Nekromanti Speltimmen v10 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

Vimes

Sillkung
Vimes;n161115 said:
Ytterligare en uppdatering: började köra The Elder World (episod 4) nu, röjde ut första banan (kloaksystemsbanan) ganska enkelt men sen tog det tvärstopp på andra. Vores och Chamblers när man bara fått nailgun och dubbelhagel? Dra en gräns! Får ge mig i kast med Shaub-Nigguraths horder senare tror jag.
Jag hatar Spawns btw, men om jag är rätt ute är jag på sista banan innan Shub-Niggurath

krank

Jag har lite olika projekt på G just nu:

- Jag försöker tvinga mig igenom Lilly Looking Through, men det funkar jävligt dåligt för mig. Jag har spelat 24 minuter hittills och det känns som 23 för många. Spelet är väl OK snyggt, men kontrollerna och framför allt SEGHETEN gör det här närmast ospelbart.
- Jag är 6 timmar in i Quake 4, som ska ta typ 8-10 timmar att klara (enligt howlongtobeat.com). Jag har tjuvkikat i en walkthrough enbart för att kolla antalet banor, och jag verkar faktiskt vara c:a 2/3 igenom. Storyn har börjat slacka som fan sen den balla grejen hände 1/3 in i spelet, nu är det mest som en vanlig shooter.
- Jag är 4 timmar in i Singularity, och startade det nyss igen för att försöka komma ihåg vad fan jag höll på med. Det var ett bra tag sedan jag spelade. Men jag gjorde progress. Singularity ska enligt howlongtobeat ta 8 timmar att klara, och enligt walkthrough är jag igenom c:a 50% av banorna, so that makes sense.
- Jag känner att jag borde spela vidare på Life is Strange, men samtidigt känner jag en stor motvilja mot att tvingas fatta viktiga beslut som påverkar storyn.
- Jag har spelat 24 minuter av Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Jag använder en grafikmodd som tyvärr visar sig ha fuckat upp en del av grafiken även om den förbättrade andra. Jaja.
- Jag har påbörjat Deus Ex: Invisible War, men det är så dåligt att jag nog behöver ett par veckor på mig för att nå upp till en timme...

Just nu vet jag inte om det blir Lilly Looking Through eller Call of Cthulhu som blir veckans 1h-spel, eller båda. Vi får se.

Jag har lagt FFXII lite på hyllan. Jag har en bossfajt precis framför mig och har dött några gånger. Fajten är lång och det är en bit att flytta sig mellan sparstället och fighten. Ni vet hur det är. Man blir lite less.

krank

Jag har spelat igenom Lilly Looking Through. Det tog mig c:a 3 timmar. Minst 1.5 av dem för att jag var korkad, och minst ytterligare en halvtimme för att spelet hade värdelösa kontroller.

OK, det är ett peka-klickaspel där man spelar nån liten skitunge som det inte går att riktigt bry sig om. Kanske är det för att det är ett barn, kanske är det för att barnet inte har speciellt många begripliga eller intressanta motivationer. Men anyways; man är Lilly, en liten unge vars... bror? ...blir kidnappad av en mystisk halsduk. Nu måste hon gå igenom typ ett dussin skärmar av Myst Light-pussel för att rädda honom. Det är väl bra att de har en tjej som ska rädda en kille som huvudroll, antar jag. Och att det inte på något sätt genom hela spelet görs en grej av att hon är tjej.

Kontrollerna påminner mig om Dreamweb och om gamla Director-baserade peka-klickaspel. Jag älskad Dreamweb, men inte för kontrollerna. Det är alltså så att man inte styr Lilly direkt - varje skärm har ett visst antal "positioner" man kan få henne att flytta sig extremt långsamt mellan. Och varje förflyttning är en oskippbar liten animation på minst 3-5 sekunder. Och även när man tycker att hon väl för i helvete borde vara framme så kan man fortfarande inte göra något på ett par sekunder. Det här blir OERHÖRT frustrerande VÄLDIGT fort. Befinner man sig längst till vänster i skärmen och vill ut genom en utgång på höger sidan måste man först flytta ungjäveln till högra sidan av skärmen (vilket tar 3-5 sekunder) och sedan klicka på utgången (vilket tar 3-5 sekunder, plus laddningsskärm på 5-10 sekunder, plus 3-5 sekunder på nästa skärm). För mig som är van vid LucasArt och WadgetEye är det här fullständigt barockt.

Och ALLA handlingar är såhär. Det finns pussel som tog mig kanske 50 klick innan jag löste, eftersom spelet vägrar kommunicera med text och förväntar sig att man ska kunna lösa färgpussel (jag är färgblind). Varje klick? That's right, 3-5 sekunders helt meningslösa, oskippbara animationer. GAAAAAAARRRRGH!!!!!

