Nekromanti Speltimmen v13 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

azzmazzter300

Veteran
Stardew Valley är Harvest Moon på PC, och det är kul. Efter två fiktiva år har min farm gått från en övervuxen öde gård till en öl- och syltfabrik full med djur, vilket är tillfredställande. Jag tror jag plöjt ner 50 timmar i spelet. Nu väntar jag på att spöket av min döda farfar ska komma och bedöma hur det gått för mig.

Betyg: 8/10

The Curious Expedition är ett roguelikespel där man utforskar okända platser under 1800-talet, i stil med Sir Arthur Conan Doyles Dinsaurieroman. Det är okej, det är kul med ett spel som sätter stor fokus på att upptäcka platser och hantera resurser såsom machetes och rep, och där mycket av mekaniken är sådant som man måste lära sig utan att få den förklarad för sig, men stridssystemet går sönder ganska lätt om man vet vad man gör, och det blir väldigt lätt att trasa sönder spelmekaniken och enkelt vinna efter bara några omgångar.

You Must Build a Boat är Bejeweled/Candy crush/Zoo keeper/Puzzle quest/Huniepop/Marvel Puzzle Quest/Puzzles and Dragons

Super Mario Maker är ruggigt roligt, Nintendos svar på Dark Souls. Precis som i Dark Souls, världens tredje bästa spel, efter Dark Souls 2 och Super Mario Maker, så tillverkar man sina egna mariobanor, och låter andra spela dem, och spelar andras banor. Och precis som i Dark Souls så kan man kommentera och betygsätta dessa. Spelet är självt tillräckligt skäl för att skaffa en Wii U, konsolernas Dark Souls. Sannerligen Darksoulsianskt

Xcom 2 är ett strategispel som är oerhört slött och jag tröttnade, för mellan varje drag måste jag vänta på att mina soldaters apslöa animationer ska avslutas. Dessutom tar det c:a 30-40 timmar att klara, men om man vet vad man gör så kommer man efter c:a 10-15 timmar att kunna svara på allt som utomjordingarna slänger på en. Kanske ändras det här på svårare svårighetsgrader, men det var inte kul nog för att få mig att ta reda på det.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Sedan jag klarade ut alla tillgängliga banor i Two Dots känner jag mig nödgad att tipsa om föregångaren Dots till iOS. Det spelet är mer avskalat, har inget system med liv, och man kan spela multiplayer. Man kan köpa saker för riktiga pengar, typ 'få dubbelt så många poäng att köpa bomber för', och speciella teman, men alla är rätt dåliga. Även möjligheten att spela ett endless mode, som verkar kul. Annars köper man allt för in game-poäng som baseras på hur många prickar man rensat från brädet. Jag har nu köpt alla saker man kan köpa för prickar, samt ganska många av specialmojängerna (... att vara sjuk och bara orka lyssna på ljudbok och äta glass typ är ganska bra för ens casual mobilspelande, okej?), och spelet har väl tappat något av sin förtjusning... men jag saknar faktiskt två st achievments fortfarande. Har inte fått över 500 poäng på en och samma bana till exempel...!

Alla extra teman som går att köpa för in game-poäng är värdelösa högkontrastgrejer med neonfärger på mörk eller svart bakgrund, och gör ont i ögonen att titta på. Default och Modern är de enda som inte svider i ögona. Överlag får spelet 3/5, med bonuspoäng för att det inte påminner en så ofta om att man kan spendera riktiga pengar på det, och för att en kan öva sin taktik på Two Dots medans ens liv laddar om.

Krya på er, kamrater.

krank

Xhakhal;n170103 said:
föregångaren Dots till iOS. Det spelet är mer avskalat, har inget system med liv, och man kan spela multiplayer.
Dots finns till Android också. Jag har spelat en hel del av det. Inte lika mycket som dig, men en hel del. Det är rätt kul. Jag är rätt dålig på det, dock.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Yä, jag glömde skriva att det finns till fler OS, men så är det självklart. Two Dots också! Men jag har spelat båda i äppeltelefonversionen!

Så... Vad heter du i multiplayern? 8)

krank

Xhakhal;n170116 said:
Så... Vad heter du i multiplayern? 8)
Jag har ingen aning. Jag vet inte ens hur man hittar multiplayern, än mindre hur man ser vad man heter..

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Den stora knappen 'challenges' och sedan den stora knappen 'you' :'D men jag vet inte om det kanske inte finns på android.

krank

Xhakhal;n170151 said:
Den stora knappen 'challenges' och sedan den stora knappen 'you' :'D men jag vet inte om det kanske inte finns på android.

Jodå, det finns. Nu heter jag "Krank". Men jag hittar inget sätt att utmana specifika personer eller så.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Det finns inte :) man slumpar. Men en får samma personer igen efter ett tag, så hade du hittat den tidigare hade chansen varit stor att någon av oss delat ut ett kok digitalstryk redan 8)

krank

Jag har spelat 61 minuter av Hyper Light Drifter.

