Nekromanti Speltimmen v17 2015

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Jag har förresten uppdaterat SteamHour nu också, ifall nån är intresserad. Det fanns ett par buggar som hade med sortering och "include free games" att göra. Passade också på att skriva in ett felmeddelande som borde dyka upp när man försöker titta på en profil som är markerad som privat.

Dessutom lade jag in en sida som förklarar hur man hittar sitt Steam-ID...

Själv har jag snart spelat >60min av 30% av mina ägda spel. Jag råkade köpa några till (1Heart, Out There Somewhere, A Story About My Uncle) nu när det var löningshelg, men tröstar mig med att det ändå inte gör så stor skillnad på siffrorna... Jag ligger fortfarande på dryga 59% helt ospelade och mitt totala antal spel är 638.

Lukas

Mannen i Gult
Idag har jag beslutat att prova mig på Kranks steamspel testar riktlinjer,
och tagit ett spel jag har på steam och aldrig spelat och spelat 60min av det.

Jag har provat: Always sometimes monsters

Innan jag spelade spelet så visste jag inget om det förutom att det har ett coolt namn.

Spelet är en livs simulator, där du i styr en karaktär i en väldigt enkelt animerad värld, och har dialoger.
Du spelar en av många alternativa karaktärer, (vars enda skillnad verkar vara alternativa utseenden), och sedan handlar spelet om hur du inte har nog med pengar för att bettla din hyra, och hur du nyligen har blivit dumpad av din stora kärlek.
Jag har hittills spelat igenom en dag, där jag hade flera små beslut, och fick spendera första natten ute på gatan, för tydligen var det inte ett alternativ att fråga de vänner jag har om jag kunde få spendera natten hemma oss en av dem.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om spelet, det är ett spel som för mig känns väldigt fokuserat på en story som dina beslut möjligtvis har stor inverkan på (inte spelet tillräckligt långt för att se om mina beslut har någon betydelse), men för mig så blir presentationen så klumpigt och b-aktig, att jag har svårt att få någon immersion med min karaktär.

Så jag kanske spelar vidare lite till och ser om upplevelsen tar sig, men än är jag inte såld.

Lukas

Mannen i Gult
Lukas;n88607 said:
fick spendera första natten ute på gatan, för tydligen var det inte ett alternativ att fråga de vänner jag har om jag kunde få spendera natten hemma oss en av dem.
Jag pratade med en kompis, och berättade min situation och han sade bara "ja tur att det finns massa madresser ute här och var i staden."

Feuflux

omjonasson.se
Jag spelar ju återigen Lord of the Rings Online lite grann, och tänkte att det här var en passande tråd att ta upp något som kanske stämmer på andra MMORPGn också.

Exempel 1: Jag har varit vid "quest-huben" Eavespire och gjort alla uppdrag som finns där. Senare vid ett besök på Tinnundir så ber en NPC mig att dra till Eavespire för att ge dom där all hjälp de kan få (dvs jag måste resa hela vägen dit, prata med Longbough igen, som jag ju redan hjälpt, resa tillbaka till Tinnundir och sedan fortsätta som jag tänkt). Här borde det ju finnas en "Trust me, jag har redan hjälpt dom"-knapp.

Exempel 2: Jag får ett uppdrag att döda smugglaren Jim som hänger med ett gäng goblins i en ruin. Bra så, men jag hade redan varit i den ruinen i ett uppdrag att knycka tillbaka föremål från goblinsen och jag sprang på Jim då och dödade honom. Här borde det ju finnas en "Trust me, jag har redan gjort det där"-knapp...

krank

Det tog mig tre veckor men jag har nu tvingat mig igenom 60 minuter av The Cat Lady.

Det är ett skräck-äventyrsspel som man styr med tangentbordet. Det handlar om en kvinna som går JÄTTELÅNGSAMT och pratar JÄTTELÅNGSAMT med andra människor som pratar JÄTTELÅNGSAMT med JÄTTELÅNGA pauser hela tiden.

Ahem.

Alltså, kvinnan ifråga har tagit självmord, vaknar i nåtslags dödsrike, där en skum gammal kvinna ger henne ett uppdrag som går ut på att komma tillbaks bland de levande och döda ett antal "parasiter".

Grafiken är... öh, "konstnärlig". Alltså, bakgrunderna ser ut att vara kollage som fått några photoshopfilter på sig. Personerna i spelet har nån kört Posterize på så de fått skarpa kanter och få färger. Allt har få rutor animation per sekund. Huvudpersonen Susan roterar kring en punkt ungefär mitt i sina bröst när hon byter riktning. Man går, som sagt, jättelångsamt.

All in all är det här ett fall av "bra idé, horribelt utförande". Jag gillar kollagestilen, men inte karaktärerna och styrningen gör mig vansinnig. Och animationen får mig att associera till tidiga multimediaspel. Macromedia, brrrrh.

Jag skulle gärna se vidare på storyn, men inte till priset av att behöva spela spelet.

BETYG: 80