Efter ett sådant pussel, spelets sista som jag suttit med i 45 minuter för att jag är korkad, krashade spelet.

Det. Krashade.

Jag klarade spelet med hjälp av en walkthrough som avhjälpte min färgblindhet. Jag skäms inte ett jävla dugg.

Spelet är väldigt snyggt och har snygga bakgrunder. Karaktärerna är ritade med ganska platt cartoonig stil och det verkar som att varje ruta i varje animation handritats; frameraten i animationerna är hyfsat låg men alla rörelser ser naturliga ut och jag får inte känslan av att speciellt mycket återanvänds. Det är faktiskt rätt coolt.

Det här är inte ett dåligt spel, egentligen. Pusslen är faktiskt rätt intressanta och grafiken är snygg. Men man bör beväpna sig med en STOR portion tålamod eller spela spelet i ett fönster på en separat skärm, så att man kan göra annat medan man väntar på animationerna.

EDIT: En sak till: spelets slut är en cliffhanger. Fucking hell. Så förvänta er inte en komplett historia.

BETYG: 85

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag avsintallerade just warhammerspelet Deathwatch till iOS. Det var jätteroligt, även om en del av det roliga snarare var humorn i att min bästa skytt och bästa motorsågssvärdssvingare hade black metal-namnen Hjalmar och Ragnar, respektive. Spelet är helt gratis, och även om man kan köpa massor av små booster packs med extra gear till sina gubbar så behöver man inte. Man får tillgång till all content utan att betala något, och spelet ger en väldigt regelbundet och ofta nya saker. Tutorialen är bra, banorna är inte för svåra, och ens gubbar dör inte permadöden om de blir besegrade - de tappar bara all ospenderad XP. Vilket gör att förbättringskurvan liksom korrigerar sig själv, eftersom man inte överlever så länge med massor av ospenderad XP om man inte spenderar en del XP på att levla och bli badass först, etc.

Spelet drar batterier så in i helsike, men det gör ingenting eftersom det ändå inte är ett spel man spelar på pendeln eller bussen - banorna kan ta ganska länge efter ett tag och det är litet jobbigt att pausa och hoppa in igen sedan. Jag avinstallerade det för att jag kände mig klar med det efter ganska många timmar och ett par tjugo missions eller så, men skulle rekommendera det till alla som gillar turbaserade skjuta aliens-spel. Det är alltså bara ett animerat figurspel där maskinerna håller reda på matematiken åt en.

Plus att man får lyssna på när Hjalmar och Ragnar bråkar om vem som skjuter snett och inte, och vems helgon som är bästast.

krank

stenhöna;n165250 said:
Kört Eve. Bra spel om man vill förstöra ett äktenskap.
Ack, Eve...

Jag kom aldrig riktigt in i det. För lite story, för mycket spelardrivet bös, för mycket pvp. Det är väl snyggt och så, men jag har aldrig riktigt sett poängen med spel som inte har någon färdig story. Jag menar, storys som "skapas" av att jag spelar är ju ändå aldrig lika coola som ett schysst mysterium som nystas upp till exempel.

Men jag tror att den stora anledningen till att jag hyser agg mot Eve är att det indirekt verkar ha varit en av anledningarna till att Earth and Beyond, som också var ett rymdspel, lade ner. EaB konkurrerades väl helt enkelt ut. För att folk, öh, inte gillade att kunna gå runt på rymdstationer, utforska story, utforska nya system och få exp för det, etc. De ville hellre leka spreadsheets in space och bygga pvp-flottor. Tydligen. Jävla folk...

Max Raven

T12-kultist
krank;n165251 said:
Men jag tror att den stora anledningen till att jag hyser agg mot Eve är att det indirekt verkar ha varit en av anledningarna till att Earth and Beyond, som också var ett rymdspel, lade ner. EaB konkurrerades väl helt enkelt ut. För att folk, öh, inte gillade att kunna gå runt på rymdstationer, utforska story, utforska nya system och få exp för det, etc. De ville hellre leka spreadsheets in space och bygga pvp-flottor. Tydligen. Jävla folk...
Det där låter lite som Star Trek Onlines grej också. Som numera är free-to-play.

Och jag inte alls lagt flera hundratals timmar på, lögn och förtal.

krank

Max Raven;n165252 said:
Det där låter lite som Star Trek Onlines grej också. Som numera är free-to-play.

Jo, hade STO haft liiite mer frihet i utforskningen och myyyyyyycket bättre kontroller för rymdskeppen... Så finns det nog risk för att TSW och SWTOR fått konkurrent om min gunst.