Nekromanti Speltimmen v11 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag har spelat Two Dots till iOs. Det är ett spel som vill ha alla dina pengar, men som inte förtjänar några. Eller ok, om du liksom generellt vill ge dem en tjuga för att spelet är helt okej kan du köpa någon in app purchase-grej, men att göra det regelbundet är jätteonödigt. Det finns ett par permanent upgrades som tillsammans kostar lika mycket som en förhandsbokning av ett nytt Biowarespel med extra DLC, which is ridiculous.

Anyway, spelet är typ ett slags bejeweledspel. Man ska dra streck mellan likafärgade prickar för att få dem att explodera, och om man drar dem i slutna fyrkanter så spränger man alla punkter i samma färg på banan. Det finns 600+ banor, kommer nya då och då, och ibland kan man titta på en reklamfilm (dvs lägga ifrån sig telefonen i 30 sekunder och sedan ta upp den igen) för att få någon slags startbonus. En gång om dagen får man även en random bonus. Detta är bokstavligt talat hela spelet - spräck prickar runt nya hinder/hjälpmedel på banan. Ibland byggs special event-banor man kan klara för medaljer. Spelet vill ofta att du ska dela med dig av dessa till alla dina vänner på facebook, men det är rätt lätt att /ignore det beteendet.

Dödar tiden medan man gör annat, jag använder det för att inte känna mig så rastlös när jag ser på film men inte orkar rita samtidigt, samt försöka lyssna på specifika saker i bullriga miljöer - tex försöka höra vad folk säger på DanCon.

Det är också ett mycket gulligt spel, rent grafiskt.

Rekommenderar till den som gillar typ Bejeweled eller Tetris, eller den som också vill höra vad folk säger på DanCon.

Jocke

Man med skägg
Jag har spelat en knippe timmar av The Division.
Det är ett väldigt litet mmo i New York en vinter några månader efter att en farsot brutit ut. Det står Tom Clancey på framsidan, så det innebär "taktiska" plagg och nära-framtiden teknologi. Och en total frånvaro av saker som självdistans, humor och gonzo.

Storyn är ganska bra, grafiken är snygg och så snart man förstår att det är ett mmo - och inte en sandbox som det först är lätt att tro - så det är inget konstigt att en mob tar 30 skott i huvudet. Det är bara vanlig tvspels logik.

Man får quests som är ungefär "gå ut i skogen och döda tolv vargar" vagt förklädda till "gå ned i det här garaget och döda alla fiender i det".

Ungefär varannan level gör man en lätt dungeon som tar 30 min och inte kräver mer taktik än att fördela sina skills bra över gruppen och sen låta automatelden tala.

Är man två personer eller fler är det superkul. Är man själv är det lite som att jobba.

Det som gör spelet hanterbart till skillnad från kanske world of warcraft är att allt är nedskalat.
Det finns ett yrke, i stället för ett tiotal.
Det finns två aktiva skills, i stället för en hel hotbar. Och en utltimate skill, men den har jag inte låst upp.

Det funkade också förvånansvärt bra att spela tillsammans med någon av en lägre level utan att denne fick för lite exp.

Jag tror att The Division är värt 4 av 5.

krank

Jag är nyfiken: Går det att spela The Division som singleplayerspel? I hur hög grad tvingas man ha med andra tomtar att göra? Jag har läst motstridig information. En del verkar säga att allt är multiplayer, andra att det bara är vissa uppdrag, ytterligare andra att det är påtvingad multiplayer i alla viktiga uppdrag...

Jocke

Man med skägg
krank;n165847 said:
Jag är nyfiken: Går det att spela The Division som singleplayerspel? I hur hög grad tvingas man ha med andra tomtar att göra? Jag har läst motstridig information. En del verkar säga att allt är multiplayer, andra att det bara är vissa uppdrag, ytterligare andra att det är påtvingad multiplayer i alla viktiga uppdrag...
Det går att spela själv, men det är lätt att luras av ingången till alla dungeons, där står det nämligen en stor skylt med texten "tryck på X för att gå med i en pug" så då trycker man på x och får grupp. Går man istället rakt igenom skylten (eller förbi den, det är lite olika) så får man köra själv. Går man in i pvp/pve zonen så finns det ju andra spelare där.

Men håller du dig bara borta på den och går igenom skyltarna utan att trycka på x så kommer du vara själv.

Det är dock oändligt mycket tristare, att ta en kompis och spela tillsammans är att föredra. Jag skulle säga att det går från en svag trea till en stark fyra bara av att ha en vän.

krank

Jocke;n165854 said:
Det är dock oändligt mycket tristare, att ta en kompis och spela tillsammans är att föredra. Jag skulle säga att det går från en svag trea till en stark fyra bara av att ha en vän.
Så det går att spela typ som ett coop-singleplayer-spel? Om jag och en kompis har spelet så kan vi spela det tillsammans - fortfarande utan att blanda in några andra spelare?

Isåfall är det ju en helt annan sak, och plötsligt ett typ givet köp för mig. Jag älskar coop men hatar att ha med främlingar att göra på internet =) Värst är ju PvP såklart, men... Som sagt, coop är guld.

