Nekromanti Speltimmen v1 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Jag har bestämt mig för att fokusera på att klara Final Fantasy XII och Mass Effect 3, så det finns risk för att jag skriver en del om dem framöver. Jag ska dock fortfarande försöka spela en timme av ett nytt spel varje vecka. Vi får väl se hur det går.

Hittills har jag nog mest spelat FFXII i år, faktiskt. Börjar närma mig åtta timmar; jag spelar inte så länge i taget. Jag är fortfarande skitimponerad av hur snyggt det ser ut när man emulerar det och höjer upplösningen (och lägger in antialiasing och så). Texturer och modeller är riktigt, riktigt snygga och jag tycker inte att det skiljer så jättemycket mellan emulerat XII som är ett PS2-spel och ganska många PS3-spel. Det håller, om man säger så, på ett helt annat sätt än till exempel FFVII gör rent grafiskt. VII's grafik är ju charmig och retro, men jag orkar ju egentligen bara med den av nostalgiskäl. 3D brukar inte åldras speciellt bra, och PS1-3D är verkligen inte snygg numera.

Jag har börjat komma in i det mer actionfokuserade stridssystemet. Eller ja, egentligen är det ju klassisk ATB men med förflyttning och att man inte har en separat stridsskärm. Det funkar rätt bra, tycker jag.

Jag har också vant mig(!) vid de superskumma kamerakontrollerna (som är typ inverted mouselook fast även med vänster-höger, så drar man spaken åt vänster så rör sig kamerans fokus åt höger). Det trodde jag aldrig skulle gå, men nu funkar det... helt okej. Jag drar fortfarande åt fel håll ibland, men det är inte lika handikappande som när jag började spela.

Eksem

Champion
Är nu ca 6-7 timmar in i Persona 4, som väl är ett JRPG men jag kanske mer skulle kalla det för en mix av typ gymnasiesimulator, övernaturligt mordmysterie och dungeoncrawler. Själva 3D-grafiken är smidig men enkel och färglös och miljöerna enahanda. Karaktärsporträtt och menyer är å andra sidan färgstarka, supertajta och snygga (om än kanske ikte så hippa som de bör varit när spelet kom). Spelsystemen känns djupa men lite väl "under huven" och svårförutsägbara. Än så länge är spelet orimligt beroendeframkallande, och jag svettas lika mycket över att missa basketträningen som att en lokal kändis blivit mördad på ett uppseendeväckande vis. Än så länge ett väldigt bra spel hursomhelst, och extremt japanskt.

krank

Jag lyckades till slut slita mig tillräckligt länge från FFXII för att spela 60 minuter av Boss Monster.

Boss Monster är ett roligt kortspel där man spelar en TV-spelsboss och bygger en dungeon av fem "rumskort" som hjältar sen ska ta sig igenom. Kommer hjälten fram till en blir man av med ett liv, dör hjälten på vägen får man ett poäng. Försten till 10 poäng vinner, om inte övriga spelare hinner bli av med 5 liv och därmed dö innan dess.

Jag tycker mycket om kortspelet. Vad jag inte tycker om är buggiga, otydliga, kasst översatta datorspel. Jag försökte köra tutorialdelen två gånger men dels var all text fenomenalt dålig och dels var spelet så buggigt att jag inte kunde komma vidare. I tutorialdelen. Det är fan pinsamt.

En match tar kanske 20 minuter eller så, vilket kanske är något längre än kortspelet men det är OK. Vad som inte är OK är när spelet låser sig efter 15 minuter för att... tja, både en själv och motspelaren använde förmågor samtidigt, eller whatever. Det blir alltså egentligen inte en "frysning" av spelet; musiken fortsätter och man kan klicka på saker men spelet fortsätter bara inte. Antingen är det något jag missar som jag borde klicka på... eller så är spelet helt enkelt brutet. Så antingen buggigt eller så har det extremt dålig UX.

Hursomhelst, jag kan rekommendera kortspelet. Jag kan inte rekommendera det här i dess nuvarande skick.

BETYG: 75
(När det funkar är det närmare 85-90, för mekaniken i sig är rätt kul)

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Jag har spelat en hel del CRAWL som är ett tokfett hack-and-slash-spel för upp till fyra spelare på en burk, alternativt som ensamspelare mot bottar. Spelet är ett grottkräl där en hjälte ska döda monster, ta skatter, gå upp i level och till slut besegra en slutboss. En av spelarna är hjälten, de andra är monstren som ska stoppa honom/henne från att lyckas. Om ett monster dödar hjälten är det den spelarens tur att vara människa och försöka levla sig kraftig nog att ta sig an slutbossen. Som monsterspelare glider du runt som ett spöke som kan ta över grottans fällor, eller spawna monster på pentagrammen som finns i de flesta rum. Som hjälte köper du vapen, elixir och utrustning för att bli mäktigare, och kan också prova lyckan med att dricka ur random grytor i dungeonen, kasta pengar i lyckobrunnar etc.
Kolla den vansinnigt tunga trailern:

http://www.powerhoof.com/crawl/

chrull

Stockholm Kartell
Igår gjorde jag misstaget att starta USFIV så nu sitter jag och googlar recensioner på stickor till ps4.
Jag vet ju att jag borde nöja mig med det SFIVAE och stickorna jag har till 360n men...

Stövelkatten

Mästerkatt
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
pappa;n141184 said:
Jag har spelat en hel del CRAWL som är ett tokfett hack-and-slash-spel för upp till fyra spelare på en burk, alternativt som ensamspelare mot bottar. Spelet är ett grottkräl där en hjälte ska döda monster, ta skatter, gå upp i level och till slut besegra en slutboss. En av spelarna är hjälten, de andra är monstren som ska stoppa honom/henne från att lyckas. Om ett monster dödar hjälten är det den spelarens tur att vara människa och försöka levla sig kraftig nog att ta sig an slutbossen. Som monsterspelare glider du runt som ett spöke som kan ta över grottans fällor, eller spawna monster på pentagrammen som finns i de flesta rum. Som hjälte köper du vapen, elixir och utrustning för att bli mäktigare, och kan också prova lyckan med att dricka ur random grytor i dungeonen, kasta pengar i lyckobrunnar etc.
Kolla den vansinnigt tunga trailern:

http://www.powerhoof.com/crawl/
Coolt, har letat lite efter det där sen jag hamnade på efterfest hos några knarkare i en nedrökt lägenhet i Rågsved.