Nekromanti Speltimmen v17 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Fan vad kasst av mig att inte skapa tråden förrän tio minuter innan veckan är slut!

Jag har hursomhelst spelat 65 minuter av Monkey Island: Special Edition.

Det är en mycket sämre remake än Monkey Island 2. Dels för att originalet faktiskt hade grafik som funkade, då den liksom var gjord för VGA-upplösning redan från grunden. Dels för att spelmotorn här helt enkelt inte är lika bra. Man använder scrollhjulet eller trycket på en knapp för att byta verb, till exempel. Det känns bara klumpigt. Och så har de gjort så att det inte går att skippa repliker i dialoger - jag gick tillbaks till originalversionen i varje dialog bara för att kunna skippa framåt. Jag behöver faktiskt inte höra varje replikskifte. Att spela utan den funktionen var som att vada i sirap. Inte finns det nån knapp för att visa alla hotspots heller. och så finns det buggar; framför allt i dialogerna där man ibland måste klicka typ straxt under grejen man vill klicka på för att det ska funka. Det är som om dialogernas hotspots förskjutits neråt. Sen finns det ingen director's commentary heller, vilket definitivt var en del av det roliga i både MI2, DOTT och Grim Fandango. Grafiskt sett är väl den här remaken helt okej, men den lider av samma känsla av att figurerna flyter fram över bakgrunderna som MI2. Och varför har de tyckt att spelet behövde extremt detaljerade karaktärer? Det blir bara plottrigt.

Så vad tillför den här versionen originalet? Voice acting och ett hints-system.

Men, min slutsats blir att det här är en onödig ansiktslyftning av ett spel jag egentligen inte gillade ens från början (eftersom jag inte tycker att pirater är det minsta intressanta). Jag har en gång i urtiden klarat Monkey Island, och jag lär inte göra det igen. Enda anledningen till att jag gjorde det från början var väl för att jag är komplettist och vill ha klarat alla klassiska Lucasarts-äventyrsspel.

BETYG: 80+ eller kanske 85-