Speltimmen v11 2020

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka.
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
  • Nytt för 2020: För att försöka motivera mig att inte bara spela flera olika spel utan också spela klart fler spel tänker jag förutom ovanstående också försöka varje vecka spela en timme av något spel jag redan skrivit om. Då blir det utan betygsättning.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

krank

Jag har spelat Terraforming Mars, ett trevligt datorspel baserat på vad som verkar vara ett rätt trevligt brädspel. Brädspelet är tyvärr skapat av vad som verkar vara en rätt sunkig familj av högerextrema kristna, där VDn för företaget bland annat gillar SD, Trump och diverse transfobiskt pack. Försvarar Lamotte, sprider Jens Ganman, hela den grejen.

Så… Ett ganska trevligt brädspel. Enligt uppgift ska den här digitala utgåvan ligga ganska nära originalet. Isåfall skulle jag gärna testa originalet någon gång, även om jag nog inte kommer att köpa det nytt själv. Det är alltså ett turbaserat strategispel där det handlar om att vara bäst på att terraforma Mars. jag föredrar ju coop-brädspel, men det här spelets tema är så trevligt att jag kan tänka mig att göra undantag.

Jag upplevde mekaniken som ganska svårgreppbar till en början. Det är ganska många olika parametrar att hålla reda på. Det finns det säkert folk som inte tycker att det är, men för mig var den första stunden med spelet rätt överväldigande. Tutorial-grejerna hällde information över mig och jag upplevde att jag hade ganska liten chans att egentligen internalisera något av det.

Sedan körde jag spelet i Solo-läge. Då kunde jag experimentera och började precis känna att jag hade grepp om åtminstone grundmekanikerna… Men då nådde jag tydligen generation 14, som spelet vid exakt inget tillfälle hade informerat mig var gränsen vid solospel. Hade jag klickat på det lilla utropstecknet bredvid solo-valet i menyn så hade jag fått reda på det, men…

Alltså. Det här är ett bra spel. När man kommit in i det. Men det finns ingen vidare onboarding här.

Om jag skulle byggt en onboarding-grej för det här spelet så hade jag nog skapat en serie scenarier, där man i första scenariet kanske bara har tillgång till det allra mest grundläggande. Kanske inte ens alla standard-actions, definitivt inga kort. I nästa scenario skulle någon ny mekanik införas. Och så skulle spelaren lotsas framåt, få tillfälle att experimentera själv med varje ny mekanik, och själv välja när hen var redo att ta sig an nästa steg.

Nu var det mer… Samma problem som alla 4X-spel lider av, alltså att man bara häller över nya spelare all mekanik i typ ett gäng textrutor och sedan förväntar sig att man ska komma ihåg allt. Eller mer exakt, att man ska misslyckas kapitalt ett gäng gånger innan börjar ha en sportslig. Och jag är ledsen, men jag gillar inte sånt.

Grafiken är annars tydlig, gränssnittet helt okej även om en del grejer var lite svårklickade, och på det hela taget flöt det på och kändes professionellt genomfört.

BETYG 85+. Egentligen är det rätt bra, men det var inte roligt nog för att jag skulle vilja återvända till det.

krank

Jag såg också till att spela lite över en timme till av Final Fantasy XII idag.

Jag måste säga att jag inte alls hänger med i storyn längre; jag har mer eller mindre gett upp hoppet om att hänga med i svängarna. Det är för mycket trist politik och för många namn att hålla reda på, helt enkelt. Jag hade velat se mer mytologi, mer fokus. Men det är tydligt att sånt är det här spelet inte så intresserat av. Men det är snyggt, och såpass linjärt att jag faktiskt inte behöver hänga med för att… tja, för att hänga med. Jag behöver bara följa instruktionerna.

Idag kom jag till staden Archades, och det var ganska trevligt. Inte så mycket strid, men däremot kunde man tjäna ett slags sociala krediter genom att hjälpa folk. I varje stadsdel fanns X antal personer som behövde hjälp med något, och för var och en av dem fanns det en person någonstans att passa ihop dem med. Utmanande? Nej, inte för annat än tålamodet. Man behövde bara hjälpa tre för att komma vidare, men eftersom det här är exakt den sorts gameplay jag gillar – enformigt, tålamodsprövande, med fokus på story, utan utmaning – så fixade jag såklart allihop. Jag fick något slags belöning för det; återstår att se vad den faktiskt får för effekt framöver.

Jag… tror att jag tagit mig igenom mer än hälften av spelet nu. Jag sneglade på en walkthrough enbart för att försöka avgöra hur mycket som var kvar, och i den skulle jag nu vara i del 9 av totalt 14, så…

Förr eller senare ska jag ta mig igenom det här spelet. Då får vi se om jag fokuserar helhjärtat på att äntligen ta mig igenom Mass Effect 3 eller om jag går direkt på Final Fantaxy XIII…