Jocke

Man med skägg
krank;n166343 said:
Så det går att spela typ som ett coop-singleplayer-spel? Om jag och en kompis har spelet så kan vi spela det tillsammans - fortfarande utan att blanda in några andra spelare?
Ja, så har jag spelat det. det var inte ens några problem att det var 5 levles (av 30) mellan oss.

krank

Jag har spelat 66 minuter av Lost Horizon.

Det är ett peka-klickaspel från tyska Animation Arts, som tillsammans med Fusionsphere Systems också gjort Secret Files-serien. Jag tycker om deras spelmotor; den har allt en modern peka-klickamotor bör ha: en knapp för att visa alla hotspots, dubbelklick på en utgång gör att man omedelbart går till nästa ställe istället för att behöva se sin karaktär gå/springa hela vägen, dubbelklick på marken för att springa till punkten man klickade på, och så vidare. Den blandar 3d-modeller med 2d-bakgrunder väldigt bra. Syberia var väl det första peka-klicka jag såg som utnyttjade den tekniken bra, men Deep Silver är de jag sett som jag tycker använder den bäst.

Lost Horizon handlar om en brittisk pilot i 30-talets kina som får uppdraget att leta rätt på en tidigare expedition som försvunnit i Tibet. Den första timmen är okej även om det är en helt del exotifiering av kineser och kinesisk kultur. Huvudpersonen är en sexist och det är ännu inte klart huruvida det är något han senare kommer att få äta upp eller om det är ett "charmigt personlighetsdrag".

Pusslen är ännu så länge ganska standard och - som i Secret Files-serien - relativt logiska, till övervägande del. Och de som inte är logiska är det inte SÅ svårt att experimentera sig fram till lösningen på.

Animation Arts / Fusionsphere är en av de spelstudios jag definitivt tycker att man kan hålla lite koll på i den här genren; det är väl de och Wadjet Eye som är de mest spännande i mina ögon. Eller spännande och spännande; de gör genomgående de bästa spelen i genren. Jag tycker att deras nästa spel, Monolith, som lovar inspiration från The Dig och Beneath a Steel Sky, verkar extremt lovande!

BETYG: 90

Vimes

Sillkung
Hemma sjuk från jobbet idag, så nu har jag spelat klart Quake. Shub-Niggurath är telefraggad och alla shamblers, vores och annat oknytt gibbade tillbaka till sina helvetesdimensioner. Jag spelade på hard men var rätt fikostig med att spara (körde på tre filer att spara på). Episod 1-3 var inga större problem, bara ett fåtal banor där jag körde fast, och dog väl en handfull gånger över alla tre episoderna. Svårighetsnivån har en lagomt brant kurva uppåt. Men episod fyra? Jävlar. I The Elder World smäller de på med största monstren direkt, vet inte hur många gånger jag kolade sett över hela episoden. Många var det i varje fall. Jag har absolut svårast för monster som hoppar snabbt mot en och gör mycket skada, jag har förbannat fiends, men Spawns? Det är verkligen det värsta. Det är sådär uppmuntrande att dö och se sina egna kroppsdelar regna ner över en brungrå Quake-textur. Nåväl, Shub-Niggurath själv var något av en besvikelse, visst får man slakta en del monster för att komma upp till portalen, men jag lyckades på första försöket. Men, hörrni, Quake, vilken höjdare det är!

Jocke

Man med skägg
Vimes;n167791 said:
Hemma sjuk från jobbet idag, så nu har jag spelat klart Quake. Shub-Niggurath är telefraggad och alla shamblers, vores och annat oknytt gibbade tillbaka till sina helvetesdimensioner. Jag spelade på hard men var rätt fikostig med att spara (körde på tre filer att spara på). Episod 1-3 var inga större problem, bara ett fåtal banor där jag körde fast, och dog väl en handfull gånger över alla tre episoderna. Svårighetsnivån har en lagomt brant kurva uppåt. Men episod fyra? Jävlar. I The Elder World smäller de på med största monstren direkt, vet inte hur många gånger jag kolade sett över hela episoden. Många var det i varje fall. Jag har absolut svårast för monster som hoppar snabbt mot en och gör mycket skada, jag har förbannat fiends, men Spawns? Det är verkligen det värsta. Det är sådär uppmuntrande att dö och se sina egna kroppsdelar regna ner över en brungrå Quake-textur. Nåväl, Shub-Niggurath själv var något av en besvikelse, visst får man slakta en del monster för att komma upp till portalen, men jag lyckades på första försöket. Men, hörrni, Quake, vilken höjdare det är!
Hur är det, har spelet "lärt" en att telefragga tidigare? Jag minns det nämligen lite som en gåta från förr i tiden som var självklar för multiplayerspelarna men omöjlig att fatta för nån annan.

Vimes

Sillkung
Nä, man har inte fått veta ett skit innan. Det är trial-and-error. Jag vet inte hur många lavabad det blev för mig då på 90-talet.

Men visst, lite ledtrådar konstaterade jag nu att man får: spikbollen som man teleporteras till får man se direkt i början av banan, sedan tjuter Shub-Niggurath när bollen åker in i henne (hrm).