Nekromanti Speltimmen v12

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Feuflux

omjonasson.se
Här var det lugnt. :)

Jag har spelat lite mera Knights of Honor i alla fall och kan berätta lite. Spelar som Sverige i tidsperioden Early (typ 900-talet tror jag det var) och styr då över provinserna Gotaland (där min huvudstad Kalmar (nej jag har inte döpt själv) ligger typ där Borås borde vara), Svealand och Norrland. Varje provins har en stad samt 5 (eller 6?) rural areas som ger bonusar till staden (och som fiender kan bränna ner). Hattar mest omkring och försöker på grepp som saker. Bygger byggnader utan att veta vad som är bra, etc. Har i allians med Norge och Polen raderar Danmark från kartan. Eftersom jag är lite för fredlig (måste skärpa mig om jag ska kunna njuta av det här spelet) så tog jag bara Scania (Skåne, Blekinge, Småland typ). Håller nu på att bygga upp för att segla iväg och kriga lite, men är inte helt hundra på vem jag ska anfalla.

Största misstaget hittills var att när den stora krigsmakten Bosnien (det är en väldigt kul aspekt av spelet att startkartan är från verkligheten, men sen blommar det ut åt helt oförutsägbara håll) mosat sin väg upp till Östersjökusten genom bland annat Polen krävde att jag skulle bryta mina relationer med Polen vilket jag svarade ja på utan att tänka efter. Så nu är mina allierade neutrala till mig istället för positiva.

Det är antingen Bosnien eller Novograd (Finland, Baltikum, lite Ryssland) som jag ska jäklas med.

Min start-kung Olaf är död och det är hans son Eirik som leder landet nu. Det går att få till bröllop mellan kungahus, men annars så gifter sig en singelkung med random lokal adelsdam. De kan få max 3 söner och max 3 döttrar. Prinsar kan bli kung, eller vasaller i erövrade kungariken. Prinsessor kan giftas bort. Har bara en son i nuläget så hoppas på fler kids och att jag kan laborera lite med den här biten.

Min royal court som kan bestå av max 9 personer har just nu 6 pers. 3 marchalls (leder arméer), 3 merchants (ger mer inkomst) och 1 spy (som försöker nästla sig in hos Novograd just nu). Övriga typer har jag inte testat. Min förre spion var marchall hos danskarna men hade ingen lyckad karriär. Först misslyckades han att starta en revolt, och sen dog han i strid med polackerna.
Feuflux said:
Bosnien krigade med alla sin grannar och havererade. Novograd har kvar Estland som enda provins efter att jag och Smolensk(?) mosat dem mellan oss. Jag har just nu hela Sverige och Finland (4+2 provinser). Den stora dominanten (om vi skiter i vad som händer långt söderut och det gör jag just nu) är Norge som gör mos av Tyskland och är uppe i 8 provinser. De dissade mitt erbjudande om kungligt bröllop också... Jag skulle kunna dra ner och plundra i Tyskland för att glädja norrbaggarna lite grann, men jag har en merchant i Tyskland så jag kommer tappa kingdom power om jag bryter det handelsavtalet. Jaja, går inte att göra alla lyckliga (särskilt inte de ortodoxa finnarna som dödat två clerics för mig när jag försöker konvertera dem till min religion).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
När jag väl lyckades slita mig från 2048 så spelade jag 68 minuter av Narco Terror.

NT är en twinstick shooter (styra gubbe med ena styrspaken, skjuta åt olika håll med den andra) där man spelar en rätt anonym tough guy som springer omkring och skjuter skiten ur en massa sydamerikanska gangsters. Hittills har det varit ganska, öh, realistiskt. Alltså inte så att vapnen är realistiska eller så, men det finns liksom inga utomjordingar eller monster eller så.

Det är lite som... Ja, jag vet inte. Chips? Något som inte är så näringsriktigt men enkelt att stoppa i sig iaf. NT är lättillgängligt och inte så svårt (hittills iaf). Grafiken är okej, lite fantasilös men detaljerad och gör jobbet. Kontrollerna sitter ungefär som de ska, även om siktandet känns lite klurigt ibland. Ljudet är det sämsta med spelet - vapnen låter enformigt, musiken är råtrist och inget av det förmedlar den här "80-talsactionkänslan" jag ibland upplever att de siktat på.

Helt OK spel hursomhelst, tror jag köpte det för en spottstyver på nån rea och det var det väl värt. Men det kan inte mäta sig med gamla Apocalypse på PS1, med digitaliserad Bruce Willis =)
Vimes said: