Nekromanti Speltimmen v14 2015

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

Max Raven

T12-kultist
Jag har börjat på I Have No Mouth, and I Must Scream.

Spelet är klassiskt peka-klicka-adventure med mer vuxet tema, baserad op Harlan Ellisons kortberättelse (med Harlan Ellison som antagonistens röst).

AM är en bindgalen gudadator fast i Jorden som kom till i samband med Tredje Världskriget och helt sonika bestämde sig för att utrota mänskligheten. Kvar finns fem överlevare som AM torterar och samtidigt håller i liv så att de kan lida i evighet.

Vanligtvis är sådana här spel kattmynta för mig, och stämningen är tät nog att skära med kniv... (även om mordisk AI känns typ så pass överanvänt att det vore en plot twist med en AI som fungerar som den ska och hjälper människor för en gångs skull) Men spelet är åldrat. Grafiken är okej, kontrollerna okej - det är 90-tals-typ - men områdena är byggda på ett lite halvdant sätt. Det är pixeljagande, helt enkelt, och mestadels av gångerna efter utgångar. Lägg ovanpå det att personer kan dö och få ett reset:at scenario och att jag började kolla i walkthrough efter en stund blir inte så överraskande. Jag vill ha storyn, och den är låst bakom inte helt bra design.

I vilket fall gillar jag spelet och kommer återkomma till det. Jag kanske kör en mer experimentell runda också efteråt, får se. Det finns ett dolt karma-system som är ett designval jag inte är fan av. Alls.

Har också återvänt till Hate Plus - spelet där jag var tvungen att sluta spela tills 12 timmar hade gått. Det första som hände var att min AI-kompanjon/flickvän/it'scomplicated ville att jag skulle baka och bad mig kolla ingredienser i köket. Jag spelade faktiskt med här, och kom ihåg att jag hade ingredienserna. Jag klickar ja, jag har ingredienserna... och får till svar att jag inte kan ha hunnit kolla köket. Jag går och fysiskt kollar ingredienserna (det är inte en lång runda, och det borde det inte vara på ett litet rymdskepp heller)... och får som svar att jag omöjligt kunnat hinna kolla att jag har ingredienserna. Det var ungefär här jag stängde spelet. Perfekt exempel på hur man kan sabotera spelarintresse. Det känns som att Analogue-skaparen sneglat på facebookspel och fått någon fix idé om att spelare gillar att vänta i onödan, och att det skulle vara perfekt i ett berättelsetungt läsa-texter-spel med få meningsfulla interaktiva val. Så här långt spelade jag det "som man skulle" - och det är därför jag inte är klar, när det första tog mig 6 timmar och jag tog allt i ett svep. Ska jag fortsätta kommer jag antingen se om det går att stänga av de där dumheterna eller om det finns någon mod som fulhackar spelet - för det här är inte spelbart. Spelets positiva faktor är storyn, och att sitta och behöva bygga ett schema runt att få bitar utpytsade efterhand har jag ingen som helst lust med längre.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag var först upptagen, sedan sjuk, sedan på Gothcon förra veckan. Men jag hann i varje fall med att spela en timme av Been There, Dan That!.

Det är ett väldigt fult peka-klickaspel där det är svårt att greppa om den fula tecknarstilen och animationen (gångcykel på två bildrutor) är medveten ironisering över andra såna här spel eller bara kass design. Spelet försöker väldigt mycket för hårt med att vara hippt och referera till äldre spel (framför allt Lucasarts-spel som Sam & Max etc).

Mekaniskt är det en återgång till den gamla onda pixel hunting-tiden; ingen hint-knapp för att se hotspots till exempel. För att bestäm,ma om man ska gå, titta eller interagera måste man förvandla muspekaren till rätt ikon, och det gör man genom att högerklicka. Man kan bara gå igenom verben i en riktning, så det blir mycket snabbt frustrerande. "Skit, nu gick jag förbi ögat IGEN, nästa vända ska jag komma ihåg att det är efter ansiktet".

Jag finner det extremt osannolikt att jag spelar det här igen.

BETYG: 80