Nekromanti Speltimmen v14 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag spelade typ 54 minuter av Grim Fandango Remastered förra veckan, och c:a 12 minuter idag så det blir den här veckan jag når över 60 minuter...

Det finns två anledningar till att jag aldrig spelat Grim Fandango:
  • Jag är färgblind och kunde inte ta mig genom dialogträden.
  • STRIDSVAGNSKONTROLLER ÄR DJÄVULEN. De funkade inte i Resident Evil, de funkade definitivt inte här. De var BARA dåliga. På alla sätt. Med "stridsvagnskontroller" menar jag alltså fasta kameravinklar och att vänster och höger piltangent roterar figuren, medan uppåt/neråt flyttar den framåt/bakåt utifrån dess nuvarande rotation. Alltså, som motsats till att pil uppåt rör karaktären uppåt på skärmen, neråt rör den neråt, vänster vänster och höger höger.
Remastered fixar båda de här grejerna genom att ha ett civiliserat peka-klickasystem. Dessutom har det, precis som Day of the Tentacle Remastered, ett kommentarsspår som är rätt mysigt. De har också uppdaterat 3d-modellernas realtidsrendering.

Det jag saknar är dels en se-alla-hotspots-i-scenen-knapp och dels att de renderat om bakgrunderna med modern upplösning.Men jag fattar om de t.ex. inte har kvar 3d-filerna... Men det känns skumt att spela spel i 4:3-proportioner och widescreen-inställningen stretchar bara ut rutan så att alla ser tjockare ut.

Spelet som sådant är väl... okej. Jag är rätt otänd på inramningen och estetiken i stort, och mitt första intryck var som sagt ett spel som inte ville bli spelat av mig. Även om det som då hindrade mig är borta, dröjer sig olustkänslorna kvar. Jag får ingen superstark lust att spela vidare. Det kanske blir bättre sen. Jag kom så långt att jag... precis kom tillbaks från förgiftningen, typ.

BETYG: 85

chrull

Stockholm Kartell
Jag fixade platinum trofén i PS4-varianten av Dark Souls 2: Scholar of the First Sin igår. Så nu är äntligen mitt Dark Souls-spelande över!

Tills nästa kommer!

...

Som är imorgon.

(förövrigt så är det här helt klart sko- och kostymrelaterat, fashion souls is best souls. jag rockade iron king crown, kings armor, aurorus pants och northwanderer gloves, det blev helt okej. min huvuduppsättning med vapen och sköld matchade inte riktigt, men backuppen var throne defenders greatsword och det passade bra till de lite slitna kungaprylarna...)