Söker spelgrupp Speltest Shadowrun Anarchy

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
Shadowrun. Den sjätte världen. Orker i randiga kostymer med uzis, dvärgar i mowhawks inpluggade i vrålåk som brännner genom natten, människor som kastar eldklot på företagstränade paradjur, alver som hackar Matrix för att få tag på en datastöld som kan störta ett nystartat företag. En värld där metamänniskor möter både magi och maskin.

Du blev kär i världen vid första ögonkastet. Blandningen av cyberpunk och fantasy var oemotståndlig. Och så försökte du spela rollspelet och så insåg du att regelsystemet är helt jävla hopplöst. Så mycket bloat. Så oerhört mycket bloat.

Om du känner igen dig i den här beskrivningen (och även om du inte gör det, men tyckte första stycket lät intressant) så har jag nyheter för dig! För jag har lyckats få tag på Shadowrun Anarchy! som är de officiella lightweight-reglerna till Shadowrun 5:th edition. Och det tänkte jag speltesta någon kväll framöver, förutsatt att jag kan få ihop lite spelare. Planen är att göra rollperson och sen köra igenom spelets oficiella introäventyr Food Fight för att få lite känsla för hur spelet fungerar in action. Är du intresserad? Hojta till, isåfall. Planen är att spela på Discord.

Passande nog så har forumiten Rickard också fått tag på spelet nyligen och recenterat det här, så vill man ha lite mer detaljerad info om spelet så är det bara att kika in där. En brasklapp: vaniljupplägget i boken är att spela spelet som näst intill ett samberättarspel där spelarna turas om att sätta scener och jag vill därför vara tydlig med att jag tänkte agera som en mer traditionell GM i det här speltestet. I förstaläget är jag mest intresserad av "hur funkar karaktärsskapande" och "hur funkar konfliktresolutionssystemet".

Übereil
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,212
Location
Helsingborg
Glömde säga efter vi spelat, men tack för att du höll i dig.

Det var intressant att bara köra igenom det, även om det "bara" var en strid.

Rollformuläret var ogenomtänkt. Attribute-rutorna var färgade som man skulle skriva i med blyerts, great och contacts hade knappt någon yta. Skills fick jag inte plats att skriva på, för rutorna var designade snarare än funktionella. Man har passiva värden, Perception och Defend som man använder ofta, men det fanns inga rutor för.

Jag trodde att spendera plot points för att läka var värdelösa, men eftersom man får minus var tredje steg kunde man använda en plot point för att precis läka så att man inte fick minus.

Edge-poäng... är väldigt bra.

Det är ett rätt dödligt system. Tre träffar och man är nere. Kanske inte dödligt om man tänker på att det är framtida skjutvapen som slår in i en, men ändå.

Intressant att vi hade användning av de färdiggjorda karaktärerna såpass mycket. Det gjorde mig glad, för jag tror det finns mycket att hämta från att göra dem en del av världen. Om deras kontakter går igen i rollpersonerna, går det att skapa sig en värld som känns enhetlig.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,338
Location
Örebro
Jag upplevde ju inte problemet med rollformuläret och blev lite förvånad över hur snabbt det gick att skriva ned rollpersonen i ett kollegieblock, och även skriva om/ren skriva när allt var klart. Gillade framförallt hur snabbt det kändes att sätta ut värden i ability och skill, samt att jag uppskattade skapandet av fraser som var typiska för rollpersonen. Här uppskattade jag även stödet som jag fick från pre-gens.

Det jag inte var lika förtjust i som magiker var otydligheter i vad som ska slås ned för magi. På attack besvärjelsen och den läkande var det glasklart, stod direkt i besvärjelsen. För armor och liknande inte lika uppenbart.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
Ha! Nu hittade jag Food Fight i Shadowrun Anarchy-boken! Så dags nu...

Den övergripande känslan jag fick var att spelet är spelbart. Som Rickard påpekade så är det ett dödligt system, men det är inte nödvändigtvis negativt, i min bok, då jag gärna uppmuntrar till andra lösningar än strid.

Übereil
 
Top