Hittills känns det typ som ett svårare 16-bits-Zelda i scifimiljö. Pixelgrafiken är snygg, musiken magmifik, kontrollerna helt okej. Det är som sagt lite svårt, även om jag inte hunnit komma till nån boss ännu. Och med "det är svårt" menar jag såklart "jag är dålig". Jag läste den här texten, som jag kunde sympatisera med. Jag blir mycket förvånad om jag inte hamnar i samma sits.

Just nu är jag inte ens säker på om jag gått rätt. Jag gick uppåt först, var det bra eller dåligt? Kartan är inte till någon hjälp.

Spelet använder enbart ickeverbal kommunikation. Ingen vidare handhållning. Det finns folk som uppskattar svårighet, jag gör det inte. Jag vill ha lätta spel, helst med en karta som låter en komma ihåg vad man gjort och vad man har kvar att göra och vart man ska gå för att göra det.

Ännu så länge räcker den vackra grafiken för att hålla mig kvar i spelet. Men förr eller senare kommer det att bli så svårt att jag inte längre fixar det.

BETYG: 90

krank

Jag har spelat 73 minuter av Day of the Tentacle Remastered. Det är, som titeln antyder, en uppdaterad version av det gamla klassiska äventyrsspelet Day of the Tentacle, uppföljaren till Maniac Mansion.

DOTT var egentligen aldrig mitt favoritspel bland Lucasarts peka-klickaspel. Det och Sam and Max kändes aldrig riktigt rätt för mig; jag har aldrig varit ett superstort fan av estetiken i de spelen. Jag vet att Tim Schafer inte håller med mig... Jag gillade Full Throttle, The Dig, och framför allt Indiana Jones and the Fate of Atlantis.

Men; DOTT är ett kompetent äventyrsspel och jag tycker om att det utspelar sig i flera tidsåldrar. Den här remaken är gjord med mycket kärlek. De har grävt fram gammal concept art och originalbanden med inspelade röster, till exempel. Varje ruta i varje animation har ritats om, den här gången - vad det verkar - med vektorgrafik vilket blir mer framtidssäkert. Samtidigt har de inte frestats att göra om alltför mycket; det är rätt coolt att byta mellan gammal grafik och ny och kunna konstatera att den nya versionen är extremt trogen originalet. Rösterna är klarare, musiken mer levande, allting är i högre upplösning men det är fortfarande samma spel. De ska tydligen ge Full Throttle samma behandling. Jag misstänker dog att The Dig och Fate of Atlantis inte kommer att uppdateras (Tim var inte inblandad).

Hursomhelst, som grädde på moset har de spelat in ett kommentarsspår som man kan slå igång och aktivera i olika scener. Det är riktigt intressant; de sitter ett gäng både programmerare, grafiker och musiker och diskuterar skapelseprocessen, de val och prioriteringar man gjorde, hur verktygen funkade. Riktigt, riktigt coolt.

Det här är en awesome remake. Jag har ju klarat spelet en gång i urtiden; vi får se om jag ids göra det igen...

BETYG: 90

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
På grund av att serien jag valde att spendera min man flu-vecka på visade sig vara hysteriskt tråkig har jag spelat massor med Merged! på iOS under tiden jag väntat på att avsnitten ska komma ihåg att det finns en handling ('English - Audio Description' är en fantastisk inställning om tv-serier glömmer bort att ha intressanta saker på skärmen, då kan man både lyssna på vad som händer och göra något roligt under tiden).

Det är ett spel som handlar om att smälta ihop t6-or. Tre eller fler av samma valör smälter ihop till valören över (tre ettor blir en tvåa, tre tvåor en trea, etc). Tre sexor blir ett M, och tre eller fler M blir en liten explosion som spränger bort tärningarna. Spelet spelas på ett 5x5 grid och använder fyra riktingar. Diagonalerna används bara när man M-spränger bort saker från brädet.
Varje parti börjar litet tråkigt långsamt medan man bygger sina första stacks, men tar snart fart. Det är precis så roligt att man kan lyssna en liten stund till på den tråkiga tv-serien, men precis så tråkigt att det liksom inte blir att plocka fram det utan att ha en tv-serie, en bok, eller ett radioprogram på i bakgrunden. Det är också litet tråkigt med alla reklamer, men de kostar 20kr att köpa bort - och vet ni, för 20kr kan man köpa Technical Support Simulator 2016, och det är faktiskt mycket mer prisvärt.

Överlag rekommenderar jag Merged! för alla andra som övervägt att titta på tråkiga tv-serier bara för att hålla sig ajour med vad bekantskapskretsen pratar med!

Spelet finns även till Android.