest. Frågan blir då:

Hur speltestar ni? Jag har jobbat med lite fokus på äventyret och mer fokus på att testa alla reglerna. Förslag jag fått är att bygga en kampanj och bara köra på. Hur lång tid pågår era speltester (beror såklart på spelets komplexitet)?

Vad jag önskar är några av de mest nitiska och erfarna speltestarna som finns här för att ses och testa nån kväll eller nån helg i höst. Jag inbillar mig att en fysisk kontakt mellan spelmakare och speltestare är det bästa sättet att få kontinuerlig feed back och test. Om någon tycker det verkar intressant så hör av er.

/Niklas som hoppas på i alla fall något svar.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har för mig att Krille har sagt något om saken förr, och med finare ord. Men om speltest tycker jag följande:

Det finns två sorters speltest.
1. Regel-test, när man spelar spelet, testar spelbalans, flyt och att spelet "funkar". Den kan man göra själv.

2. Presentations-test, när man testar om presentationen (i de flesta fallen själva boken) faktiskt förmedlar hur spelet skall spelas. Lurigt att testa, men om man som spelmakare är med själv blir det pannkaka, för man vet redan hur spelet skall spelas. Skicka ut det till fullständiga främlingar som inte har koll. Ha dem att testa och jämför deras rapporterade upplevelse med den du ville ge dem.

Rickard

Urverk speldesign
Enligt mig är det bästa sättet att speltesta genom att låta någon annan spelleda när man spelar. Något som är jätteviktigt är då att aldrig lägga sig i regeltolkningar, utan låta spelledaren få sköta sitt. Det som är "felaktigt" gör du istället en notering om.

Näst bästa är att få respons genom andras speltester.

På delad tredjeplats är att få kommentarer från andra personer som har läst spelet men inte speltestat samt spelleda andra spelgrupper.

Det fjärde är att speltesta med sin egen spelgrupp.

/Han som kan säga att Mutiné genomgick alla fyra punkterna och första och sista punkten skedde när reglerna mest bestod av ett skelett

Tsianphiel

Swordsman
Jag har sammanställt lite om speltest som förvisso ligger närmast digitala spel här:

Playability 101 - del 1
Playability 101 - del 2

Game Design vol.1: Theory & Practice - finns en hel del om speltest här

Det viktigaste är, precis som ett tidigare inlägg pekar på, att bestämma sig för vad du vill testa. Sedan kan det också vara vettigt att antingen skriva ihop ett testmanus - förutsatt att du vill testa en viss mekanik. För rollspel kan ett testmanus vara ett äventyr som är specifikt inriktat på den regelmekanik du är ute efter att testa.

Om du har fler spelgrupper och vill ha ett någorlunda pålitligt resultat är det också bra att använda någon form av frågeformulär som spelare och spelledare får svara på efter testsessionen. Det ger dig en bättre utgångspunkt när du bestämmer dig för vad du skall åtgärda efter speltestet.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tackar för feed back. En intressant sak är att det är lätt att få en hel del kritik för olika system som man yttrar på forumet men betydligt svårare att få folk att avsätta några timmar för att testa på system där man tagit till sig vad som sagt. Lite trist men inte oväntat.

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
En intressant sak är att det är lätt att få en hel del kritik för olika system som man yttrar på forumet men betydligt svårare att få folk att avsätta några timmar för att testa på system där man tagit till sig vad som sagt. Lite trist men inte oväntat.
Det är alltid lättare att avsätta en kvart social tid, än att investera några timmar.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Inte så förvånande... Speltid är en dyrbar resurs. Slötittande är en billig.

Jag har lagt åtskilliga timmar på att läsa igenom folks spel och lämna feedback. Det är oftast trevligt, och även om det är tungt ibland får jag alltid en känsla av att jag hjälpt till att göra spelet bättre. Det konkurrerar tidsmässigt med saker jag kan göra varje dag om jag vill.

Men, att spela är en helt annan sak. Utslaget över tid får jag ungefär två spelmöten i månaden, för det mesta i form av kortpass på konvent. DE är verkligen inget jag slösar med. Jag vill suga ut allt som går.

Skall jag vika ett av mina sällsynta spelpass till något, oavsett om det är speltest eller ej, så skall både jag och de andra vid bordet vara hyffsat säkra på att få valuta (kul) för investeringen.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag är med på det. Min tanke var att det finns en del som jag debatterat stenhårt med och jag tänkte att någon kanske ville offra en eftermiddag på att se vem och vad det debatterat om/med.

Vill du slöläsa så PMa. :gremsmile: Din kritik är nog riktigt bra.