Nekromanti Speltimmen v15 2018

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

Tant Ragnar

Gamle usling
Jag har spelat Doom på Nintendo switch.

Intryck efter första halvtimmen: 80. Meh. Fånigt svårt, kassa kontroller. Bara en massa arenastrider där man dör när man försiktigt försöker få till headshots för att spara ammo.

Sedan klickade det. Jag är inte en bräckligt COD soldat som måste pew-pewa bakom skydd. Jag är inte inlåst i helvetet med en massa demoner, de är inlåsta med mig! Om min hälsa blinkar rött är det inte dags att backa, då är det dags att slita fram motorsågen och karva ut liv från närmsta demon.

Sjukt kul spel. Det som jag förut upplevde som begränsade arenastridet är nu nästan lite av FPS pussel - först shotgun, granater på nästa våg, plasmarifle på nästa och knäck sista demonen med quad och raketer. Dessutom lite av ett tekniskt underverk att det fungerar så bra som det gör på något som i princip är en tablet. Betyg 95, och nu är kan klart mer pepp på Wolfenstein II (som också är portat av Panic Button).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat 66 minuter av Get Even.

Förstaperson, lite skräck, hittills ganska trista och enahanda miljöer (mestadels nerlagda byggnader). Något slags story där man spelar igenom någons - kanske sina egna - minnen. Allt är lite lagom förvirrat.

I dunno. I teorin borde jag gilla det. Lite pussel, lite stealth och enkel combat, lite ledtrådsletande. Men jag tyckte helt enkelt att det kändes ganska meh.

BETYG: 85

Jocke

Man med skägg
Jag har suttit med Far Cry 5 till PC i några timmar.
Det är ett open world spel där man kör lite bil, skjuter lite folk och spränger lite saker. Miljön är Minseota i nutid, fienden är en kristen sekt som tycks ha miljontals medlemmar (eller så svimmar de bara av att bli skjutna och kommer tillbaka?). Spelet är ganska kul för att vara ett open world spel om att skjuta religösa fundamentalister men har ett gäng nackdelar:

1. Man får nästan ingen feedback på skott. Det är jättesvårt att veta om ett skott träffar eller missar, oavsett om man sjkuter en björn eller en människa. Det händer liksom ingenting innan de dör. Jag skulle behöva tex att mitt ui markerade träff genom att ändra siktet lite, att fienden ryckte till, att det exploderade röd blodsdimma kring dem eller vad som helst. När de väl dör så syns det ju, men det är för lite. Mer spårljus på skotten skulle också funka.

2. Det är buggigt som satan. Först så reagerade ingen snäll NPC på mig. Så jag fick installera om spelet. Sen så är vad som känns som 90% av alla storyuppdrag trasiga. Folk spawnar inte som de ska, targets kan försvinna, npcs som ska köra bilar kan verkligen inte köra bil osv. Det är extra konstigt att det öppna värden bara funkar och alla uppdrag som inte är "story missions" går också ganska smärtfritt, men så snart det står "story" går spelet sönder.

3. Skurken har rätt. Såklart inte moraliskt efter som dennes sekt fångar och torterar folk. Men bara introt gör det ganska solklart att de har GUD på sin sida. Om jag var med om något snarlikt som spelets intro så skulle jag bara backa och säga "Fuck it, klart vi går med i er sekt" och sedan underkasta mig.

4 av 5

Tant Ragnar

Gamle usling
Jocke;n281725 said:
Jag har suttit med Far Cry 5 till PC i några timmar.
Det är ett open world spel där man kör lite bil, skjuter lite folk och spränger lite saker. Miljön är Minseota i nutid, fienden är en kristen sekt som tycks ha miljontals medlemmar (eller så svimmar de bara av att bli skjutna och kommer tillbaka?). Spelet är ganska kul för att vara ett open world spel om att skjuta religösa fundamentalister men har ett gäng nackdelar:

1. Man får nästan ingen feedback på skott. Det är jättesvårt att veta om ett skott träffar eller missar, oavsett om man sjkuter en björn eller en människa. Det händer liksom ingenting innan de dör. Jag skulle behöva tex att mitt ui markerade träff genom att ändra siktet lite, att fienden ryckte till, att det exploderade röd blodsdimma kring dem eller vad som helst. När de väl dör så syns det ju, men det är för lite. Mer spårljus på skotten skulle också funka.

2. Det är buggigt som satan. Först så reagerade ingen snäll NPC på mig. Så jag fick installera om spelet. Sen så är vad som känns som 90% av alla storyuppdrag trasiga. Folk spawnar inte som de ska, targets kan försvinna, npcs som ska köra bilar kan verkligen inte köra bil osv. Det är extra konstigt att det öppna värden bara funkar och alla uppdrag som inte är "story missions" går också ganska smärtfritt, men så snart det står "story" går spelet sönder.

3. Skurken har rätt. Såklart inte moraliskt efter som dennes sekt fångar och torterar folk. Men bara introt gör det ganska solklart att de har GUD på sin sida. Om jag var med om något snarlikt som spelets intro så skulle jag bara backa och säga "Fuck it, klart vi går med i er sekt" och sedan underkasta mig.

4 av 5
Det går faktiskt att "klara" spelet (det vill säga, att komma till post-game credits) genom att göra precis det - lägg ifrån dig kontrollen då du uppmanas att arrestera pastorn så kommer du till spelets "bad ending" efter ett tag...